Pensioenopstand van jongeren

Door stefanp85
Er zijn nu 13 reacties | 12 oktober 2011 12:17
Wat vindt u van deze bijdrage? 0 0

De jongerenorganisaties van GroenLinks, PvdA, D66, VVD en SGP zijn in opstand gekomen. Een pensioenopstand welteverstaan. Zij verzetten zich tegen het pensioenakkoord dat volgens de ‘opstandelingen’ de lasten te veel neerlegt bij jongeren. Het manifest ‘PensioenOpStand’ is inmiddels al meer dan 5000 keer ondertekend, hebben de jongeren gelijk?

Laat u horen!

Er zijn 13 reacties

reageer ook op deze bijdrage:

Reacties overzicht (13)

Sorteren
Natuurlijk is zo'n protest terecht, alleen het argument deugt niet. Zie de commentaren over het pensioenaccoord op DND
Pensioenopstand? Hoezo pensioenopstand? Hoezo opstand? Omdat - ondanks nogal wat tamtam in de media - een klein groepje mensen een internet stelling onderschrijft? Laat me niet lachen.

Wat de pensioendiscussie betreft kan ik mij volstrekt neutraal opstellen. Ik heb geen pensioen, althans niet in wat de meeste mensen daaronder verstaan. Ik heb gespaard voor mijn oude dag door in tijden dat het echt goed met me ging geld zodanig opzij te zetten dat ik er tot mijn 65e niet aan kan komen. Met als - voor mij - grappige bijkomstigheid dat ons gezinsinkomen na mijn 65e beduidend hoger zal zijn dan daarvoor. Afgezien daarvan heb ik nog een voordeel. Met het werk dat ik nu doe kan ik door - bij mijn gezond, zoals dat heet - tot mijn 75e, zodat ik - mordicus TEGEN verhoging van de AOW leeftijd omdat het een volstrekt overbodige regeling is. Marcel van Dam heeft volstrekt gelijk - doe wat de politiek als de heilige graal is gaan zien.

Wat mij in de pensioendiscussie zo verbaast is dat er alleen maar wordt gepraat over aanpassingen van het huidige systeem. Waarom niet gewoon een streep eronder en met iets nieuws beginnen. Waarom moeten mensen in 'this day and age' een deel van hun inkomen afstaan aan derden die dan volstrekt ongecontroleerd maar wel voor risico van de inleggers met dat geld kunnen gaan froebelen.

Waarom niet gewoon het recht om dat geld op een geblokkeerde bankrekening te zetten?
Waarom niet gewoon in de CAO dat de pensioenbijdrage op die rekening zal worden gestort.
3.600 Euro per jaar levert bij 3% rente na 40 jaar een kapitaal op van plm 290.000 Euro. En met dat geld kan men van van zijn 65e tot zijn 86e jaarlijks 18.000 'aanvullend pensioen' aan zichzelf uitbetalen. En dat bedrag komt met een goudgerande garantie. Niks risico.

En ga je eerder dood dan is het restant voor je erfgenamen.

Deze aanpak heeft 2 nadelen. Wat nu als de rente daalt. Dat zou kunnen. Je ziet meteen dat er een probleem is en dan kan je als spaarder eventueel wat extra geld storten. Is dat een groot probleem? Misschien, maar het hoogste rentebedrag in mijn calculatie is 8.000 Euro, het gemiddelde 3.300 Euro. Het andere nadeel is wat ik zou willen noemen de angst-factor. Want wat u als je ouder dan 86 wordt? Tja dan moet je leven van de AOW. Erg he?




joop
Zie het artikel van David Hollanders in de Volkskrant van gisteren. De opstand is terecht. De argumentatie deugt niet, want de werkgevers worden gespaard (tja als je de jovd erbij haalt, kan dat gebeuren) en de huidige deelnemers en gepensioneerden worden afgestraft.
Joop36
InekevL
Ik begrijp helemaal niks van de pensioendiscussie. In mijn jonge jaren heb ik actuariele wiskunde gestudeerd.(Levensverzekeringswiskunde).
Pensioenen worden absoluut individueel berekend. De premie die er uit komt, wordt alnaargeland de CAO door de werknemer geheel of gedeeltelijk betaald (dus dan aanvullend door de werkgever).
Ook als iemand een pensioen koopt voor eigen rekening wordt de berekening hetzelfde gemaakt.
In de berekening worden de sterftetabellen meegenomen. Dus de kans dat iemand 75 wordt of 100.
Uiteindelijk heeft de langstlevende daar ""voordeel"" bij, maar dat weet je al bij de start.
Als je gewoon je geld op een spaarrekening zet, bereik je mogelijk hetzelfde eindkapitaal, omdat de verzekeringsmaatschappij kosten berekent, die het ""voordeel"" van de sterftetabellen teniet kan doen.

