Wat kunnen Tweede Kamerleden beter doen?

Door stefanp85
Er zijn nu 51 reacties | 7 september 2011 13:42
Wat vindt u van deze bijdrage? 2 0

Het parlementaire seizoen is weer geopend. Tweede Kamerleden en ministers leken er zichtbaar van te genieten en het eerste relletje (Kunduz) werd alweer uitgevochten in de media. Welk advies zou u de Tweede Kamerleden mee willen geven? Meer inhoudelijk debat? Meer de samenwerking opzoeken. Praten in begrijpelijke taal?

Het woord is aan u!

Update 22-12-2011: 75% van de bezoekers is van mening dat politieke partijen meer moeten samenwerken.

Er zijn 51 reacties

reageer ook op deze bijdrage:

Reacties overzicht (51)

Sorteren
edwin n
De verantwoording weer bij de bedrijven leggen en niet bij duur betaalde bureaucratie en controleurs.
Bedrijven die weten dat ze hun bevoegdheid kwijt raken bij te veel falen zorgen ook wel dat regels nageleefd worden, daar hebben we geen overdreven overheidsapparaat voor nodig met alle controleurs die daar aan vast hangen.
Als we dat doen hebben we onze concurrerende positie alweer voor een deel terug.

Daarnaast moeten alle mega bedrijven waar vele miljoenen kilo's aan grondstoffen of producten voorbij komen ook hun winst aan banden gelegd worden.
Het kan niet zo zijn dat de gehele bevolking moet bezuinigen voor de miljarden winst van slechts enkele.

Daarnaast niet al teveel praten langs duidelijk praten.
Willen wij van ons handelsonderschot afkomen zullen we gewoon weer zelf moeten gaan produceren, in plaats van Chinezen het werk te laten doe terwijl wij onszelf verschuilen achter bureaus.

Bureaucratie is slecht te verkopen met export.
Wat tweede Kamerleden beter kunnen doen doen nadat ze gestopt zijn met maar matigbelangrijke woordspelletjes en elkaar met "slimme" kwinkslagen onderuit te halen is:

Laat je eindelijk eens goed informeren over de werkelijke toestand van onze "kenniseconomie".
Laat je door mensen aan het front informeren over onze positie in duurzame energieopwekking.
Laat je door mensen aanhet produktiefront informeren over de technologische achterstand die we nu al sinds Joop den Uyl hebben en die we alleen het hoofd hebben kunnen bieden door onze handelsactiviteiten, binnen welke sector voor veel mensen geen echte interessante toekomst te vinden is
(Als ik mijn lot niet met vele risico's in eigen hand genomen had was ik ook slachtoffer met een rotpensioentje geworden)
Laat je informeren over de echte mogelijkheden die we massaal laten liggen.

Die mensen kosten niks en weer niks.
Die adviseurs (waarmee ik ook lachwekkende ervaring heb) die honderden Euro's per uur kosten en honderden miljoenen zonder resultaten hebben verzwolgen, daarmee moet gestopt worden.
Ook de zogenaamde deskundige topambtenaren die nog nooit echt gewerkt hebben waarbij ze op concrete opbrengst werden afgerekend, die zetten je op het verkeerde spoor.

Maar zolang je je door de partijdiscipline laat ringeloren, zal het blijven zoals het is. En we gaan weer naar de volgende bezuiniging. Want ook de domme partijen aan de linkerzijde en te ver rechts worden met hun "beloningen" steeds meer profiteur van diegenen die geen werk meer vinden in een vergaand verarmde economie waar een paar grote handelaren goede sier maken met mooie exportcijfers.

Kom achter je bureau vandaan en stap in de echte wereld.
reiny
Waar de inwoners weinig aan hebben.

Politici zijn net illusionisten die een circusact verzinnen om de politiek geloofwaardig over te laten komen. Maar ondertussen moet een school sluiten doordat er luizen zijn, wat veroorzaakt wordt door een bescherm diersoort de Marter. Ook wolven en andere dieren hebben hier bescherming en vrij toegang maar zijn soms een gevaar voor de mensen die daar wonen. Zeehonden worden gestrest van het hijen in de Eemshaven.
De politici zijn weer terug en maken zich druk om;

Een uitspraak van Minister Hillen. Kolencentrale in de Eemshaven. Windmolens in Drenthe. Exploitatie vliegveld Eelde. Politie taak in Kunduz. Problemen in Italië en.
In andere landen incl. Griekenland. Taken van het Koninklijkhuis. Vader van Maxima arresteren. Faber uit Duitsland halen. Wetenschapper die manipuleert met cijfers, maar welke cijfers worden niet genoemd. Te weinig agenten. Euro crisis niet beheersbaar kunnen maken, en het steeds verder af gaat glijden. Aanstellen van een eurocommissaris doordat de politiek niet capabel is om dit zelf te doen. Ons land ondergeschikt maken aan andere landen.

Dictatuur in andere landen commentaar bestrijden. Democratie heeft ook soort dictatuur want een minderheid wordt uitgesloten. Bezuinigen in andere landen eisen en ondertussen ook de Nederlanders steeds meer belasten om andere landen in Europa te kunnen redden door landen financieel ondersteunen met ons maatschappelijk kapitaal.
Fin Europa op pijl houden door ons meer te belasten. Advocaten die iedereen op kosten van de maatschappij kunnen verdedigen. Bijdragen van ons maatschappelijk kapitaal aan reddingsplan Europa. Maar wat voor voordelen bepleiten politici voor de inwoners van Nederland?




De missie in Kunduz. Toen Yolanda Sap hiermee instemde wist iedereen -en zij ook- dat er geen sprake van zou zijn dat daar brave burgerpolitiemensen zouden worden gevormd. Zij liet tegen beter weten in Rutte beloven dat ze toch echt geen militaire taken zouden uitvoeren. Rutte was bereid om alles te beloven en Karzai had desnoods nog meer beloofd. Als ze nog slim was geweest had ze een deal gemaakt met Rutte: JIj krijgt dit en dan krijg ik dat. Misschien is dat ook gebeurd maar dat is dan goed geheim gebleven.
Nu is Hillen zo dom om te zeggendat het wel degelijk een militaire missie is en nu zijn we plotseling heel verontwaardigd. Desnoods was de "politiemissie"bewapend met tanks, vliegtuigen en oorlogsschepen, dat had allemaal niets uitgemaakt als je maar was blijven beweren dat er burgerpolitie werd opgeleid.
Stop met dit geleuter, je vroeg om een leugen endie heb je gekregen. Er zijn belangrijker dingen die besproken moeten worden! Dit vind ik een kinderspelletje. (Ik was overigens tegen deelname!)

Jan Drijver
Herdenking 9/11.

Het advies dat ik de Tweede Kamerleden en ministers wil meegeven is lering te trekken uit het feit dat de ‘war on terror’ de wereld er in de afgelopen tien jaar niet stabieler niet veiliger op gemaakt heeft. Daarvoor had Amerika bezonkener moeten reageren op de terroristische aanslagen op nine eleven. Wat dat betreft vond ik de reactie destijds van onze premier Wim Kok to the point.
In zijn reactie op de ongehoorde terreurdaden wierp Kok namelijk de vraag op hoe het toch komt dat de grootste democratie zoveel haat en agressie oproept in bepaalde delen van de wereld. Door onze deelname aan de ‘war on terror’ is die richtinggevende vraag jammer genoeg in de lucht blijven hangen. Hopelijk weet premier Rutte dat aanstaande zondag ongedaan te maken tijdens de herdenking van 10 jaar 9/11, waardoor met terugwerkende kracht recht gedaan kan worden aan de relevante vraag van Kok.
Op termijn zal daardoor namelijk de unilaterale ‘war on terror’ ingeruild kunnen worden voor de multilaterale ‘struggle for human richths’. De mondiale mensenrechtenstrijd die recht doet aan het alomvattende begrip democratie, dat in wezen staat voor de vredelievende mondiale samenleving.
Voor de maatschappelijke vertaling daarvan schiet het gangbare parlementaire en monetaire gedachtegoed ten enenmale tekort, daar dat niet helend maar verdelend is. Vandaar dat verwerkelijking van het VN- of vredesideaal een illusie zal blijven, zolang partijpolitici en economen het maatschappelijk debat blijven bepalen. Vrede is immers links noch rechts, laat staan te koop!
Om dit duidelijk te maken ligt hier voor de media, waar de ware macht ligt, een uitgesproken taak weggelegd. Hopelijk weten zij zich daar op gepaste wijze van te kwijten.
Willeke
Wat de Tweede Kamerleden het eerste zouden kunnen gaan doen,, is zich eens wat vaker onder de burgers en de basisschoolleerlingen te gaan begeven.
Zij zouden zich meer bezig moeten houden met prioriteit nummer 1, Voeding, daar over gaan praten met de leerkrachten, zodat de jeugd weet wat deze mensen voor het land doen in dat opzicht, maar ook hoe het verder allemaal een beetje gaat in Den Haag, wat ze daar doen, dus in kindertaal vertellen wat ze aan het doen zijn!
Belangrijk om te weten hoe het met het milieu staat, het landschap etc.
Kinderen veel meer betrekken bij de natuur.
Kinderen horen ook op tijd te spelen, te dollen i.p.v. zoveel binnen achter het computerscherm.
Dat zouden leden van de Tweede Kamer veel meer moeten doen.
Het is maar hoe je tegen de samenleving, het gezamenlijk leven in hetzelfde land, aan wilt kijken.
De een vindt dat de overheid zich veel te weinig bemoeit met de samenleving terwijl de ander juist van het tegenovergestelde overtuigd is.
Constructieve uitspraken zijn er op de Nationale Dialoog erg weinig te vinden.
Alexis de Toqueville waarschuwde er al voor dat de democratie uiteindelijk kan ontaarden in de dictatuur van de meerderheid.
Zolang in ons parlement politici met elkaar in debat kunnen gaan is de dictatuur van de meerderheid ons staatsbestel nog niet dicht genaderd.
Zou er een dictatuur van de meerderheid al bestaan, dan zouden er geen botsingen meer in het parlement plaats vinden, want dan waren de politici het altijd met elkaar eens en werd de minderheden het zwijgen opgelegd. Waar dat toe leiden kan heeft de geschiedenis ons wel geleerd (voor wie er tenminste lering uit wil trekken).
In de reakties zie ik veel te veel persoonlijke hobbies.
Daar horen we echter al genoeg over. Denk maar aan de Kunduzmissie, basisonderwijs e,d.

