De woningmarkt MOET OP SLOT BLIJVEN

Door Mirtje
Er zijn nu 22 reacties | 30 maart 2011 17:26
Wat vindt u van deze bijdrage? 0 0

Is dat dom of is dat dom? Hoe kun je nu tot zo een regelgeving komen, die overigens is geëntameerd door ons eigen Ministerie van Financiën!?

Zelf koester ik de gedachte dat onze overheid zo min mogelijk sociale huurwoningen wil, want het is veel beter dat het volk koopt, dan is er bij hun verscheiden voor de fiscus ook de vreugde van de te betalen successierechten. Bij een eigen huis blijft het volk aan het werk, maakt geen spatsies, want dan verliezen ze hun baan en staken daarom evenmin.

Hoe fijn is dit voor een neo liberalistische koers die wij heden ten dage varen. Als wij het volk uit de sociale huurwoning verdrijven hebben ze ook geen recht meer op huurtoeslag en kunnen wij als overheid bezuinigen daarop. Wat een wenkend perspectief.

Wij houden de huurmarkt op slot, want het volk moet kopen i.p.v. huren en daarom schaffen wij de hypotheekaftrek evenmin af ook al wordt ons dat ten sterkste aangeraden door het IMF. De huurmarkt behoort niet voor iedereen toegankelijk te zijn, maar voor zo weinig mogelijk mensen.
En als de middeninkomens niet kunnen kopen, jammer dan voor ze, dan hebben ze niet hard genoeg gewerkt om uit die positie te komen. Als ze geen huis kunnen kopen moet ze harder werken om meer te verdienen om wel een huis te kunnen kopen.
O geweldige nieuwe wereld ofwel:
O wonder!
How many goodly creatures are there here!
How beauteous mankind is!
O brave new world,
That has such people in it!

Ik moet vrezen dat onze overheid de belangen van diens burgers helemaal niet aan het hart gaan en dat men maar wat aan klunst. Helaas.




Er zijn 22 reacties

reageer ook op deze bijdrage:

Reacties overzicht (22)

Sorteren
Willeke
Tsja, wat zal ik zeggen,
Niks moet om te beginnen.
Maar de huren zijn te hoog voor mensen die in minimum inkomen hebben en de koopwoningen zijn te duur.
Wij kunnen vanalles vinden, maar de rechtse regering die werkt dit in de hand.
Rutte en de zijnen, voor mij is het niet eerlijk, de rijken worden rijker de armen armer!
Kijk naar de woningen van 500.000 tot een miljoen, waarom laten ze deze mensen niet meer betalen voor hun woningen. Hier is ook best veel te halen! De HEBZUCHT regeert, al een hele poos.
Geef je jeugd die wil werken een kans om een eigen huis te kopen, dat wil toch (bijna iedereen).
edwin n
Er zijn eigenlijk betaalbare woningen genoeg, zeker als je op funda kijkt.

Met betaalbaar bedoel ik eigenlijk woningen die betaal baar hadden moeten zijn.
Door de verkeerde grond politiek en bank beleid zijn ze onbetaalbaar geworden.

Sowieso is het beter dat de bevolking zoveel mogenlijk koopt zeker nu de pensioenen onder druk staan.
Mensen met een afgelost huis op latere leeftijd zijn ook helemaal niet afhankelijk van zo'n pensioen en zouden zelfs zonder dat pensioen kunnen.
Willeke
Ja, een WIN WIN situatie, goed toch?
Pensioen, ja dat is weer een apart lang verhaal.
edwin n

Op donderdag, 31 maart 2011 11:57 schreef Willeke het volgende:Ja, een WIN WIN situatie, goed toch? Pensioen, ja dat is weer een apart lang verhaal.




Als iedereen nou een woning op jonge leeftijd zou kunnen kopen (met een goed beleid moet dat mogenlijk zijn), dan kunnen we de pensioenen helemaal afschaffen.

Geen gegraai meer met allerlei instanties die nu dit geheel als melkkoetje gebruiken tot aan de woning bouw vereniging toe.

Dan heeft iedereen weer net als een paar generaties terug zelf de touwtjes in handen.

Als je goed naar de economie kijkt zijn we gewoon in een nieuw slaven tijdperk terecht gekomen.
Ons vast leggen met ketting hoeft niet, er zijn andere elementen genoeg zodat we niet uit het systeem kunnen vluchten.