Verder heb ik altijd geleerd dat pensioenfondsen VERPLICHT zijn zo min mogelijk risicovol te beleggen.
Dus maar een geringe aandelenportefeuille.
De rekenrente is bij mijn weten nooit lager geweest dan 2,5%

De problemen zijn ontstaan doordat de pensioenfondsen totaal verkeerde beleggingen zijn gaan doen..
De Verzekeringskamer is opgeheven, en de Autoriteit Financiele Markten heeft er geen barst van gebakken. Ook de zogenaamde toezichthouders, ook die, en misschien wel met name die , van de vakbonden waren absoluut kennisloos. Het was gewoon een :""baantje"" voor ze.

Het enige wat ze hadden moeten doen. Toezien of de rekenrente reeel is, en wat het risico van de beleggingen was.

Voorts was de bedoeling dat pensioenfondsen hun gelden maatschappelijk opbouwend zouden beleggen en dus vooral in Nederland.

Bestuurders hebben dollartekens in de ogen gekregen en zichzelf grote salarissen toebedacht, en niemand heeft ze gecontroleerd, althans, volslagen onvoldoende.

Het pensioenSYSTEEM is derhalve prima, maar de controle en het bestuur faalt. En dat wijt ik weer aan onze zogenaamd geliberaliseerde maatschappij, waar het grabbelen en graaien bon ton is geworden.

Kortom, stel orde op zaken!!! En zoek de fouten waar ze zitten.


De AOW is een omslagstelsel waar de jongeren van nu betalen voor de ouderen van nu. Het recht op een volledige AOW ontstaat als je 50 jaar in Nederland hebt gewoond en je belastingplichten bent nagekomen. Met de verhoging van de AOWleetijd raakt er zeker druk van de ketel. Ik ben het daar overigens ook mee eens. De AOW leeftijd zou best bv. glijdend naar 70 mogen, te beginnen met de helft op 67. Dat zou een hoop schelen.

Vertel me niet dat het anders is, dan ik hierboven meld. Het zijn gewoon feiten!!!
Kharm
Toen ik 1957 aan het arbeidsproces deelnam moest ik AOW premie betalen.
Als ik geen werk had moest ik uit de pot thuis mee eten , geld van de gemeente kreeg ik niet.
Laat staan studie geld waar je vooral van kan gaan stappen en dure mobieltjes aanschaffen.
Maar dank zij onze inzet leven we nu in welvaart, Ieder jong heeft een uitkering,kan merkkleding kopen en lopen met de duurste mobieltjes, en betalen niet mee aan de zorg verzekering.
En ik ondertussen AOWer mag/moet daar nog steeds aan mee betalen.
Die zelfde jongeren maken zich zorgen omdat ze eenmaal in het als ze in het arbeidsproces komen mee moeten betalen aan het AOW potje, of dat ze door het goede leven van nu een jaartje langer moeten werken.
Ik heb nog werkweek mee gemaakt van 66 uur , en toen ik stopte met werken was het nog altijd meer dan 40 uur.
Jongeren van nu moeten minstens 10 jaar langer werken om aan het zelfde aantal werkuren te komen dan de huidige AOWer. En voor de zwaardere beroepen moet men dan even niet vergeten dat balen van 50 en 80 kilo normaal waren van handwerk , wat nu niet meer als 15 kilo mag zijn.
En zulke watjes willen ons land nu groot houden??????
beslng
Een realistische jongere zou moeten beseffen dat het hele begrip pensioen niet meer op de arbeidsverhoudingen van de toekomst past. Aan mensen, die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien zal een humanitaire staat een minimum inkomen verschaffen, van jong tot oud. Verder zal ieder individu zelf voor een aanvullend inkomen dienen te zorgen voor het tijdstip, waarop hij niet zelf meer voor dat aanvullend inkomen kan zorgen, hetzij door premies te betalen aan een verzekeringsmaatschappij, hetzij door zelf te sparen.
joop
@InekevL
Sinds geruime tijd is het Nederlands grootste pensioenfonds ABP toegestaan om in het buitenland te beleggen, maar bij mijn weten is er nooit een verbod geweest om in aandelen te beleggen. Dat verbod geldt zeker niet nu de oude PSW is vervangen door de Pensioenwet 2007.