Maar in vrijwel alle DNDialogen zie je eindeloos herhaald, de wens om allerlei regelingen in het leven te roepen, maatregelen te nemen, verwaarloosde zaken op te pakken en ga maar door.
Overal moet geld bij, maar niemand vertelt hoe we aan dat geld moeten komen.

Maar zo denken onze politici ook.
Het is met zulke politiici dan pok logisch dat wij steeds meer zijn gaan drijven op bedrijfstakken met flinterdunne marges.
Terwijl we om al die wensen te realiseren bedrijfstakken nodig hebben met een fatsoenlijke toegevoegde waarde, waar de mensen niet meteen op straat staan als er twee dagen geen komkommers verkocht worden.

Vandaar mijn eerdere betoog om de papieren volksvertegenwoordiger wat meer met twee benen in onze maatschappij te zetten. Rutte heeft het ook over "onze kenniseconomie" omdat hij net zo perplex was van de hoogwaardige techniek in een enkel Brabants bedrijf. Maar je moet overal kijken.
Waatom verdwijnen onze hoger opgeleide technici de grens over met vele duizenden en lopen wij hier te roepen dat er meer Bèta-studenten moeten komen. Die waren er allang maar ons versimpelde bedrijfsleven had ze niks te bieden.
Zelf heb ik met mijn zonen ook een bedrijf verkocht omdat je met veel moeite wel mensen krijgt. Maar als ze niet in zichzelf op onze kosten willen investeren zoeken wij een andere weg.
Daarom wordt een politicus met een wandelingetje door het basisonderwijs niet wijzer.
Nogmaals, vandaar mijn betoog.
Als vadertje staat geld heeft dan kan er ook wat. Met de ene bezuiniging na de andere moet je helaas maar heel veel vergeten.
Pauw en Witteman van hedenavond beantwoordt voor een belangrijk deel de vraagstelling in de door stefanp85 geplaatste inleiding.
Al vaak heb ik gewezen op de smalle ervaringsbasis van onze politici, die overigens in lijn ligt met het algemene beeld in Nederland.
Er zijn vele Nederlanders die midden tussen de op rij verdwijnende productiebedrijven hebben geleefd en die de huidige toestand met maar een enkele economisch en technologisch goed draaiende provincie al 30 jaar geleden hebben zien aankomen. Een van de voorspellingen stond al in 1981 in de Volkskrant op dezelfde pagina waar Ria Beckers een links georienteerd feestartikel schreef en wat op de prikborden hing van minstens een TH (Nu TU)

De inhoudelijk zinvolle debatten zullen er nooit komen, zo lang politici in hun eigen wereldje blijven rondhobbieen. Vanavond werd nog eens door een ander benadrukt dat zolang politici geen kennis halen waar die voorhanden is er geen inhoudelijk debat mogelijk is.
De koddige uitspraak onlangs van dat men 60.000 vaklieden ging opleiden, komt niet van ongeveer.
Evenals de onzin die regelmatig gespuid wordt over "bèta-opleidingen". Begin 70ers luidde VK-journalist Pieter Broertjes (nu burgemeester van Hilversum) het tijdperk van de technologisch volslagen onbenullige journalist in met een kletsverhaal over een precisiebedrijf in Eindhoven. Sindsdien is de algemene vorming van de Nederlandse journalist zo dat zij techniek zien als een wat uitgebreidere Legodoos. En zo schrijven ze ook met overal verkeerde beschrijvingen en benamingen.
Met die onzin komt de politicus niet ver. waar hij/zij vaak ook geen betere informatie heeft,
Het resultaat kennen we.
Onze geweldige export en handel blijken niet in staat om de stommiteiten uit de afgelopen 40 jaar te compenseren.
Willeke

Op donderdag, 8 september 2011 14:42 schreef Willeke het volgende:Wat de Tweede Kamerleden het eerste zouden kunnen gaan doen,, is zich eens wat vaker onder de burgers en de basisschoolleerlingen te gaan begeven.
Zij zouden zich meer bezig moeten houden met prioriteit nummer 1, Voeding, daar over gaan praten met de leerkrachten, zodat de jeugd weet wat deze mensen voor het land doen in dat opzicht, maar ook hoe het verder allemaal een beetje gaat in Den Haag, wat ze daar doen, dus in kindertaal vertellen wat ze aan het doen zijn!
Belangrijk om te weten hoe het met het milieu staat, het landschap etc.
Kinderen veel meer betrekken bij de natuur.
Kinderen horen ook op tijd te spelen, te dollen i.p.v. zoveel binnen achter het computerscherm.
Dat zouden leden van de Tweede Kamer veel meer moeten doen.

Of niet dan?
edwin n

Op donderdag, 8 september 2011 14:42 schreef Willeke het volgende:Wat de Tweede Kamerleden het eerste zouden kunnen gaan doen,, is zich eens wat vaker onder de burgers en de basisschoolleerlingen te gaan begeven..


Met even een middagje tussen de burgers daar krijg je nog geen praktijk ervaring mee waar je een land kunt regeren.
Mensen uit de praktijk aan het roer zetten, daar krijg je ervaren leiders van.
adale
adale Men luistert niet naar elkaar.Iedereen praat en argumenteert voor zijn eigen vaak bekrompen standpunt en principes.Mooi voorbeeld was de discussie tussen Blok( VVD) en Roemer(SP) bij Buitenhof TV op j.l.Zondag.Men was absoluut niet instaat of wil niet luisteren naar elkanders standpunten.Op meerdere punten hadden de heren toch een zeker gelijk aan hun kant maar erkennen HO maar..Zo werkt de hele 2e kamer en daardoor duren de discussies zo lang en eidigen in slappe compromissen. Mijn indruk is dat politici onwijze lieden zijn. Zoals het in ons parlement gaat gaat het ook bij de discussies in Europa.Als men niet wijzer wordt dan vrees dat Bolkestein gelijk gat krijgen.
reiny
Waar mensen nauw bij betrokken zijn.

Op WUZ ontving ik een reactie van Kivit op; “ terug in de tijd” waarin hij een beschrijving gaf over het leven van Herman Bode, die bij zijn afscheid in 1985 als de laatste arbeider in de FNV-top genoemd werd. Zijn forse gestalte, zijn manchester pak en zijn gespierde taalgebruik maakten hem tot het prototype van de echte vakbondsman, die op de werkvloer zijn loopbaan begonnen was. Vanuit zijn functie als vakbondsbestuurder, maar ook daarna, heeft hij in tal van overlegorganen gezeten. De bekendste zijn: de SER, Stichting van de Arbeid, Sociale Verzekeringsraad en Ziekenfondsraad. In al deze besturen en raden verdedigde hij vooral het belang van de "gewone man". Dat deed mij denken aan mijn overgrootvader Jelle Dam uit Friesland en heeft mij doen beseffen dat de macht van het politieke partijbelang te ver is doorgeschoten en dat de burgers niet bereid zijn voor hun rechten en vrijheden op te komen, die ze door de politiek afgenomen zijn, en mensen als Bode er uit werken.

Wél wil de politiek zoveel mogelijk verdienen aan de inwoners. Op dat grensvlak vechten werkgevers en werknemers hun strijd tegen de politiek, maar zullen gelijk als Herman Bode en mijn overgrootvader daaraan ten onder gaan en verstoten of genegeerd worden. Zolang als de burgers niet in willen zien dat de macht van de politiek te overheersend is geworden zal er weinig aan veranderen, en de enige hoop is dat het politieke systeem onder druk van de gewone man zal veranderen, of dat er nieuwe bewegingen zal komen die echt voor de burgers en hun vrijheden op zal komen. Uiteraard zou het gemakkelijker zijn een compromis te sluiten met burgers en politici, maar daar is geen schijn van kans meer op nu we ook onderdanen van de Europese gemeenschap zijn geworden, waar de politiek, met afkeer van de gewone burgers, zich financieel en met overeenkomsten ons land merendeels heeft overgedragen. De democratie is een uitvinding van de politici om de burgers te onderdrukken, en mijn vraag is hoelang zullen de burgers dit nog steunen.
Met dank aan kivit voor zijn uitstekende reactie op WUZ.
reiny
[quote=25166]Waar mensen nauw bij betrokken zijn.; De stekker er uit zal niet gaan, die hebben ze inmiddels vastgelast en is vast geroest.
adale
adale. Wat politici wat meer moeten doen eens meer naar elkanders argumenten te luisteren. In elk partij programma zitten voordelen voor een gemeenschap.Alle partijen zijn echter voortdurend bezig stijf en strak het eigen partijstandpunt en ideologie te benadrukken en en zijn volkomen doof en blind voor de argumenten van een andere richting.Goed voorbeeld is de bijna vijandschap van VVD en PVV voor de socialisten als o.a.de Partij van de Arbeid.Onze huidige premier had tijdens de verkiezingen gewoon geen woorden genoeg om die partij zwart te maken. Op dit moment is de heer Cohen de gebeten hond.Waarom?
A )Omdat de Partij v.d.Arbeid de aflosvrije hypotheek ter discussie stelt samen met verschillende andere financiele specialisten zoals de NB.
B) De VVD loopt zich druk te maken over de 130 km grens op de snel wegen.Hebben we nu echt niets beters te doen dan dit onderwerp in deze tijd van economische neergang en afnemende zorg.
C) Was de keuze van de diverse ministers nu wel zo`n succes? Als ik naar de huidige minister van buitenlandse zaken kijk dan heb ik eerder de indruk dat hier een vriendje een mooie post moest krijgen waarbij bekwaamheid niet op de eerste plaats kwam
Zoals de heer Rutte nu te werk gaat kan ik dat nog geen succes noemen.Hoe lang heeft het niet geduurd voordat hij heeft moeten toegeven dat de Euro en de EU alleen kan slagen als er dat een politieke sturing komt vanuit een soort Europese regering door alle huidige naties geaccepteerd wordt hetgeen een overdracht van enige soevereiniteit vraagt.
In een tijd als de huidige met de crisis moet er een regering gekozen worden bestaande uit de meest bekwame ministers onafhankelijk uit welke partij zij afkomstig zijn.Er wordt in de Nederlandse politiek te veel op partijbelang gelet in plaats van het landsbelang. Daarom vertrouwen veel Nederlanders hun politici niet meer!
edwin n

Op zondag, 25 december 2011 16:32 schreef adale het volgende:.Goed voorbeeld is de bijna vijandschap van VVD en PVV voor de socialisten als o.a.de Partij van de Arbeid.Onze huidige premier had tijdens de verkiezingen gewoon geen woorden genoeg om die partij zwart te maken. Op dit moment is de heer Cohen de gebeten hond.Waarom? A )Omdat de Partij v.d.Arbeid de aflosvrije hypotheek ter discussie stelt samen met verschillende andere financiele specialisten zoals de NB. B)


VVD wil die hypotheek aftrek niet ter discussie stellen om de huizenmarkt maar op peil te houden.
Dit is juist de doodsteek voor het hele bedrijfsleven waar de VVD juist voor staat.
Want hierdoor heeft Nederland zich helemaal uit de markt geprezen.
Hypotheek aftrek heeft maar enkele weken voordeel, daarna verdwijnt het voordeel in inflatie en heeft alleen de bank met de hogere omzet voordeel en zijn de huizen weer net zo duur dan voor de hypotheek aftrek, alleen wel met het verschil dat er veel meer geleend moet worden.