Stel als eis dat iedere starter weer een 30 % eigenvermogen heeft bij start en zijn hypottheek na 30 jaar heeft/moet afgelost en alles is opgelost.

Wie nu tijdelijk in nood komt, dan maar ´´eenmalig´´ met overheids geld steunen(banken zijn ook gesteund)
Dit geeft een gegantische besparing op mensen met een baan in de geld schuiverij en die hebben we elders hardt nodig (vergrijzing)
adale
adale. Laat men eerst eens beginnen met alle houders van aflossingsvrije hypotheken te verplichten af te lossen.Dat verruimt de liquiditeit van de banken zodat die gemakkelijker hypotheken durven te geven.
Het vermindert het tekort van de staat door de vermindering van de rente aftrek.Het is niet leuk voor de huizen bezitters want het gevolg zal wel zijn en daling van de huizenprijzen hetgeen wel weer gunstig is voor de aspirant huizen kopers in de inkomens klasse van ca 33000 Eur.
Met het toestaan van aflossingsvrije hypotheken heeft men ,d.w.z.financien zich zelf ten onrechte tekort gedaan want het betekende een niet geringe vermindering van belasting inkomsten.Daarmee had men de tekortrn uit kunnen financieren






Willeke

Op woensdag, 30 maart 2011 19:21 schreef Willeke het volgende:Tsja, wat zal ik zeggen,
Niks moet om te beginnen.
Maar de huren zijn te hoog voor mensen die in minimum inkomen hebben en de koopwoningen zijn te duur.
Wij kunnen vanalles vinden, maar de rechtse regering die werkt dit in de hand.
Rutte en de zijnen, voor mij is het niet eerlijk, de rijken worden rijker de armen armer!
Kijk naar de woningen van 500.000 tot een miljoen, waarom laten ze deze mensen niet meer betalen voor hun woningen. Hier is ook best veel te halen! De HEBZUCHT regeert, al een hele poos.
Geef je jeugd die wil werken een kans om een eigen huis te kopen, dat wil toch (bijna iedereen).

Ja, de jeugd die wil werken,, geef ze een kans.
Mirtje, geef ze een kans!.
Er zijn er best veel jongere die willen, maar dan zou het fijn zijn als ze een kans kregen.
Met Rutte en de Zijnen, wordt het er niet beter op.
De HEBZUCHT regeert..........
kijk naar de zelfverrijking van de bankiers, het is crimineel zoals ze zichzelf verrijken ten koste van de belastingbetaler.
Ja, dat weten vele mensen niet en hier komt het bekende woord TRANSPARANTIE weer om de hoek kijken!!!
Willeke
06-04-2011 20:01: schreeef.

Ja, de jeugd die wil werken,, geef ze een kans.
Mirtje, geef ze een kans!.
Er zijn er best veel jongere die willen, maar dan zou het fijn zijn als ze een kans kregen.
Met Rutte en de Zijnen, wordt het er niet beter op.
De HEBZUCHT regeert..........

Die hebzucht herkennen we overal wel in het land. Zie het bankwezen.
Maar daar ligt natuurlijk niet de belemmering voor werkkansen voor jongeren.

Na 30 jaar was de onlangs helaas overleden Bert heemskerk (Directeur van de Rabo) deeerste die de Nederlandse voorkeur voor het "Angelsaksische model" aan de kaak durfde te stellen.

De vele verhalen die nu loskomen van mensen die zich stierlijk vervelen in hun "werk" komen niet van ongeveer. Kijk naar de inmiddels eindeloze reeks van verdwenen bedrijven die ooit interessant werk konden bieden in de ontwikkeling en productie van originele eigen producten.

De gecombineerde snelgeld- en graaicultuur hebben we willoos over ons heen laten komen.
Uiteraard betalen we daar al jaren de rekening voor op allerlei manieren. Een minimum aan interessant hoogwaardig creatief werk is er daar een van.
Ik hoef alleen maar te wijzen op het feit dat Brabant als overgebleven creatief aktieve provincie, zonder Philips net zo veel octrooien en Patenten per jaar ruwweg levert als alle andere provincies bij elkaar opgeteld. Ia dan ook voor de derde keer op rij de eerste provincie die voorop loopt in het herstel van de malaise.