De ellende is al eind jaren 1980 ontstaan toen het kabinet Lubbers II het "goede" voorbeeld gaf aan de pensioenfondsen door geen premies af te dragen aan het ABP. Later werd het ABP "vrijgemaakt" van de regering en dat leidde ertoe dat dit fonds voor in totaal zo'n 16 miljard euro kwijtraakte (illegaal!) aan de schatkist.
Verder is er bij de meeste pensioenfondsen jarenlang te weinig premie geheven. Het voorschrift dat de premie kostendekkend zou moeten zijn is met de voeten getreden. De huidige kostendekkende premie ligt vermoedelijk rond de 24 procent (van de pensioengrondslag is brutoloon minus "franchise" of ca. 80% van de AOW grondslag) en het pensioenfonds van toezichthouder DNB vraagt zelfs 31 procent.
Het toezicht van de Verzekeringskamer (onderdeel van DNB) is overgegaan naar DNB zelf en valt nu onder mw Mr. Joanne Kellermann. Een ander deel van het toezicht valt onder de AFM.
Vakbonden hebben geen toezichthoudende taken, maar maken wel bijna altijd deel uit van het bestuur van uw pensioenfonds. Net als de werkgevers. Gepensioneerden en slapers hadden helemaal niets te vertellen in die besturen, maar ook de werknemers, die geen lid waren van de vakbond stonden buiten spel.

De werkelijke oorzaak van de huidige problemen bestaat uit een veelvoud:
* Te weinig buffers doordat fondsen werden geplunderd en/of te weinig premie werd gevraagd.
* Kostbare uitbesteding van de beleggingen aan derden met teleurstellende rendementen, die echter vooraf veel te hoog waren geschat.
* De lage rentestand, waardoor de verplichtingen veel te hoog worden. Bij een rekenrente van 4 procent zijn de verplichtingen lager dan bij een rente van 3%. De paniek echter komt vooral omdat men teveel op de zeer grillige dagrente moet afgaan. Door Prof. Dr. BMS van Praag is al heel lang gesteld dat zoiets niet goed is en dat je van een gemiddelde rente (over minimaal 2 jaar maar beter 5 of 7 jaar) moet uitgaan, waardoor de wisselingen in dekkingsgraad (100 x pensioenvermogen/pensioenverplichtingen) niet meer zo grillig verlopen.


Dat principe is aldecennia terug los gelaten.


Klopt. De directeur van het APG, Dick sluimers verdient ruim 500.000 euro per jaar.


Klopt.



Klopt ook, maar wat te denken van die bouwvakker die vanaf zijn 15e op de steiger heeft gestaan en dan al op zijn 70e met pensioen moet, na 55 jaar, tegenover de directeur die tot zijn 27e (of langer heeft gestudeerd) en na een ingespannen leven van zakenlunches en besprekingen pas op zijn 70e na 43 jaar met pensioen mag?

[eind/quote]
Ja zeg, als de feiten niet juist zijn of incompleet mag dat toch wel worden gezegd, of niet?

Joop36

aal11

Op donderdag, 13 oktober 2011 11:52 schreef dlagewaa het volgende:Pensioenopstand? Hoezo pensioenopstand? Hoezo opstand? Omdat - ondanks nogal wat tamtam in de media - een klein groepje mensen een internet stelling onderschrijft? Laat me niet lachen.

Wat de pensioendiscussie betreft kan ik mij volstrekt neutraal opstellen. Ik heb geen pensioen, althans niet in wat de meeste mensen daaronder verstaan. Ik heb gespaard voor mijn oude dag door in tijden dat het echt goed met me ging geld zodanig opzij te zetten dat ik er tot mijn 65e niet aan kan komen. Met als - voor mij - grappige bijkomstigheid dat ons gezinsinkomen na mijn 65e beduidend hoger zal zijn dan daarvoor. Afgezien daarvan heb ik nog een voordeel. Met het werk dat ik nu doe kan ik door - bij mijn gezond, zoals dat heet - tot mijn 75e, zodat ik - mordicus TEGEN verhoging van de AOW leeftijd omdat het een volstrekt overbodige regeling is. Marcel van Dam heeft volstrekt gelijk - doe wat de politiek als de heilige graal is gaan zien.