Op zondag, 25 december 2011 16:32 schreef adale het volgende:. B) De VVD loopt zich druk te maken over de 130 km grens op de snel wegen.Hebben we nu echt niets beters te doen dan dit onderwerp in deze tijd van economische neergang en afnemende zorg


Natuurlijk houden ze zichzelf ook nog graag bezig met iets waar ze wel kunnen laten zien dat ze er heeeel veeel verstand van hebben.

Op zondag, 25 december 2011 16:32 schreef adale het volgende: Zoals de heer Rutte nu te werk gaat kan ik dat nog geen succes noemen.Hoe lang heeft het niet geduurd voordat hij heeft moeten toegeven dat de Euro en de EU alleen kan slagen als er dat een politieke sturing komt vanuit een soort Europese regering door alle huidige naties geaccepteerd wordt hetgeen een overdracht van enige soevereiniteit vraagt. In een tijd als de huidige met de crisis moet er een regering gekozen worden bestaande uit de meest bekwame ministers onafhankelijk uit welke partij zij afkomstig zijn.Er wordt in de Nederlandse politiek te veel op partijbelang gelet in plaats van het landsbelang. Daarom vertrouwen veel Nederlanders hun politici niet meer!


Als Rutten wel snel geaccepteerd had dat er een soort Europese regering komt, dan had heel Nederland over hem heen gewalst.
Hij heeft gewoon gewacht tot de tijd hiervoor rijp was.
Zo zal het in de nabije toekomst met nog veel meer beslissinggen gaan als het duidelijker en duidelijker wordt dat we een economie hebben die failliet is.
Ben bang dat tweede kamerleden over te weinig zelfkritiek beschikken. De presentatie van enkele uiterlijk beeldschone hittepetitten die zelf niet blijken te weten waar ze het over hebben doet daar ook geen goed aan.
Kamerleden die af entoe knus in de watten gelegd een excursietje hier en daar doen, blijven altijd butenstaanders. Hebben daarmee totaal gen deel aan het echte leven. Om met een van de te veel in ons land voorkoemende laagbetalde baantjes als alleenstaande moeder of vader ook de zorg te hebben voor twee opgroeiende straks ook nog in de pubertijt komende kideren, daar begrijpt een mens pas wat van als je er middenin staat met een bankrekening in het rood en elke minuut van de week van Maandag helf zeven tot vrijdag 20.00 uur ingepland.
En dat is dan nog maar een simpel voorbeeld. Het kan veel erger.
Maar het belachelijk onbelangrijke gedoe met de zinloze 130km limiet maakt weer wat afleidende flauwekul-texten in de dagbladen. Maar nergens staat dat de fijnstofuitstoot niet met een-dertiende toeneemt maar met meer dan het dubbele daarvan. Brandstofverbruik neemt nu eenmaal sneller toe dan de snelheid.
Watis de zin van het streven naar 0-verkeersdoden als we jaarlijks 5000 doden (het "Dunkelziffer" is waarschijnlijk veel hoger) door fijnstof accepteren?

Met die 130 km limiet laat de PVV ook weer zien waar ze voor staan.

Rutte heeft een paar duidelijk versmalde inzichten. Hij heeft die vele honderden mensen die in Saksen met de resultaten van nanotechnisch onderzoek aan het werk zijn nooit gezien en denkt nu dat die paar mensen die zich er in Nederland mee bezig houden het helemaal is. En soortgelijke zaken zijn er meer. Waar komt dat geroep over "kenniseconomie" vandaan als ik i winkels met allerlei gebruiksvoorwerpen voor huishouden en werk tussen de duizenden uitenlopende produkten er niet een kan vinden die in Nederland gemaakt is?
Het universitair en hoger beroepsonderwijs staat onder hevige kritiek. Bij nerlandse diploma's wordt veelvuldig meewarig gelachen. Ook aanleiding voor ironische reacties bij het woordje" geslaagd" in de huidige pinapparaten in winkels. Bij ons hoefden ze geen diplom's mee te brengen. Veel belangrijker is karakter en uit welk nest zekomen. En wij hadden altijd heel complex werk. Vrijwel iedere nederlander heedt er wel wat van in huis.

Hier ontbreekt op ondubbelzinnige wijze het inzicht dat de al vele jaren afgetakelde diplomakwaliteit niets anders en weer niks anders is dan de vrijwel automatisch verlopende aanpassing aan de kwaliteit van het nederlands bedrijfsleven,dat zich als bekend vooral op dozenschuiverij en klerkengedoe heeft ingesteld.
Hoezo Kenniseconomie??

Het opscheppen over onze export heeft ook al zo'n dubbele bodem, met Rotterdam als Duitse haven en de van petrochemisch invoer afkomstje export en ook nog de gasbel. Logistiek en transport zijn zoals bekend geen economische feesttenten om van high-tech nog maar niet te spreken.

Kamerledn die veelal uit luxe sectoren afkomstig zijn, zie Rutte, of weinig van werken afweten, zoals zo vaak ter linkerzijde waarneembaar, zouden echt WERK moetenmaken om de nederlandse economische gezondheid te onderzoeken. Daarmoet veel tijd in geatoken worden. Maar als op de laatste dag voor het reces meer dan 300 regeltjes enbesluiten er door gehamerd moete worden, dan zal het nog wel ff tobben blijven.
wimh
Politici nooit eens gehinderd door kennis van zaken.
120 of 130 km/h doet er niet zo heel veel toe. Maar wel wat hoger brandstof gebruik en dat is vooral goed voor de schatkist.
En bij 130km/h ontstaan er natuurlijk wel meer files. Optrekken en stoppen steeds maar weer kost trouwens de meeste brandstof.
Simpele handelsgeest zal zeggen dat als we harder rijden, we korter op de weg zitten en het dus rustiger zou moeten worden.


Die hebben dan nooit de 80km/h op de A10 west begrepen.
Sindsdien hoor je er nauwelijks meer van files daar.
Daar liggen een paar natuurkundige begrippen aan ten grondslag.
Als we allemaal 80km/h rijden dan zal er dus een rij auto's met een lengte van 80km een wegdeel, brug of tunnel passeren. Die rij van 80km lengte zal dan een vast aantal voertuigen bevatten. Gebaseerd op de voor die snelheid veilige onderlinge afstand tot elkaar.
Heb er ooit een computersimulatie voor geschreven.
Met de aanname van Reactiesnelheid van de bestuurder gesteld op 0.6 sec.
En de wettelijke norm voor de remvertraging 5m/sec/sec
Het keerpunt kwam steevast op 72km/h te liggen.
D.w.z. dat bij 72km/u het grootste aantal voertuigen passeerden. Bij hogere snelheden werden dat er steeds minder.

De wegbeheerder meldt soms: "Houd 2 seconden afstand."
Dat is uiterst veilig maar ook niet erg realistisch. zou bij 120km/h een onderlinge afstand van 66m betekenen. Daar heeft NL niet genoeg wegdek-lengte voor.

Als je het veiliger wil maken moeten we eerst eens gaan denken aan het "keep your lane" principe zoals dat in de VS gebruikelijk is. Vooral voor de vier en vijfbaans wegen.
Kun je je bij 33m per seconde wat meer op dat wat voor je ligt concentreren. En hoef je veel minder in je spiegels te kijken. Geeft ook nog een veel rustiger straatbeeld.
edwin n

Op maandag, 26 december 2011 20:02 schreef wimh het volgende: Die hebben dan nooit de 80km/h op de A10 west begrepen.


Interessante bijdrage.
Maar op rustigere stukken is het toch prettig als je wat door kunt rijden.
Maar ik geef toe bij langzamer rijden heb je heel wat minder benzine nodig.
De laatste keer dat we van Denemarken naar Nederland reden (850km) hadden we voor het eerst zo'n pratende man in de auto die je de weg wijst.
En ook gaf hij aan wanneer je te hardt reed en daar hield ik me dan ook automatisch aan,
Dat was dan ook de eerste keer dat het me lukte om zonder bij te tanken helemaal in Nederland aan te komen ondanks dat we al 4 jaar de zelfde auto hebben en er al vele malen mee op en neer geweest zijn.
Scheelt zo'n 20 liter op de rit.
InekevL
Hoe kan er meer samenwerking ontstaan en minder energie verloren gaan in allerlei onverkwikkelijke bestrijdingsdebatjes die over peanuts gaan.