We kunnen nu wel mekkeren, maar toen tijdens de groteTV-actie van "Ik kies een vak" de belangstelling voor het leren van een vak halveerde, toen hebben we ook niks gezegd.
Nadat mijn voorspellingen voor de nederlandse industrie in de Volkskrant gewoon bleken uit te komen, werden mijn inzendingen daarin niet meer geplaatst. Toen ook niet. We weten natuurlijk allemaal waaraan dat lag.

Nu blijft er ontzettend veel werk liggen.
!. Er is juist bij de mensen die het zouden kunnen geen startkapitaal. Gecombineerd met te veel burocratische aasgieren.
2. Onze grote keuze voor dienstverlening en handel heeft het geld in verkeerdehanden geconcentreerd en daar is van productie geen benul voorhanden.
3. Kun je wel een opstart maken met voldoende vakervaring dan zul je al ras merken dat er bijna geen mensen met vakervaring te vinden zijn.

En dan hoor je een tweede kamerlid zeggen dat we binnen 5 jaar 60.000 vaklieden willen opleiden.
Dat is het werkelijke toppunt van onbenul.
Waar zijn de duizenden opleiders?
Waar zijnde tienduizenden leerplaatsen?
Welke volidioot heeft het over 5 jaar waar 15 jaar het absolute minimum is?

Dit land is scheefgegroeid. Als ik zie dat op een Haags ministerie een klerk zit die Geen leidinggevende positie heeft, en een risicoloos leven heeft met een luxe inkomen waar je niks van begrijpt terwijl een fulltime politievrouw/man met een nettofooi van 1800 Euri het risicovolle werk op de weg wordt ingestuurd. Nog niet de helft dus van zo een routineoverheidsbaan op een ministerie.

Dergelijke scheefgroei die je overal tegen komt is een belangrijke oorzaak dat mensen de verkeerde beroepsrichtingen worden opgestuurd.

En zo blijft de woningmarkt mooi op slot. Zelfs een beide als fulltime politieman/vrouw werkend echtpaar is netals vele anderen ondanks zeer fatsoenlijke en zelfs bijna dodelijke bijdrage aan de maatschappij zelfs niet in staat zich een bijpassende behoorlijke woning aan te schaffen,
Een beschaafd land onwaardig.
edwin n

Op maandag, 25 april 2011 01:00 schreef Poldertramp het volgende: Ik hoef alleen maar te wijzen op het feit dat Brabant als overgebleven creatief aktieve provincie, zonder Philips net zo veel octrooien en Patenten per jaar ruwweg levert als alle andere provincies bij elkaar opgeteld. Ia dan ook voor de derde keer op rij de eerste provincie die voorop loopt in het herstel van de malaise.



Brabant heeft ook de meest intensieve veehouderij.
Alleen daarvoor heb je al heel wat industrie nodig om dat op de been te houden.
Wel eens op de landbouw beurs gekeken wat daar allemaal aan techniek staat?
En juist omdat het daar goed draait gaat er van daar ook veel naar de rest van Europa.
Ook hier in Denemarken komen meerdere vertegenwoordigers van Brabantse bedrijven.

Vaak komen de monteurs en vertegenwoordigers ook van de agrarische bedrijven.
Die waren van kinds af aan al met werk bekend, omdat je op de boerderij het werken en wonen nog samen hebt.
Willeke
Ja, de boeren vroeger, vele boeren vroeger,,
maar vroeger was alles beter? Grapje.
Zeker vroeger was het wel meer samen doen samen delen samen naar oplossingen zoeken, dat is helaas is deze individuele maatschappij van t.w. ver te zoeken.
T.w. gaat het nog alleen maar om veel,, om MEGA, zonder na te denken, knalt men MEGAstallen/bedrijven uit de grond en dat allemaal voor de heb, de hebzucht! Oud spreekwoord van het platte land!
Een boer en een zog, zei mijn oma al, hebben nooit genog!!
Ze hebben niet in de gaten dat ze hun eigen graf aan het graven zijn!.