Wat mij in de pensioendiscussie zo verbaast is dat er alleen maar wordt gepraat over aanpassingen van het huidige systeem. Waarom niet gewoon een streep eronder en met iets nieuws beginnen. Waarom moeten mensen in 'this day and age' een deel van hun inkomen afstaan aan derden die dan volstrekt ongecontroleerd maar wel voor risico van de inleggers met dat geld kunnen gaan froebelen.

Waarom niet gewoon het recht om dat geld op een geblokkeerde bankrekening te zetten?
Waarom niet gewoon in de CAO dat de pensioenbijdrage op die rekening zal worden gestort.
3.600 Euro per jaar levert bij 3% rente na 40 jaar een kapitaal op van plm 290.000 Euro. En met dat geld kan men van van zijn 65e tot zijn 86e jaarlijks 18.000 'aanvullend pensioen' aan zichzelf uitbetalen. En dat bedrag komt met een goudgerande garantie. Niks risico.

En ga je eerder dood dan is het restant voor je erfgenamen.

Deze aanpak heeft 2 nadelen. Wat nu als de rente daalt. Dat zou kunnen. Je ziet meteen dat er een probleem is en dan kan je als spaarder eventueel wat extra geld storten. Is dat een groot probleem? Misschien, maar het hoogste rentebedrag in mijn calculatie is 8.000 Euro, het gemiddelde 3.300 Euro. Het andere nadeel is wat ik zou willen noemen de angst-factor. Want wat u als je ouder dan 86 wordt? Tja dan moet je leven van de AOW. Erg he?




Motor
Quote van Ineke: 'De AOW is een omslagstelsel waar de jongeren van nu betalen voor de ouderen van nu. Het recht op een volledige AOW ontstaat als je 50 jaar in Nederland hebt gewoond en je belastingplichten bent nagekomen. Met de verhoging van de AOWleetijd raakt er zeker druk van de ketel. Ik ben het daar overigens ook mee eens. De AOW leeftijd zou best bv. glijdend naar 70 mogen, te beginnen met de helft op 67. Dat zou een hoop schelen.

Vertel me niet dat het anders is, dan ik hierboven meld. Het zijn gewoon feiten!!!

Ik heb de indruk dat dit niet juist is.
Als je 57 bent, al meer dan 40 jaar werkt en belastingplichtige bent en je het land verlaat heb je recht op 86% AOW. (7 jaar = 14% minder) Dat zegt althans de AOW organisatie...
aal11

Op donderdag, 13 oktober 2011 19:14 schreef aal11 het volgende:

Op donderdag, 13 oktober 2011 11:52 schreef dlagewaa het volgende:Pensioenopstand? Hoezo pensioenopstand? Hoezo opstand? Omdat - ondanks nogal wat tamtam in de media - een klein groepje mensen een internet stelling onderschrijft? Laat me niet lachen.

Wat de pensioendiscussie betreft kan ik mij volstrekt neutraal opstellen. Ik heb geen pensioen, althans niet in wat de meeste mensen daaronder verstaan. Ik heb gespaard voor mijn oude dag door in tijden dat het echt goed met me ging geld zodanig opzij te zetten dat ik er tot mijn 65e niet aan kan komen. Met als - voor mij - grappige bijkomstigheid dat ons gezinsinkomen na mijn 65e beduidend hoger zal zijn dan daarvoor. Afgezien daarvan heb ik nog een voordeel. Met het werk dat ik nu doe kan ik door - bij mijn gezond, zoals dat heet - tot mijn 75e, zodat ik - mordicus TEGEN verhoging van de AOW leeftijd omdat het een volstrekt overbodige regeling is. Marcel van Dam heeft volstrekt gelijk - doe wat de politiek als de heilige graal is gaan zien.

Wat mij in de pensioendiscussie zo verbaast is dat er alleen maar wordt gepraat over aanpassingen van het huidige systeem. Waarom niet gewoon een streep eronder en met iets nieuws beginnen. Waarom moeten mensen in 'this day and age' een deel van hun inkomen afstaan aan derden die dan volstrekt ongecontroleerd maar wel voor risico van de inleggers met dat geld kunnen gaan froebelen.

Waarom niet gewoon het recht om dat geld op een geblokkeerde bankrekening te zetten?
Waarom niet gewoon in de CAO dat de pensioenbijdrage op die rekening zal worden gestort.
3.600 Euro per jaar levert bij 3% rente na 40 jaar een kapitaal op van plm 290.000 Euro. En met dat geld kan men van van zijn 65e tot zijn 86e jaarlijks 18.000 'aanvullend pensioen' aan zichzelf uitbetalen. En dat bedrag komt met een goudgerande garantie. Niks risico.