1. De ministerpresident moet leiding geven aan constructieve processen.
2. Er moet een lijst van doelstellingen komen waar een overheid zich mee moet bezighouden, op het gebied van wonen, werken, zorg, onderwijs, waterhuishouding, grondbeheer, handhaving van de wetten.
3. Dan blijkt dat er genoeg zaken zijn waar iedereen het over eens is.
4. Een prioriteitenlijst moet worden vastgesteld, daar kan over worden gedebatteerd en gestemd.
5. Uit de stemming blijkt hoeveel geld naar welke bestemming gaat.
6. De financiering: kan komen uit:
a. bezuinigingen bv op hypotheekrenteaftrek of defensie
b belastingverhoging, direct of indirect, of hier of daar belastingverlaging
c minder individualisme, meer solidariteit.
d.???
7.Voorstellen doen hierover, etc. tot iedereen het ermee eens is.

Ik stel dus voor een overheidsbeleid op basis van de taken van de overheid. Het moet uit zijn met het hapsnapbeleid, en vooral met de bemoeienis met het priveleven van de burger. De overheid heeft verplichtingen t.o.v. haar burgers, daar betalen we voor en daar hebben we ze voor aangesteld. Men schijnt dat te vergeten in Den Haag. De grote lijnen worden uit het oog verloren.

In ieder partijprogramma worden de grote lijnen, zoals die partij het ziet uitgestippeld, en vervolgens gaat men elkaar over geheel andere onderwerpen het leven zuur zitten maken. Hou die grote lijnen blijvend in de gaten, en bespreek die samen.

Bijv.
-wordt Nederland een land met vooral koopwoningen? Of houden we de verworvenheden van de woningcorporaties in stand?
Hetgeen leidt tot de vraag:
Hoe willen we dat de Nederlandse burger is gehuisvest?
Leg die partijprogramma s naast elkaar en vindt de overeenkomsten, en stem over de verschillen.
We blijven toch altijd meteen paar problemen zitten.
Die zullen eerst moeten worden opgelost.

1. Waar komen die tweede kamerleden allemaal vandaan? Verreweg de meesten hebben het een en ander doorgestudeerd. Zijn daarmee al vlug op met meer pluche beklede stoelen terecht gekomen. Komen uit studiekringen waar men allerlei maatschappelijke verschijnselen op grond van voorgaande autoren geheel verklaard zijn en in aparte hokjes zijn ondergebracht. Met de sterke versmalling van de studiepaketten wordt het nog veel erger.
De kinderlijke enggeestige benadering van maatschappelijke problemen is dan voorgeprogrammeerd- Zo konden de "vogelaarwijken" ook nooit gerealiseerd worden. Dat was voorgeprogrammeerd. Die Vogelaar was feitelijk slachtoffer van het systeem.
Kostte miljoenen en nog veel meer dingen kostten al miljarden.
2. Het nederlandse bestuur is gedegenereerd tot een "Staatsapparaat" waar de burgers een verzameling sofinummers is.(Uitspraak ombudsman) Een apparaat heeft geen geweten. Wat ook blijkt uit de behandeling van een paar klokkenluiders. Als wij iemand voor 50 mille oplichten dan weten we allemaal wat er gebeurt.
Iemand die de politiek in gaat zal zich in dat apparaat moeten handhaven en of dat zonder psychische schade kan, dat kun je je afvragen bij. De ongelooflijke traagheid die elk luxe banen verschaffend apparaar kenmerkt. Het zijn uitermate bekwame klokkijkers.
3. Er lekt nog wel eens wat uit over plaatsing op de kieslijst. Welke machinaties ligen daaraan ten grondslag. De toestand "Rutte-Verdonk" is een voorbeeld daarvan. Hoop maar dat gezond verstand beter werkt dan populisme of scherpe ellebogen. De PVV toont aan dat spelen op kortzichtige voor het land niet belangrijke argumenten meer stemmen oplevert dan de geleidelijke afbraak van de zeepbelcultuur rond de hypotheekaftrek.
Populisme is een heel gevaarlijke bedreiging voor een gezond bestuur. Dat hebben we in de vorige eeuw maar al te goed gemerkt.

De meer voor bananenrepublieken gebruikelijke maatregel om de rechtspraak met hoge kosten te blokkeren voor de werkende man/vroue is ook zo een hap-snap-maatregel die je neemt ald je nergens van weet.
Om van die cultuur af te komen, zal er nog wel wat moeten gebeuren.
edwin n

Op woensdag, 18 januari 2012 00:48 schreef Poldertramp het volgende:We blijven toch altijd meteen paar problemen zitten. Die zullen eerst moeten worden opgelost. 1. Waar komen die tweede kamerleden allemaal vandaan?


Die moeten eigenlijk uit het bedrijfsleven zelf komen net als destijds Lubbers en zijn ministers.
Maar dat bedrijfsleven wordt tegenwoordig zwaar overbetaald en tegenwoordig is het toch het bedrijfsleven wat regeert.
Dus waarom zal iemand nog de politiek ingaan als hij of zij direct het bedrijfsleven in kan??

Willeke
Ja, dat is veel beter..
Zo is het helaas helemaal niet.
In de top van sommige van de goed draaiende en rendabele bedrijven schrijven ze wel met 6 nullen, maar daar kun je als schoolverlater hooguit van dromen dat je daar ooit bij kunt komen. Slechts voor enkelen weggelegd. Het is overigens meer dangemiddeld het geval bij banken en financiele instituten, waar een slimmerik die daar oog cvoor heeft inderdaad voor zo'n bedrijf met de juiste beslissing op het juiste moment kapitalen kan binnen slepen.
Maar heel veel van onze produktiebedrijven, zeker de familiebedrijven, ook al hebben ze vele tientallen mensen in dienst, moeten het doen met directeuren die met moeite per jaar meer dan een ton hebben en al in veel minder gevallen over de twee ton gaan.
Het gaat on de grote lijn, want uitzonderingen heb je altijd wel, maar als het bedrijf het niet dragen kan gaat het toch kapot. Sat is bij de overheid uiteraard anders. Wij hebben nog wel een aantal technologisch actieve bedrijven overgehouden. Maar verreweg de meesten zijn jobbers en toeleveringsbedijven, vaak afhankelijk van de Duitse autoindustrie, en die weten wat inkopen is. Dat is dus geen vetpot en menig directeur/eigenaar haalt de ton nooit voor zijn pensioen.
Waar het verhaal van de schatrijke ondernemer vandaan komt zou je eens moeten vragen aan al die kleine ondernemers die het minimumloon nog niet eens halen. En dan bedoel ik niet eens het leger ZZPers dat door de aftakeling van het Nederlandse bedrijfsleven in die positie is gedrongen.

Je moet in het bedrijfsleven nogal wat presteren als je op het niveau van de overheidsfunctionaris in vergelijkbare positie wilt komen. Ook al is het brutobedrag gelijk. Dan heb je een hoog ontslagrisico, geen wachtgeldregeling. het pensioen is altijd veel beter geweest in de bestuurssector, gunstiger hypotheken en over werkdruk hoeven we al helemaal niet te praten. Zo zijn er nog wel meer voordelen.
Om een wachtgeldtrgeling alleen al te verzekeren kom je met een ww-premie echt niet door de bocht. Alleen daarvoor moet je al 50% meer verdienen. En dan de rest nog.
Heb je een baan in de kennisintensieve sectoren van bv metaal en kunststofbe- en verwerking met elke dag nieuwe problemen die gisteren opgelost hadden moeten zijn, en je komt al jaren niet meer uit met 40 uur per week. dan piep je wel anders bij soms minder dan 2 keer modaal.
Waarom zou je denken, zijn die tienduizenden nederlandse technici naar Duitsland vertrokken?
En zo zijn er nog wel meer verschillen die voor de man in het bedrijfsleven een stuk minder gunstig zijn.

In de dienstverlening is het volgens de berichten nog slechter. Logisch. Joop den Uyl mag dat dan mooi gevonden hebben, maar die franje die je niet beslist nodig hebt die knip je het eerst af.
edwin n

Op woensdag, 18 januari 2012 14:55 schreef Poldertramp het volgende:. Slechts voor enkelen weggelegd.


Daar doelde ik juist ook op.
De rest daar heb je niets aan of ze krijgen bij voorbaad al geen kans.
Bij die laatste doel ik op de goede ondernemers met kennis van zaken/economie die wel de kapisiteiten hebben maar niet de gewenste vlotte babbel.
Update 22-12-2011: 75% van de bezoekers is van mening dat politieke partijen meer moeten samenwerken.
Vluchtreactie. Typisch nederlands,
Als niemand meer een visie heeft, dan hebben we samen geen visie meer. Voelt beter.
Of als niemand het meer weer dan weten we het samen niet meer.

We hebben mensen nodig met kennis van zaken, Die weten hoe het komt dat Nederland twee keer zo veel sociale en extra armoedig geconstrueerde woningen heeft dan de eerstvolgende na ons in Europa.
Die weten wat het is om voor een baan te moeten kiezen tussen sjouwwerk in een verpakkingsbedrijf en heftruckwerk in een betonfabriek en nergens maar ook nergens is het bedrijf te vinden waar je ook nog na je 45ste een toekomst hebt.
Welk tweede kamerlid begrijpt eigenlijk dat arme en totaal verhypotheekte bedrijven met flinterdunne marges onde druk gehouden door Hollandse sluwe handel, alleen maar arme lonen kunnen betalen. Waar illegalen soms de redding van het bedrijf kunnen betekenen. Hoe het komt dat tuinders hier in de buurt 10 cent per kilo Prei krijgen en die ligt dan voor 1,29 in de winkel, ook hier. Denk ook aan de winterwortelen waar de kosten van oogsten niet eens meer verdiend konden worden. Maat wel 70 cent in de winkel.
Je bent toch volkomen achterlijk als je dan een Bleker gelooft, die alleen maar meer grond wil bebouwen. Dat is uitbreiding van ellende.
Het nederlandse prijsniveau ligt ca 20% hoger dan over de grens, gaat soms tot rond 50%. Dat betekent voor velen dat na de vaste kosten en de levensbehoeften en vergeet de kinderen niet er geen cent overblijft om een theaterbezoek te betalen of eens leuk uit eten te gaan.
Daarnaast de vele gevallen van scheefgroei in kosten en beloningen. Te veel om te beschrijven.