De natuur daar is het respect TOTAAL voor verdwenen, daar zal verandering in komen!!
bert59
Willeke over vroeger gesproken,
Toen ik 32 jaar geleden op de RMTUS zat zaten we gecombineerd met de RHTUS
Dat betekende goede leraren want die kregen we van de HTUS.
De HTUS verdween naar Larenstein dank zij de slechste minister ooit van LNV
de D66 minister Laurens Jan Brinkhorst.
Het niveau kelderde naar beneden met als gevolg problemen met opvolging en
geen wernemers in de tuinbouw.
Door de FNV wordt veel werk met je handen afgeschilderd als zwaar en minderwaardig.
Ook Is er scholing gecreeerd waar geen werk in is.
Als voorbeeld de opleiding Evenementen of alles met rechten.
Het MBO Niveau is slecht en kinderen zijn ook slecht gemotiveerd.
Het verschil tussen HBO en MBO is te groot.
Het MBO is zo slecht dat sommige takken waaronder de Metaal en waarschijnlijk ook de boomkwekerij zelf een MBO opleiding op gaan starten.
Verder worden veel kinderen gepampert door hun ouders.
Je hebt een bepaalde hardheid nodig in de maatschapij om te overleven.
Je kan in Nederland wel een eigen vriendelijke maatschapij creeeren maar als het buiten het kringetje hard en efficient is gaat je eigen maatschapij ten onder.
Zie de zuidelijke lidstaten van de EEG
edwin n

Op maandag, 25 april 2011 12:28 schreef Willeke het volgende: T.w. gaat het nog alleen maar om veel,, om MEGA, zonder na te denken, knalt men MEGAstallen/bedrijven uit de grond en dat allemaal voor de heb, de hebzucht! Oud spreekwoord van het platte land! Een boer en een zog, zei mijn oma al, hebben nooit genog!! Ze hebben niet in de gaten dat ze hun eigen graf aan het graven zijn!. De natuur daar is het respect TOTAAL voor verdwenen, daar zal verandering in komen!!



Schaal vergroting was nodig en ook mogenlijk door allerlei nieuwe technieken.
Maar nu is de schaal vergroting te ver doorgeschoten.
De techniek is niet verder ontwikkeld dat we zomaar in ons eentje 200 koeien kunnen houden.
Als we een goede melkveehouderij willen waarbij het dier en de boer het goed heeft houdt het bij 50 koeien op.
Maar werken we in plaats van 50 uur er 100 en laten we allerlei karweitjes liggen zoals koeien buiten, dan kunnen we er wel 100 houden.
Maar leuk is het dan niet meer en kwaliteit wordt ook minder.

Dit geld niet alleen voor melkveehouderij en ook niet voor alle veehouderij, maar voor het gehele bedrijfsleven.
Oorspronkelijk waren we allemaal boeren die net als een zog nooit genog hadden.
En die genen zie in de gehele maatschappij terug.

In het geval van melkveehouderij hadden we met de moderne techniek nu zomaar 50 koeien per gezin kunnen hebben en allemaal met een robot.
Mooier kon het niet, er zijn tenslotte vele gezinnen die nu kansloos toe zitten kijken terwijl de geluks vogels die nog wel een bedrijf hebben zich tenbarste werken.

De schaal vergroting is te ver doorgeschoten en terwijl ons de techniek een paradijselijk bestaan had kunnen gegeven, heeft het ons alleen maar stress en ellende gegeven.

We hebben ons een visje voor laten houden.
Overheid en banken hebben dit allemaal uit de hand laten lopen.
Hang daar eerst maar eens een bord met ´´éen boer en een zog hebben nooit genog´´

Want zonder een goed overheidsbeleid komen we er niet.

Ik kan nu wel beslissen dat ik het weer met 50 koeien ga doen, maar dan heb ik er zo geen een meer.

Alleen met een goed overheidsbeleid waar we beschermt worden tegen onszelf/de markt kunnen we het weer gezond maken, zodat we ook van onze technische vooruitgang eindelijk eens kunnen genieten.

Voor 15 jaar terug had iedereen nog een goed inkomen aan 50 koeien.
Als dat toen kon kan dat nu ook.
Net zo goed kan ook elke werknemer weer een goed huis hebben zoals dat toen ook ging.
We komen steeds opnieuw in dezelfde discussie terecht. Kennelijk hebben we daar een punt waarin veel verkeerd gegroeide dingen hun oorsprong vinden.