En ga je eerder dood dan is het restant voor je erfgenamen.

Deze aanpak heeft 2 nadelen. Wat nu als de rente daalt. Dat zou kunnen. Je ziet meteen dat er een probleem is en dan kan je als spaarder eventueel wat extra geld storten. Is dat een groot probleem? Misschien, maar het hoogste rentebedrag in mijn calculatie is 8.000 Euro, het gemiddelde 3.300 Euro. Het andere nadeel is wat ik zou willen noemen de angst-factor. Want wat u als je ouder dan 86 wordt? Tja dan moet je leven van de AOW. Erg he?


Het bovengeschetst plaatje is de enige juiste oplossing om uit de huidige perikelen te komen.
De huidige mondige mens is best in staat om zelf voor de oude dag te zorgen als aanvulling op de AOW.
Alle verplichte pensioenopbouw voor de huidige generatie betekent gedurende de eerste 20 jaren van hun ingelegde kapitaal- tezamen met de werkgever - peanuts als uitkering op hun pensioengerechtigde leeftijd.
Hoewel sinds 1994 eveneens de slapers geindexeerd werden wanneer indexatie plaats vond is het duidelijk geworden dat verkeerd is omgesprongen met de miljarden beleggingen. Pensioenfondesen dienen zo snel mogelijk omgevormde worden- ofwel gefuseerd worden met verzekeringsmaatschappijen- zoals bijvoorbeeld Zwitserleven die pensioen garanderen tot de dood er opvolgt.Geen sprake van pensioenafbraak wanneer het pensioenfonds het niet meer kan betalen door wanbeleid.
Het roer moet om. Protest van de jongeren is totaal uit de lucht gegrepen en berust slechts op onbegrip van de ingewikkelde pensioengebouw. De aanvullende pensioenen bovenop de AOW is ddur verdiend kapitaal dat als uitgesteld loon is opgebouwd. Daarom is verzekering hiervan beter dan pensioenfondesen die om allerlei redenen kunnen omvallen en slechts afbreuk doen aan het pensioen door de hoge adminstratieve kosten van staf en personeel.
Arie Aalders

InekevL

Op donderdag, 13 oktober 2011 13:30 schreef joop het volgende:@InekevL Sinds geruime tijd is het Nederlands grootste pensioenfonds ABP toegestaan om in het buitenland te beleggen, maar bij mijn weten is er nooit een verbod geweest om in aandelen te beleggen. Dat verbod geldt zeker niet nu de oude PSW is vervangen door de Pensioenwet 2007. De ellende is al eind jaren 1980 ontstaan toen het kabinet Lubbers II het "goede" voorbeeld gaf aan de pensioenfondsen door geen premies af te dragen aan het ABP. Later werd het ABP "vrijgemaakt" van de regering en dat leidde ertoe dat dit fonds voor in totaal zo'n 16 miljard euro kwijtraakte (illegaal!) aan de schatkist. Verder is er bij de meeste pensioenfondsen jarenlang te weinig premie geheven. Het voorschrift dat de premie kostendekkend zou moeten zijn is met de voeten getreden. De huidige kostendekkende premie ligt vermoedelijk rond de 24 procent (van de pensioengrondslag is brutoloon minus "franchise" of ca. 80% van de AOW grondslag) en het pensioenfonds van toezichthouder DNB vraagt zelfs 31 procent. Het toezicht van de Verzekeringskamer (onderdeel van DNB) is overgegaan naar DNB zelf en valt nu onder mw Mr. Joanne Kellermann. Een ander deel van het toezicht valt onder de AFM. Vakbonden hebben geen toezichthoudende taken, maar maken wel bijna altijd deel uit van het bestuur van uw pensioenfonds. Net als de werkgevers. Gepensioneerden en slapers hadden helemaal niets te vertellen in die besturen, maar ook de werknemers, die geen lid waren van de vakbond stonden buiten spel. De werkelijke oorzaak van de huidige problemen bestaat uit een veelvoud: * Te weinig buffers doordat fondsen werden geplunderd en/of te weinig premie werd gevraagd. * Kostbare uitbesteding van de beleggingen aan derden met teleurstellende rendementen, die echter vooraf veel te hoog waren geschat. * De lage rentestand, waardoor de verplichtingen veel te hoog worden. Bij een rekenrente van 4 procent zijn de verplichtingen lager dan bij een rente van 3%. De paniek echter komt vooral omdat men teveel op de zeer grillige dagrente moet afgaan. Door Prof. Dr. BMS van Praag is al heel lang gesteld dat zoiets niet goed is en dat je van een gemiddelde rente (over minimaal 2 jaar maar beter 5 of 7 jaar) moet uitgaan, waardoor de wisselingen in dekkingsgraad (100 x pensioenvermogen/pensioenverplichtingen) niet meer zo grillig verlopen. Dat principe is aldecennia terug los gelaten. Klopt. De directeur van het APG, Dick sluimers verdient ruim 500.000 euro per jaar. Klopt. Klopt ook, maar wat te denken van die bouwvakker die vanaf zijn 15e op de steiger heeft gestaan en dan al op zijn 70e met pensioen moet, na 55 jaar, tegenover de directeur die tot zijn 27e (of langer heeft gestudeerd) en na een ingespannen leven van zakenlunches en besprekingen pas op zijn 70e na 43 jaar met pensioen mag? [eind/quote] Ja zeg, als de feiten niet juist zijn of incompleet mag dat toch wel worden gezegd, of niet? Joop36