Het feit dar sprongsgewijs verhoogde prijzen en een algemeen hoog prijsniveau ook een hoog BTW-resultaat opleveren zorgt voor een hoge graad van terughoudendheid bij overheden om er wat aan te doen.
In de vorm van subsidie op het theatergebeuren bij voorbeeld, krijgen wij dan weer een stukje van de BTW terug. Maar eerst worden daar natuurlijk de extra pluchen stoelen van afgetrokken.
Het is dan ook een belediging van de Nederlander door de media om te stellen dat de Duitser meer cultureel gevormd is omdat hij veel meer naar het theater gaat. Kijk op schuttersfeesten war die te verteren hebben. Geloof je niet als je het niet gezien hebt.
Ook Nederlanders willen buiten het kale bestaan ook eens af en toe echt leven.
Niet voor niets zeggen de Duitsers dat het bekandste Nederlandse Bier "vananderen" heet. Wat de Britten "Going Dutch" noemen, dus.
Gisteren kop op voorpagina: Duitsers trekken zich niets van crisis aan.
Dat had ook en door gunstige geografische ligging meer nog voor Nederland moeten gelden.

We kunnen rond komen, dus moeten we maar tevreden zijn. Mooie moraal voor de weinig mondige burger.
Uiteraard zijn er een groot aantel mensen die van dir systeem profiteren. Want het is langzaam een systeem geworden. De woningprijs- en hypotheekzeepbel zijn ook symptomen. Evenals de tienduizenden oplichters die woekerpolissen en fophyporheken verkochten.
Waar zijn de tweede kamerleden die dat systeem doorbreken??
In derdaad daar kom je met een door geld geblekerd karakter of een socialistische bureaucratenverering niet ver. Om van de gefantaseerde kenniseconomie van Rutte nog maar te zwijgen.
En Roemers, het geld wat hij allemaal wil uitgeven dat zal toch ergens verdiend moeten worden.

Waar zijn de tweede kamerledern die van huis uir weten wat het is om eind van de maand het magere loontje je van je dochter te moeten lenen, wat je nooit kunt terugbetalen.
Maar we kunnen rondkomen, dat wel.
maurice

Op woensdag, 7 september 2011 14:08 schreef edwin n het volgende:De verantwoording weer bij de bedrijven leggen en niet bij duur betaalde bureaucratie en controleurs.
Bedrijven die weten dat ze hun bevoegdheid kwijt raken bij te veel falen zorgen ook wel dat regels nageleefd worden, daar hebben we geen overdreven overheidsapparaat voor nodig met alle controleurs die daar aan vast hangen.
Als we dat doen hebben we onze concurrerende positie alweer voor een deel terug.

Daarnaast moeten alle mega bedrijven waar vele miljoenen kilo's aan grondstoffen of producten voorbij komen ook hun winst aan banden gelegd worden.
Het kan niet zo zijn dat de gehele bevolking moet bezuinigen voor de miljarden winst van slechts enkele.

Daarnaast niet al teveel praten langs duidelijk praten.
Willen wij van ons handelsonderschot afkomen zullen we gewoon weer zelf moeten gaan produceren, in plaats van Chinezen het werk te laten doe terwijl wij onszelf verschuilen achter bureaus.

Bureaucratie is slecht te verkopen met export.



leuk idee met het terug brengen van de verantwoordelijkheid bij de bedrijven dan moet dus de slager zijn eigen vlees keurten of het bouw bedrijf de eigen bouw normen controleren zal goed gaan tot de eerste grote uitbraak van aan voeding gelegen epidemie of het instorten van een gebouw omdat de bouwer dacht goedkoper uit te zijn met cemetn met wat meer zand er in .
bedrijven kijke mijns inziens eerst naar het kosten plaatje en als er ergens enkele centen per eenheid bespaard kunnen worden met het nemen van een ietsje meer risico zal de gemidelde geldwolf op de afdeling inkoop er niet moeilijk over doen om naar het top management te kunnen aantonen dat hij het bedrijf een flinke winst sprong heeft laten maken op zijn afdeling immers die inkoper is meestal toch al weer met een gouden handdruk vertroken als het gebouw instort.
edwin n

Op donderdag, 19 januari 2012 17:05 schreef maurice het volgende: leuk idee met het terug brengen van de verantwoordelijkheid bij de bedrijven dan moet dus de slager zijn eigen vlees keurten of het bouw bedrijf de eigen bouw normen controleren zal goed gaan tot de eerste grote uitbraak van aan voeding gelegen epidemie of het instorten van een gebouw omdat de bouwer dacht goedkoper uit te zijn met cemetn met wat meer zand er in .


Electricieteits bedrijven en ook constructie (staal) bedrijven doen dat altijd al.
Dit zijn toch twee bedrijfs takken die grote risico's lopen als ze het verkeerd doen.
Toch werkt het al jaren goed, maar ze weten ook dat ze zelf verantwoordelijk zijn als het fout gaat.
Breekt er brand uit wegens verkeerde aan leg van stroom is het electriciteits bedrijf daar verantwoordelijk voor.
Zakt een gebouw in door te zwakke staal constructie is de verantwoording ook voor het constructie bedrijf.
Als dat in deze takken kan kan dat elders ook.
martin
In plaats van commerciele bedrijven is het ook mogelijk om cooperaties op te richten bestaande uit gewone burgers. Dat kan voor tal van doelen . Vroeger had je in het hele land woningbouwverenigingen, dus cooperaties. Die hebben dan zelf de regie over de bouwactiviteiten, en kunnen zelf erop toezien dat er materaal gebruikt wordt volgens het bestek.
Het is een verkeerd idee dat alles perse commercieel moet.
Het kan zeer wel ook niet-commercieel, met de burgers zelf in de regierol.
Plus dat ze dan zelf kunnen laten bouwen wat in HUN belang is, en niet in het belang van de project-ontwikkelaars.
edwin n

Op donderdag, 19 januari 2012 20:52 schreef martin het volgende:In plaats van commerciele bedrijven is het ook mogelijk om cooperaties op te richten bestaande uit gewone burgers. Dat kan voor tal van doelen . Vroeger had je in het hele land woningbouwverenigingen, dus cooperaties. Die hebben dan zelf de regie over de bouwactiviteiten, en kunnen zelf erop toezien dat er materaal gebruikt wordt volgens het bestek. Het is een verkeerd idee dat alles perse commercieel moet. Het kan zeer wel ook niet-commercieel, met de burgers zelf in de regierol. Plus dat ze dan zelf kunnen laten bouwen wat in HUN belang is, en niet in het belang van de project-ontwikkelaars.


Project ontwikkelaars hebben door het falen van overheid alles in handen gekregen en ook de bouwgrond veel te duur gemaakt.
Tot eind jaren 90 was het nog heel normaal dat je als burger een stukje bouwgrond kocht van gemeente voor een toen nog betaalbare prijs en daar was je zelf de opdracht gever die zelf bepaalde wat erop gebouwd werd en kon je ook nog helemaal zelf bouwen waar je veel mee kon besparen.
Toen de project ontwikkelaars de bouwgrond in handen kregen en ook veel te duur maakte bepaalde zij wat voor een soort huis erop kwam en in een enkel geval waar de bank ook als project ontwikkelaar meedeed werd er ook nog eens bepaald welke bank je moest nemen.
Dit alles heeft men in Duitsland weten te voorkomen door dit wettelijk aan te pakken, want daar dreigde het ook uit de hand te lopen net als in Nederland.
Maar daar had men wel een overheid die verantwoording niet uit de weg ging voor kortzichtig eigenbelang.
Want deze inflatie politiek met de dure bouwgrond pakte overal door en bracht de staat ook veel geld op.
Maar nu komt de rekening daarvan, met een kansloze nieuwe generatie die met veel schulden opgescheept zit en een veel te kleine woning op veel te kleine percelen.
maurice

Op donderdag, 19 januari 2012 20:24 schreef edwin n het volgende:

Op donderdag, 19 januari 2012 17:05 schreef maurice het volgende: leuk idee met het terug brengen van de verantwoordelijkheid bij de bedrijven dan moet dus de slager zijn eigen vlees keurten of het bouw bedrijf de eigen bouw normen controleren zal goed gaan tot de eerste grote uitbraak van aan voeding gelegen epidemie of het instorten van een gebouw omdat de bouwer dacht goedkoper uit te zijn met cemetn met wat meer zand er in .


Electricieteits bedrijven en ook constructie (staal) bedrijven doen dat altijd al.
Dit zijn toch twee bedrijfs takken die grote risico's lopen als ze het verkeerd doen.
Toch werkt het al jaren goed, maar ze weten ook dat ze zelf verantwoordelijk zijn als het fout gaat.
Breekt er brand uit wegens verkeerde aan leg van stroom is het electriciteits bedrijf daar verantwoordelijk voor.
Zakt een gebouw in door te zwakke staal constructie is de verantwoording ook voor het constructie bedrijf.
Als dat in deze takken kan kan dat elders ook.



het klopt wel dat die bedrijven vervolgens aanspraakelijk zijn maar ik denk dat mensen die het slachtoffer van dat mis management zouden zijn liever hun geliefden nog bij zich gehadhadden als die schamele vergoedingen die in nederland door de rechters aan na bestaanden worden toegekend.
edwin n

Op donderdag, 19 januari 2012 22:33 schreef maurice het volgende: het klopt wel dat die bedrijven vervolgens aanspraakelijk zijn maar ik denk dat mensen die het slachtoffer van dat mis management zouden zijn liever hun geliefden nog bij zich gehadhadden als die schamele vergoedingen die in nederland door de rechters aan na bestaanden worden toegekend.