In een grijs verleden hadden we technische scholen.
Ik heb er zelf nog een jaar op gezeten. We waren nou eenmaal leerplichtig tot ons 14e jaar.
Later heb ik nog wel wat bijgeleerd hoor.
Maar bij bv natuurkunde mochten we het ineens niet meer over 1 kg hebben. Je moest 1 kgf zeggen. Die f stond voor force want in de ruimte deed een kg niets op een weegschaal. En dat op LTS niveau.
En zo werd van overheidswege door mensen achter een bureau steeds een nieuw eenheden-stelsel verzonnen. Ze moesten toch wat doen.
Vroeger wat was het toch goed toen. Had je bijvoorbeeld voor druk 1 atmosfeer. Heet nu nog wel 1 bar.
Dit stelt 1 kg per vierkante cm voor.
Staat gelijk aan 10m waterkolom kon je je ook nog wat bij voorstellen.
Nu moet er gerekend worden in kilopascal per vierkante meter. Voor echte techneuten niet echt een probleem. Maar geen hond kan er zich iets bij voorstellen. En de komma staat zomaar te veel naar links of rechts. En omdat je je er niets bij voor kunt stellen zie je ook niet dat je uitkomst soms onzinnig is.
Maar het echte resultaat hiervan is dat er niemand nog plezier heeft in een vak als natuurkunde.

Dat komt m.i. omdat wis en natuurkunde meteen op een te ingewikkeld abstract niveau gegeven wordt.
Alsof iedereen door gaat leren voor astronaut, piloot, ingenieur.
Zonder dat ze je laten zien hoe je al het geleerde in je doodgewone werk kunt gebruiken.

Blijft alleen ook nog het feit dat als je je kind een vak laat leren.
Dan staat dat ongeveer gelijk aan een stempel op het voorhoofd. MINIMUMLONER.
Kun je ze beter maar meteen ook beunhazen bijbrengen anders hebben ze niet eens te eten.
Als ze later tussen het wal en 't schip of tussen koop of huur zitten.


@: wimwilwel
25-04-2011 21:05

Helemaal eens, De nederlandse technische opleidingen zijn door wereldvreemde papieren mensen zonder enig praktisch inzicht in de grond geboord.
Ik heb zelfs schookdirecteuren van oa MTS horen zeggen dat "vakmanschap" niet meer nodig is omdat de machine dat overneemt.
Zoiets kan alleen in een situatie waar de vervreemding van creatieve arbeid bijna landelijk geworden is.

Op gebied van de betreffende machines hebben wij een 20 jarige achterstand die we nooit meer inlopen binnen een generatie.
Het begrip "vakman" ziet U ook niet juist.
Naast de industrievakman zijn er weliswaar smallere vakgebieden. Denk aan de installateur. Maar ook daar is het mager. Na meerdere installateurs en een uitgesproken domme reaktie van de fabrikant heb ik mijn HR-ketel die jarenlang reeksen storingen opleverde zelf gerepareerd, opnieuw ingesteld en nu heb ik 6 maanden achterelkaar en ook langer geen storingen meer. Dat is Nederland.
Heb mijn drie zonen allen op het spoor gezet en nu vertellen ze alle drie aan anderen hoe alles moet en nooit omgekeerd,
Als misschien, want helemaal zeker weet je het niet altijd, enige echt breed ontwikkelde gereedschapvakman heb ik mijn eigen weg steeds beter kunnen bepalen. Ben in rijtjeshuis begonnen, had wel een paar huizen verder zeer "linkse" buren die dus ook het meest jaloers waren en openlijk zeiden als we wat horen geven we hem aan.
Kijk naar de Duitse technologieexport. De daarvoor verantwoordelijke bedrijven zijn bijna allemaal begonnen net als wij. Die 51% van de bedrijven is voor 75% van die export verantwoordelijk. Aandelenbedrijven missen ook daar de nodige kennis en bekwaamheid. Net als hier.

Wij inmiddels via huizen met werkruimte allang naar industrieterrein. Maar wel heel veel nieuwe arbeidsplaatsen achter mijn rug.
Nieuwe bedrijven, een enkele hebben we zelfs voor een ander opgestart.
Maar ook nieuwe produkten, verbeterde produkten en verder hele nieuwe ontwikkelingen.
De jongens maken het verder en ik ben nu als ex-machinebouwer vrijwillige houthakker geworden.