Dank voor de aanvulling! De onterechte plundering van de pensioenfondsen was ik nog vergeten.
Die oude PSW was gewoon beter.
Een rekenrente van 4% is lange tijd heel goed en reeel geweest naar mijn idee. Nu zou die misschien 2% moeten zijn. De premies worden daardoor hoger, maar normaal gesproken zouden de reserves van een goed beheerd pensioenfonds dat even moeten kunnen dragen, en de benodigde premieverhoging zou even kunnen wachten. Pensioenfondsen hebben ooit een dekkingsgraad van 140%. Mijn stelling blijft dat de grabbel en graaicultuur van de laatste, zeg 20 jaar en het falende toezicht debet zijn aan de slechte situatie van de pensioenfondsen.
Even een paar regels uit het voorgaande:+++++++++++
@:Georg Kellersmann
13-10-2011 11:08
Natuurlijk is zo'n protest terecht, alleen het argument deugt niet. Zie de commentaren over het pensioenaccoord op DND
++++++++++++++++++++++++++++++
@: InekevL
13-10-2011 12:29
Verder heb ik altijd geleerd dat pensioenfondsen VERPLICHT zijn zo min mogelijk risicovol te beleggen.
en ook:
De Verzekeringskamer is opgeheven, en de Autoriteit Financiele Markten heeft er geen barst van gebakken. Ook de zogenaamde toezichthouders, ook die, en misschien wel met name die , van de vakbonden waren absoluut kennisloos. Het was gewoon een :""baantje"" voor ze.
en ook:
Voorts was de bedoeling dat pensioenfondsen hun gelden maatschappelijk opbouwend zouden beleggen en dus vooral in Nederland..
en ook:
Bestuurders hebben dollartekens in de ogen gekregen en zichzelf grote salarissen toebedacht, en niemand heeft ze gecontroleerd, althans, volslagen onvoldoende.
Het pensioenSYSTEEM is derhalve prima, maar de controle en het bestuur faalt. En dat wijt ik weer aan onze zogenaamd geliberaliseerde maatschappij, waar het grabbelen en graaien bon ton is geworden.
++++++++++++++++++++++++++

Daaraan kan ik niet zo veel meer toevoegen. Weet alleen dat allerlei verantwoordelijken al dan niet met opzet hun ogen en oren hebben dichtgehouden en die zullen we waarschijnlijk niet meer horen want die hebben geen pensioenprobleem.
Voor wat betreft het gerommel en geschuif met aanpassingen aan renteniveau's ben ik überfragt, want ik ben nu eenmaal geen papieren mannetje, maar hoor bij de sukkels die altijd dachten dat ze hun geld moesten opbrengen en zijn dus al snel slachtoffer van slimme rekenaars. Weten we inmiddels alles van en dit probleem is ook weer zo'n voorbeeld van gekrakeel hoe we de puinhoop van stommiteiten uit het verleden opruimen .
Ik denk dat je met een grote bezem moet beginnen.
edwin n
We hebben onszelf op allelei mannieren de markt uit geprezen.
Niet alleen de pensioenen voor jongeren zijn een probleem maar alle voorzieningen staan op verdwijnen.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.