Ik wil niet beweren dat alle controle weg kan, maar veel controle is niet meer dan bezigheids therapie.
Dat remt wel de productie, dus ook de export inkomsten.
Op ons bedrijf kan ik heel wat voorbeelden opnoemen waar veel kosten gemaakt worden die niets toevoegen dan veel papier werk.
Overigens de electiciteits en constructie bedrijven waar ik mee gewerkt heb zowel in Nederland als in Denemarken knoeien echt niet met hun kwaliteit en ik heb toch met vele van die bedrijven samen gewerkt.
Willeke

Op donderdag, 8 september 2011 14:42 schreef Willeke het volgende:Wat de Tweede Kamerleden het eerste zouden kunnen gaan doen,, is zich eens wat vaker onder de burgers en de basisschoolleerlingen te gaan begeven.
Zij zouden zich meer bezig moeten houden met prioriteit nummer 1, Voeding, daar over gaan praten met de leerkrachten, zodat de jeugd weet wat deze mensen voor het land doen in dat opzicht, maar ook hoe het verder allemaal een beetje gaat in Den Haag, wat ze daar doen, dus in kindertaal vertellen wat ze aan het doen zijn!
Belangrijk om te weten hoe het met het milieu staat, het landschap etc.
Kinderen veel meer betrekken bij de natuur.
Kinderen horen ook op tijd te spelen, te dollen i.p.v. zoveel binnen achter het computerscherm.
Dat zouden leden van de Tweede Kamer veel meer moeten doen.

Ja, wat?
Ga eerst eens lekker op vacantie..
Willeke

Op vrijdag, 20 januari 2012 22:02 schreef Willeke het volgende:

Op donderdag, 8 september 2011 14:42 schreef Willeke het volgende:Wat de Tweede Kamerleden het eerste zouden kunnen gaan doen,, is zich eens wat vaker onder de burgers en de basisschoolleerlingen te gaan begeven.
Zij zouden zich meer bezig moeten houden met prioriteit nummer 1, Voeding, daar over gaan praten met de leerkrachten, zodat de jeugd weet wat deze mensen voor het land doen in dat opzicht, maar ook hoe het verder allemaal een beetje gaat in Den Haag, wat ze daar doen, dus in kindertaal vertellen wat ze aan het doen zijn!
Belangrijk om te weten hoe het met het milieu staat, het landschap etc.
Kinderen veel meer betrekken bij de natuur.
Kinderen horen ook op tijd te spelen, te dollen i.p.v. zoveel binnen achter het computerscherm.
Dat zouden leden van de Tweede Kamer veel meer moeten doen.

Ja, wat?
Ga eerst eens lekker op vacantie..

Lekker op wintersport..
maurice

Op vrijdag, 20 januari 2012 20:17 schreef edwin n het volgende:

Op donderdag, 19 januari 2012 22:33 schreef maurice het volgende: het klopt wel dat die bedrijven vervolgens aanspraakelijk zijn maar ik denk dat mensen die het slachtoffer van dat mis management zouden zijn liever hun geliefden nog bij zich gehadhadden als die schamele vergoedingen die in nederland door de rechters aan na bestaanden worden toegekend.


Ik wil niet beweren dat alle controle weg kan, maar veel controle is niet meer dan bezigheids therapie.
Dat remt wel de productie, dus ook de export inkomsten.
Op ons bedrijf kan ik heel wat voorbeelden opnoemen waar veel kosten gemaakt worden die niets toevoegen dan veel papier werk.
Overigens de electiciteits en constructie bedrijven waar ik mee gewerkt heb zowel in Nederland als in Denemarken knoeien echt niet met hun kwaliteit en ik heb toch met vele van die bedrijven samen gewerkt.

dat mag wel zo zijn maar ik heb ook in de praktijk situaties mee gemaakt die niet direkt op grove fouten uitkomen maar slecht te maken hebben met "het beschermen "van het eigen belang van de werknemers op een bouw locatie. op de ene locatie is alles perfect geregeld maar op een andere was er slechts een klein administratief foutje niet noemens waardig maar er werd wel over gecomuniceed naar de onder aan nemer .
het betrof een klein foutje met betrekking tot steiger kaarten de steiger aan zich zal wel veilig geweest zijn maar de controleur had een kaart van het verkeerde jaar gebruikt de monteur die hierover stampij maakte was binnen een week op een ander project geplaats maar hij stond volgens ons voledig in zijn recht als er iets gebeurd was op die steiger had de verzekering meteen gezegd steiger kaart klopt niet is ongeldig dus eigen schuld dikke bult want je hebt toch je vca en dan weet je dat je die steiger niet op mag als de kaart niet klopt.
we zien nu al dat werkgevers op bijvoorbeeld de bouw overal bezig zijn met besparingen en zonder de abeidsinspectie die langzaam aan weg gesaneerd wordt is het straks weer het wilde westen dat jaren geleden gold op de bouw veiligheid alleen voor de bazen en de rest elke dag bidden dat het goed gaat.

edwin n
Toen ik nog in de bouw werkte zorgde ik zelf voor de veiligheidsmaatregelen die ik vond dat er nodig waren.
Soms waren het dingen waar de werkgever het niet eens mee was, maar als ik liet zien dat hij op het eind van de week veel winst aan m'n werk had, bleef ik daar zelf de baas over.
Maar op ons huidige bedrijf zijn er toch heel wat punten op te noemen waar we veel logboeken/papieren bij moeten houden wat niets bijdraagt aan veiligheid en ook niet aan milieu.

Maar we zijn er wel uren mee bezig en alles moet tot in de puntjes kloppen.
Daarnaast wordt er ook nog eens een geheel controleer leger op ons afgesteurd om alles te controleren.
Dit laatste is wel interessant maar kamerleden moeten wel war anders doen.

Op de eerste plaats moet her ervarings- en ontwikkelingsniveau van de kamerleden een stuk omhoog.
Opleiding is goed voor de betere start, maar echte ervaring daar draait het in de hele wereld om.
Helaas zij het te veel buraumannetjes en -vrouwtjes.
Gezellig praten met kleine kindertjes helpt natuurlijk niet.
Kinderenbij de natuur betrekken is taak van het onderwijs. maar ook daar lopen te veel mensen rond die boerenkool niet van prei kunnen onderscheiden.
En bedrijfsveiligheid is kwestie van de werkplek en als die dom genoeg is komt de arbeidsinspectie.

Nederland is geen plattelandsdorp maar een land met talloze aspecten, problemen, mogelijkheden, behoeften en economisch complexe toestanden. Dat vraagt een bestuur dat van dik hout planken weet te zagen en geen populistisch gekeutel.
Lubbers is de enige die dat begreep sinds 1968.
Maar die kende de oerwet die elke industrieman kent:"Van niks komt niks". Een afwijking van de Hollandse moraal die leert dat als je een beetje slim sjachert dan word je minder moe.

Maar ook olp de wereld handelslijst zij we 5 plaatsen gezakt. En nu wordt men in den Haag eenklein beetje ongerust. Maar niemand reageert op het feit dat we altijd jaren te laat wakker worden.
Daarvoor ben je toch Tweede Kamerlid?
Als dat dan ook maar gebeurt bij het vergaan van de wereld. Dat zegt een internationaal bekende witz.

Ondertussen is het wel zo dat wij industrieel niks meer bij te zetten hebben, maar ook de door de internationale handel geleverde compensatie daarvoor blijkt nu weg te smelten.
Hoe dom kan en volk zijn? En zijn bestuur?

Zweden verwacht zo'n 4% groei dit jaar. Had bij ons natuurlijk ook gekund. Alleen moet je dan wel over kennis beschikken en aan het werk gaan. Ook moeten langzaamaan alle overheidsuitgaven inclusief salarissen aan een kompleet onderzoek onderworpen worden. Het is toch idioot dat de belastingbetaler salaristoeslag moet betalen als een bureaumanneke een cursus afsluit hoe een kopieermachine werkt. Die kennis dient hij gewoon mee te brengen net als iedereen. Waaarom zulke sluwe methoden om meer te pakken.

Vergeet niet dat onze huidige toestand met eindeloze bezuinigingen al vele jaren te voorzien waren.

Misschienis het belangrijk te weten dat landen als Noorwegen en Zweden een gtoot gebrek aal allerlei beroepsmensen hebben, Van Schilder tot Doktoren, (Huisartsen enz)
ZZPert ziet men daar overigens meer als werkende werklozen en niet zinvol. Waarschijnlijk juist. Het is een Nederlands armoedeverschijnsel.
Vakervaren nederlanders in metaal en kunststof kunnen zo in Duitsland en Oostenrijk terecht met al snel meer dan 50% levensstandaardverbetering. Hoewel die in Nederland ook niet werkloos zijn.



edwin n

Op zondag, 22 januari 2012 00:49 schreef Poldertramp het volgende:. Ook moeten langzaamaan alle overheidsuitgaven inclusief salarissen aan een kompleet onderzoek onderworpen worden. Het is toch idioot dat de belastingbetaler salaristoeslag moet betalen als een bureaumanneke een cursus afsluit hoe een kopieermachine werkt. Die kennis dient hij gewoon mee te brengen net als iedereen. Waaarom zulke sluwe methoden om meer te pakken. Vergeet niet dat onze huidige toestand met eindeloze bezuinigingen al vele jaren te voorzien waren.


Maar wie moet dat dan gaan doen?
Dit is allemaal ontstaan door ´´zelfverrijking´´
De poppetjes die dit recht moeten trekken zien dit als ´´zelfverarming´´
edwin n

Op zondag, 22 januari 2012 00:49 schreef Poldertramp het volgende: ZZPert ziet men daar overigens meer als werkende werklozen en niet zinvol. Waarschijnlijk juist. Het is een Nederlands armoedeverschijnsel.


Wij hebben nu ook een werknemer in dienst zonder contract.
Wanneer je iemand in loondienst neemt loop je snel het risico dat wanneer de proeftijd voorbij is dat de mentaliteit ook drastisch veranderd.
Veel ziekmeldingen en weinig werk motivatie.
Daar hebben wij nu dus geen last van.
Het is mooi dat werknemers op allerlei manieren beschermt worden, maar hoe moet een werkgever zich beschermen?
Zo zien we om ons heen dat er ook vele werkloos thuis zitten terwijl oost europeanen het werk doen.
Weet niet hoe het in Danmark is, maar Hollanders kunnen een oost europeaan niet bijhouden en kosten ook nog eens meer-
Die oost europeanen hebben een "socialistisch" systeem gehad waar mechanisatie in de kinderschoenen staat en zeker toen nog stond. Daarbij dienden de mensenhanden als vervanging en werden mensen opgejaagd in onderlinge gecreeerde wedijver en beloningen gericht op steeds verder opgevoerde eindopbrengsten, planresultaten op een manier daar zou een kapitalist jaloers op geweest zijn.
Iedereen blij, want geen protest. Want in de Colima kreeg je helemaal geen eten als je je dagproductie niet haalde en moest je zonder eten de andere dag het verschil weer goed maken. Voor 25 jaar vacantiewerk boven de poolcirkel moet je wat over hebben. Heb mensen geaproken die in de Jakoetische Taiga gewerkt hebben. Dat viel nog mee daar hoefden ze ten behoeve van de socialistische zegeningen jaarlijks maar zo'n 10% van de vacantiekampeerderes in de bossen achter te laten.