Wij noemen vandaag elke flessenteller een vakman. Zelfs burgemeesters die alleen maar een functie hebben, noemen we zo.
Op de eerste plaats hebben we als gevolg van het grote aantal toeleveringsbedrijven en het ontbreken van bedrijven met hoogwaardige eigen produkten heel veel specialisten die daarmee goedkoper zijn, maar het zijn geen vaklieden. Het zijn specialisten.
Een industrievakman beheerst een vakgebied, Hij kan binnen dat vakgebied complexe problemen oplossen, productietechnische probleemoplossingen realiseren, produkten verbeteren en productietechnisch goedkoper maken, enz. enz.
Een vakman hoef je ook nooit te kontroleren, want werkt altijd. Kijkt niet op de klok. En uit zijn ontwikkelingen volgen nieuwe arbeidsplaatsen. Daar herken je ze aan.
Mijn oudste zoon werkt bij een firma die grote industrieele onderhoudsprojekten aanpakt. Daar is hij zelfstandig uitvoerder geworden. Betekent: Zelf projekt opnemen, zelf aanbieding maken, Zelf leiding over de uitvoering, zelf verantwoordelijk voor bedriifsresultaat. Nieuwe directeur mag voorbij komen, krijgt koffie, maar krijgt te horen dat hij zich niet met het werk zelf dient te bemoeien. Zegt hij rechtuit. Iedereen verbaasd.

Ook ik heb in het verleden graag gezorgd dat mijn directeur verbleekte als ik kwam opzeggen.
Maar als je er niks meer kunt bij leren, dan moet je weg. Anders wordt het hartstikke saai.

Maar in de krant las ik een paar weken geleden dat in de regeringsbanken het plan klaar ligt om even 60.000 vaklieden op te geen leiden in een periode van 5 jaar. Dus binnenkort zijn de problemen wel opgelost.
Onbenullen.

Op dinsdag, 26 april 2011 00:32 schreef Poldertramp het volgende:@: wimwilwel
25-04-2011 21:05

Helemaal eens, De nederlandse technische opleidingen zijn door wereldvreemde papieren mensen zonder enig praktisch inzicht in de grond geboord.
Ik heb zelfs schookdirecteuren van oa MTS horen zeggen dat "vakmanschap" niet meer nodig is omdat de machine dat overneemt.
Onbenullen.

Dit lijkt wel op elk denkbaar vlak aan de hand te zijn.
Een overheid die als een hond in 't rond rent om in de eigen staart te bijten.
Jaarlijks nieuwe wetten om de stompzinnige wet van vorig jaar te repareren of ongedaan te maken.
Ook ik heb b.v. met de bijtelling te maken gehad. Geen twee jaar hetzelfde.

Het ene decennium is decentralisatie het toverwoord. Vervolgens moet er vooral gefuseerd worden. Moeten gemeenten fuseren tot zo groot mogelijke gemeenten. De vrienden waar je je in Den Haag aan verplicht hebt kun je kennelijk niet met een baan als burgemeesters van Godsknollendam afschepen.

Maar ja we leven ook maar niet snel. De gebeurtenissen in Japan zijn (volgens verslaggeving) ruimschoots ingehaald door priesters met kleffe handen. En vooral ook veel aandacht voor een malloot die over wat schiettuig beschikt in Alphen a.d. Rijn. Zelf heb ik na de eerste berichtgeving alle non info weggezapt. Als het door de TV maar belangrijk gemaakt wordt dan moet een overheid wel reageren toch. Met zijn allen druk over de waan van de dag.

Op parlementair niveau lekker druk zijn met een rookverbod.
Of met het dragen van hoofddoekjes.
En an passant commentaar leveren op rechtelijke uitspraken.


Op dinsdag, 26 april 2011 00:32 schreef Poldertramp het volgende:@: wimwilwel
25-04-2011 21:05


Maar in de krant las ik een paar weken geleden dat in de regeringsbanken het plan klaar ligt om even 60.000 vaklieden op te geen leiden in een periode van 5 jaar. Dus binnenkort zijn de problemen wel opgelost.
Onbenullen.