Het verschil tussen eenPool en een Hollander van soms meer dan 100% is natuurlijk niet normaal. Maar in de asperges is dat heel gewoon.
Overigens hebben we het over volkomen domme jaloezie. In de tijd dat die mensen onder een aftakelend systeem zaten hebben wij tijd zat - en nog eens zeeen van tijd gehad om een vak te leren en onze eigen spoortreinen te bouwen en een eigen JSF die 3 keer beter is dan dat amerikaanse klungelding dat na een paar vluchten vanzelf uit elkaar scheurt.
In 1965 hadden wij alle voorwaarden daarvoor in huis. Toen kwam "10 over rood" en alles was voorbij.
De rest kennen we.
En dan hadden we interessant werk gedaan zonder te moeten concurreren met anderen die niet door eigen schuld niks geleerd hebben. Denk ook aan de toegevoegde waarde die niet vergelijkbaar is met de huidige flinterdunne marges waarmee we nu onze spoortreinen moeten betalen.
Had men de moeite genomen met mensen uit de industrie die er met vakkennis en niet met geld ingerold zijn van gedachten te wisselen, dan had men kunnen weten dat het allemaal kinderlijk eenvoudig voorspelbaar was. Ik ben geen helderziende, maar kan laten zien in een artikel in de VK dat het allemaal al zichtbaar was nadet de PvdA al 15 jaar domineerde.
Onze politici zijn dom en blind of ze belazeren de boel. Ik vrees het eerste.
edwin n

Op zondag, 22 januari 2012 22:46 schreef Poldertramp het volgende:Weet niet hoe het in Danmark is, maar Hollanders kunnen een oost europeaan niet bijhouden en kosten ook nog eens meer-.


Dat is hier het zelfde of nog erger.

Op zondag, 22 januari 2012 22:46 schreef Poldertramp het volgende: Onze politici zijn dom en blind of ze belazeren de boel. Ik vrees het eerste.


Beide.
Uit gemakzucht hebben de politici hebzucht als motor voor de economie verkozen.
Hieruit voort komen de huidige problemen qua speculatie, verarmde bedrijfsleven, criminaliteit, sociale problemen, over de top hypotheken, enz.
Het hangt allemaal samen en het een is het gevolg van het ander en andersom ook weer.
Alleen een ´´goed´´ beleid kan dit doorbreken.

Politiek heeft niet alleen jarenlang geteerd op gasbel maar ook op een kunstmatig opgedreven inflatie van onroerend goed.
Zeker toen de bouw wereld het druk kreeg in de jaren 90 kwam er een groot onderpand bij waarop men veel kon lenen.
Nu in het laatste nieuws wordt duidelijk dat dit onderpand aan het weg smelten is.
Als dan de hypotheek tegelijker tijd ook weg smelt is dat geen probleem, maar dat laatste is niet het geval.
spock
wat kamerleden moeten doen? stoppen met denken dat alleen
ZIJ het weten. er zit meer verstand onder het stemvee dan wat er in de kamer ronddaast. ze moeten uit hun ivoren huisje komen en zich onder de mensen mengen die WEL weten hoe een en ander werkt. ze moeten zich bij laten scholen voor waar ze voor staan, zie de mini-ster van onderwijs. beter zou het zijn dat ze boven-wijs zou zijn. aan vakkennis ontbreekt het bij veel van die figuren. maar dan huren ze een peperdure manager in. nee, NL zou gezegend zijn met een stel vaklieden uit de practijk. maar dat zal wel een natte droom blijven. nu klungelen ze maar aan--moeten zich vooral achter hin (mis) leider scharen en GEEN eigen mening naar buiten brengen. al die parteitjes maken dat er nooit iets goeds in de kamer komt. dus: vakmensen uit de practijk zonder enige binding met welke partei dan ook. zet die in de kamer. dan gaat het wel de goede kant op. kan meteen de eerste kamer afgeschaft worden. groet, spock.
InekevL

Op dinsdag, 17 januari 2012 18:20 schreef InekevL het volgende:Hoe kan er meer samenwerking ontstaan en minder energie verloren gaan in allerlei onverkwikkelijke bestrijdingsdebatjes die over peanuts gaan. 1. De ministerpresident moet leiding geven aan constructieve processen. 2. Er moet een lijst van doelstellingen komen waar een overheid zich mee moet bezighouden, op het gebied van wonen, werken, zorg, onderwijs, waterhuishouding, grondbeheer, handhaving van de wetten. 3. Dan blijkt dat er genoeg zaken zijn waar iedereen het over eens is. 4. Een prioriteitenlijst moet worden vastgesteld, daar kan over worden gedebatteerd en gestemd. 5. Uit de stemming blijkt hoeveel geld naar welke bestemming gaat. 6. De financiering: kan komen uit: a. bezuinigingen bv op hypotheekrenteaftrek of defensie b belastingverhoging, direct of indirect, of hier of daar belastingverlaging c minder individualisme, meer solidariteit. d.??? 7.Voorstellen doen hierover, etc. tot iedereen het ermee eens is. Ik stel dus voor een overheidsbeleid op basis van de taken van de overheid. Het moet uit zijn met het hapsnapbeleid, en vooral met de bemoeienis met het priveleven van de burger. De overheid heeft verplichtingen t.o.v. haar burgers, daar betalen we voor en daar hebben we ze voor aangesteld. Men schijnt dat te vergeten in Den Haag. De grote lijnen worden uit het oog verloren. In ieder partijprogramma worden de grote lijnen, zoals die partij het ziet uitgestippeld, en vervolgens gaat men elkaar over geheel andere onderwerpen het leven zuur zitten maken. Hou die grote lijnen blijvend in de gaten, en bespreek die samen. Bijv. -wordt Nederland een land met vooral koopwoningen? Of houden we de verworvenheden van de woningcorporaties in stand? Hetgeen leidt tot de vraag: Hoe willen we dat de Nederlandse burger is gehuisvest? Leg die partijprogramma s naast elkaar en vindt de overeenkomsten, en stem over de verschillen.

InekevL
Gisteravond heb ik gekeken naar een interview met Maurice Glasman, bij de VPRO op Nederland 2.
Ik moet zeggen Sir Maurice Glasman. Hij is een vooraanstaand linkse econoom.
Hij pleit voor:
-de politiek van het gezamenlijk belang.
Links heeft op dit moment veel meer belang bij het formuleren van die gezamenlijkheid dan rechts.

-omdat er geen alternatief voor het kapitalisme bestaat, moet links, cq de overheid, werk, kennis, en maatschappelijke verbanden handhaven, verdedigen.

-Herwaardering voor religie, waar de normen en waarden in ieder geval een grote rol spelen.

-Kleinschaligheid is behapbaar. En vooral banken zouden hun regionale vestigingen moeten behouden.

Door zijn betoog voelde ik me enorm bevestigd. Tenslotte lees ik ook wel eens wat en maak graag analyses van de wereld om me heen.. De gezamenlijkheid zoeken is de taak van de Tweede Kamerleden!!!
Na "10 over rood", de slogan van linkse economen toen, waarmee ze meerdere tienduizenden ervaren en/of opgeleide (Met nederlands belastinggeld) technici de oostgrens hebben overgejaagd werkt de term linkse econoom" op mij als een rode lap op een stier.
En als je naar het nederlands bedrijfsleven kijkt met voornamelijk ook weer van die Duitsers afhankelijke toeleveringsbedrijven naast een ver en ver en nog eens ver gereduceerd aantal bedrijven met een eigen produkt dan is het wel duidelijk dat nog steeds mensen met capaciteiten de grenzen over moeten om interessant werk te vinden. Heb vele krasse voorbeelden gezien naast het feit dat de baas van de Duitse Tüv in Keulen ook een Hollander is.
Nu zitten we met bedrijfstakken die zich met glinterdunne marges overeind moeten houden, omsat ze dingen doen die iedereen kan. En daar hebben we Polen voor nodig.
700.000 ZZPers blijken in massa enige- ofe langere tijd werkeloos te zijn geweest..Mensen die niet bij de pakken neer gaan zitten en bereid zijn hun nek uit te steken om de bureaucraat die toch als een bloedzuiger op hun rug zit aan een luxe leven te helpen.
Maar in feite hebben we dus deels verkapt, meer dan een miljoen werklozen. We weten allemaal dat het een groot vraagteken is of die mensen het beter hebben dan wanneer ze in de WW waren gebleven.

De technologische kaalslag waarop ik in de VK al in 1981 al gewezen heb naast uiteraard nooit gerealiseerde linkse feestartikelen als van Jaap vd Doef, Ria Beckers enz. werkt tot op vandaag door.
Als ik in een duits onderzoek zie dat er in verder weg gelegen Beieren en Baden-Württemberg in 1984 zo rond 6000 nederlanders in de bedrijver zijn met beslissingsbevoegdheid, dan hebben die linkse economen wel succes gehad. Maar Westfalen zit er ook vol mee.
Maar het heeft ons wel honderden bedrijven gekost die in plaats van flinterdunne marges met pakweg 40% toegevoegde waarde hadden gefunctioneerd. De vele andere bedrijven die als uitzaai ontstaan naast zulke bedrijven. Nu wordt er in dit land bij wijze van spreken geen schroevendraaier meer gemaakt en 3 tot 4 honderd toeleveringsbedrijven krijgen hun prijzen gedicteerd door de Duitse autoindustrie.
Maar die Maurice Glasman zal best nobele motieven hebben, maar rekenen met andermans werk is wel wat anders dan zelf je geld te verdienen. En als hij niet ZZPer is en aan een met belastinggeld betaald instituut verbonden is, dan is het helemaal makkelijk praten. Zie ook die doctorandussen van Joop den Uyl waar je nooit meer wat van hoorde.
InekevL
Sorry Poldertramp, dit is een reactie die niet past. Lees even iets over de visie van deze man, die breder is dan het onderdeel waar jij je over opwindt, hoe terecht dat misschien ook is.
Heb gekeken op "www.opendemocracy.net/ourkingdom/alan-finlayson/should-left-go-blue-making-sense-of-maurice-glasman" .
Glasman heeft een degelijke morele visie. Hij ziet ook dat de burger in de relatie met vadertje Staat geen morele remmingen meer heeft. Dat is hier ook zo. Maar hij denkt wel uit de typisch Britse verhouding tussen "Labour" en "Liberal". De Nederlandse verhoudingen kennen een breder genuanceerd gebied. Dat brede midden vormt hier in zekere mate een soort van samenwerking.
Maar praten over samenwerking, blijft natuurlijk wel eeuwig praten, praten en praten. En ondertussen komen veel meer mensen dan wij denken vandaag te kort.
De echte oplossingen moeten uit de handjes komen, anders komt er niets.
Termen als samenwerking doen het natuurlijk altijd goed in het onduidelijke abstracte wereldje waarin politici ronddolen.
Politiek kan niet veel meer doen dan de samenleving sturen. Gaat men over die streep heen dan wordt het een dwangsysteem. Een dictatuur is in feite de top in de georganiseerde misdaad. Meer is het niet.
Voorbeelden te over of ze nou uit de rechtse- Zuid Amerika, Franco bv, of uit de linkse hoek komen als bv Cuba, USSR en dergelijke. Maar het bij eenrichtingsdenken behorende resultaat is altijd de grote mislukking die ooit komt. En zoals we tot op vansaag nog steeds zien.

Politieke uiteenlopende opvattingeen zijn ervoor om elkaar scherp te houden. En de democratische structuur is het kader waarbinnen dat gebeurt. In wezen dus een vorm van samenwerking.

Meer oog voor elkaars denkbeelden zou wel een verbetering kunnen zijn., Menigeen die in de 70er jaren naar de stembus ging had totaal niet door dat hij/zij voor de eigen werkloosheid koos.
Hoe kwam het dat het Nederlandse deel van "het Rijnlands Model" volledig werd weggevaagd?

Bij Glasman proef ik ook wel enige kritiek op het ook typisch angelsaksisch (en Hollands) denken dat je met geld naar behoefte allerlei zaken uit het niets kunt oproepen . In een TV reportsge zie ik een Marijnissen, overigens zeer respectabel man, in de Kamer roepen "Daar moet geld bij en daar moet geld bij". Maar in feite roept hij om bodemloze putten. De handjes ontbreken gewoon.
Maar het geld wordt altijd aangepakt. Dat is een wereldwijd verschijnsel.
Daarom ben uk nhet wel met hem eens waar hij roept om individuele moraliteit.
Wij hebben de fout gemaakt om in een tijd waar de individuele morele vorming aftakelde, de maatschappij toch te individualiseren.
Als een algemeen gewaardeerde ombudsman stelt dat in den Haag de nederlandse bevolking is gereduceerd tot een verzameling Sofinummers dan hebben we niet meer te maken met een "moral entity" en zijn de kafkaiaanse toestanden zoals zo glashelder te zien was bij alleen al twee "klokkenluiders!" niet meer dan logische symptomen.

Nog afgezien van het feit dat Glasman uit een denkwereld weg komt waar het kennisntensieve bedrijfsleven nog eerder werd afgebroken dan bij ons gaat het weer om theorieenhandel. Maar hoeveel daarvan zijn er hier al niet voorbij gekomen? En uiteindelijk hebben we nog slechts een enkele zuidelijke provincie waar ca 40% van de Nederlandse export vandaan komt en de rest moet over de andere 11 provincies verdeeld worden. Ondanks de juichkreten van Herfkens met "Nederland Distributieland" en de duizenden hektaren kassen van Minister vd Kamp brengen per vierkante meter kennelijk ook niet veel op.
Om gewoon elders te gaan kijken waarom bv het Duitse model (Vroeger het Rijnlandse Model) zo veel beter functioneert, daar hebje geen profeassoren voor nodig maar gewoon mensen "van het vak".
En de oplossingen vind je niet in vergaderingen met luxe opgevoede ex-studenten, maar gewoon door doelgerichte aanpak door bij wijze van spreken vanaf de kale vloer af opgewerkte ervaringsmensen.
Zo zijn al die produkten ontstaan die U in de keuken en in huis hebt.
Komt in Nederland ook voor. Kan zo laten zien hoe achter mijn rug tientallen arbeidsplaatsen zijn ontstaan van een ander niveau dan achter winkeltoonbanken e.d. Ook dat Is allemaal eerlijk werk. Maar door wildgroei in de detailhandel veel te laag beloond.
Maar ik blijf bang dat slimme theoretici, vaak ook nog op de verkeerde plek, zorgen voor mooie polonaises van volgelingen die daarmee voor de zoveelsdte keer de kans krijgen om gezellig te vergaderen en vtij blijven van de verplichtinge om van de ene op de andere dag concrete acties te ondernemen, waardioor onze dagelijks groeiende afhankelinkheid van het buitenland weer afneemt.
We moeten ons neerleggen bij het feit dat wij niet meer los komen van het feit dat wij Duits achterland zijn en wel zullen blijven. Maar het moet niet zo worden dat iedereen die een creatief productief beroep kiest, daarvoor de grens over moet.
Dat vereist daadkracht.
edwin n
Met dit vries weer is het een heel werk om alles bij het vee vorstvrij te houden.
En terwijl we met al die ongemakken staan te ploeteren, komt het ministrie ook nog eens controleren met helikopters of we het werk wel allemaal aan kunnen.(controle, controle)
Ook moesten we deze week nog een keer extra naar het gemeente huis want het subsidie systeem was weer eens veranderd en anders krijgen we de subsidie niet. (ik noem het altijd maar ´´uitkering voor al ons werk´´)

Op woensdag, 7 september 2011 14:08 schreef edwin n het volgende:De verantwoording weer bij de bedrijven leggen en niet bij duur betaalde bureaucratie en controleurs.
Bedrijven die weten dat ze hun bevoegdheid kwijt raken bij te veel falen zorgen ook wel dat regels nageleefd worden, daar hebben we geen overdreven overheidsapparaat voor nodig met alle controleurs die daar aan vast hangen.
Als we dat doen hebben we onze concurrerende positie alweer voor een deel terug.

Daarnaast moeten alle mega bedrijven waar vele miljoenen kilo's aan grondstoffen of producten voorbij komen ook hun winst aan banden gelegd worden.
Het kan niet zo zijn dat de gehele bevolking moet bezuinigen voor de miljarden winst van slechts enkele.

Daarnaast niet al teveel praten langs duidelijk praten.
Willen wij van ons handelsonderschot afkomen zullen we gewoon weer zelf moeten gaan produceren, in plaats van Chinezen het werk te laten doe terwijl wij onszelf verschuilen achter bureaus.

Bureaucratie is slecht te verkopen met export.

Edwin n schreef:

Op woensdag, 7 september 2011 14:08 schreef edwin n het volgende:De verantwoording weer bij de bedrijven leggen en niet bij duur betaalde bureaucratie en controleurs.
Bedrijven die weten dat ze hun bevoegdheid kwijt raken bij te veel falen zorgen ook wel dat regels nageleefd worden, daar hebben we geen overdreven overheidsapparaat voor nodig met alle controleurs die daar aan vast hangen.
Als we dat doen hebben we onze concurrerende positie alweer voor een deel terug.

Daarnaast moeten alle mega bedrijven waar vele miljoenen kilo's aan grondstoffen of producten voorbij komen ook hun winst aan banden gelegd worden.
Het kan niet zo zijn dat de gehele bevolking moet bezuinigen voor de miljarden winst van slechts enkele.

Daarnaast niet al teveel praten langs duidelijk praten.
Willen wij van ons handelsonderschot afkomen zullen we gewoon weer zelf moeten gaan produceren, in plaats van Chinezen het werk te laten doe terwijl wij onszelf verschuilen achter bureaus.

Bureaucratie is slecht te verkopen met export.

Edwin n schreef: "Daarnaast moeten alle mega bedrijven waar vele miljoenen kilo's aan grondstoffen of producten voorbij komen ook hun winst aan banden gelegd worden.
Het kan niet zo zijn dat de gehele bevolking moet bezuinigen voor de miljarden winst van slechts enkele".
Als je dan aan SHELL denkt die dank zij de hoge olieprijs extreem veel verdient, hoe zou je dat kunnen afromen door de belasting? Wil je dat ze ook research blijven doen om de winst over 5 a 10 jaar veilig te stellen, Wie mag dan bepalen wat voor investeringen nodig is? Maar de benzineprijs zou best wat naar beneden mogen om de economie wat te helpen.
edwin n

Op donderdag, 9 februari 2012 16:54 schreef r wiessing het volgende:Als je dan aan SHELL denkt die dank zij de hoge olieprijs extreem veel verdient, hoe zou je dat kunnen afromen door de belasting? Wil je dat ze ook research blijven doen om de winst over 5 a 10 jaar veilig te stellen, Wie mag dan bepalen wat voor investeringen nodig is? Maar de benzineprijs zou best wat naar beneden mogen om de economie wat te helpen.


In het geval van Shell, hoort Shell een goede vergoeding te krijgen voor de diensten die ze leveren.
De rest van de opbrengsten dienen voor het land te zijn waar ze de olie uit de grond halen, dan profiteerd daar terplekke de gehele bevolking van.
Zo hoort het met allegrondstoffen te zijn die je zomaar uit de grond haald, in sommige landen is dat ook allang zo.
Ook heb je grondstoffen die je niet zomaar uit de grond haald zoals graan en soja, daar hoort natuurlijk de landbouwer die deze producten verbouwd eerst goede inkomsten te hebben.
En daarnaast voor normale prijzen in de winkel te liggen, maar ook hier gaan deze grondstoffen langs slechts een enkele handels onderneming en weten speculanten bijna de gehele wereld voorraad inhanden te krijgen waarbij ze de prijs tussen landbouwer en winkel veel te ver uit elkaar drijven.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.