Als kiesvolk moeten we ze voor 80% demissionair zien te houden. Soort directie voor de lopende zaken.
Kunnen ze lang niet zoveel brokken meer maken. Doen ze in België nog niet eens zo verkeerd.
edwin n

Op dinsdag, 26 april 2011 00:32 schreef Poldertramp het volgende: Denk aan de installateur. Maar ook daar is het mager. Na meerdere installateurs en een uitgesproken domme reaktie van de fabrikant heb ik mijn HR-ketel die jarenlang reeksen storingen opleverde zelf gerepareerd,



Er zijn ook best wel goede monteurs, maar daar moet je wel naar vragen, anders krijg je er eentje die het na drie keer opnieuw doen nog niet voor elkaar heeft.
Maar de goede monteurs weten er tegenwoordig ook niet altijd raad meer mee.
De techniek is een beetje door geschoten.
Vooral bij ons is dat een probleem, we hebben nog al wat apparaten en machines nodig.
En we kunnen met sommige nog geen dag zonder.
Voor 10 jaar terug kocht je nog een nieuwe tractor, bobcat wasmachine en die deed het dan een 7 jaar zonder er ook maar ooit een monteur voor reparatie nodig was.
Met als die Kermisprullen erop tegenwoordig zijn ze al binnen een week stuk.
(wasmachine hebben we gelukkig weer kunnen ruilen voor een eenvoudige net als de vorige)
Een simpel probleem daar is het soms ook voor een goede monteur lang naar zoeken omdat de computer alles uitschakelt als er iets mis is.
Ze hebben bij ons al meerdere keren 2 dagen zitten zoeken terwijl het eigenlijk een klein probleempje was wat ze bij de oude tractor al in een kwartiertje hadden kunnen maken.

Op dinsdag, 26 april 2011 10:30 schreef edwin n het volgende:

Op dinsdag, 26 april 2011 00:32 schreef Poldertramp het volgende: Denk aan de installateur. Maar ook daar is het mager. Na meerdere installateurs en een uitgesproken domme reaktie van de fabrikant heb ik mijn HR-ketel die jarenlang reeksen storingen opleverde zelf gerepareerd,



Er zijn ook best wel goede monteurs, maar daar moet je wel naar vragen, anders krijg je er eentje die het na drie keer opnieuw doen nog niet voor elkaar heeft.

Vermoedelijk ging het over een Intergas of Vaillant ketel. Elke storing kan van alles zijn.
Daarom heb ik indertijd het oude gezegde: "van je fouten moet je het leren"
vervangen door: "vakmanschap is je beperkingen kennen"

Want voor je ergens aan begint, maakt niet uit wat, moet je keuzes maken.
Een verkeerde keuze maken is geen fout. Want dat weet je achteraf pas.
Als het dan niet lukt heb je er voor de volgende keer iets bijgeleerd. Dan kies je voor een andere aanpak.

Als installateur heb ik dat ingevuld door mij tot één merk ketel te beperken.
Daar ook de trainingen voor gevolgd en onderdelen voor op voorraad genomen.
Bleek ook nog een goed verkoop argument. Heb er altijd veel vertrouwen mee gewonnen.

Heb mij daarom ook altijd verre gehouden van kritiek op collega's. Ook waar zij al geweest waren en ik een probleem oploste.

Nooit uit het oog verloren. Die eerste keer dat ik door mijn baas naar een geijser storing werd gestuurd.
Ja natuurlijk dacht ik nog, ik ben nou loodgieter dus dat moet ik ook kunnen. Maar bij de klant wist ik niet eens hoe de mantel van het kreng te verwijderen.


edwin n

Op dinsdag, 26 april 2011 11:13 schreef wimwilwel het volgende: Als installateur heb ik dat ingevuld door mij tot één merk ketel te beperken. Daar ook de trainingen voor gevolgd en onderdelen voor op voorraad genomen. Bleek ook nog een goed verkoop argument. Heb er altijd veel vertrouwen mee gewonnen.



Zo werkt dat bij ons ook met de traktors en ook met de auto.
Tegewoordig moet je wel gespecialiceerd zijn op enkele onderdelen.
Eigenlijk is dat met elk beroep wel zo geworden.
Had 17 jaar een Vaillant zonder een storing. Terwijl ik levenslange garantie had.

Nu een Nefit , inmiddels amerikaans geweest en nu Buderus (Duits). Maar de Hollandse ingeieurs die er zitten, kunnen beter gaan koekenbakken.
Geen benul.
Had zelfs een installateur die voorstelde om de stekker om te draaien. Kan bij microprocessorgestuurde apparaten geen enkele rol meer spelen.

Maar we moeten niet vergeten dat het ging om pensioenzekerheid en bezitvorming van bv het eigen huis.
En waarschijnlijk is dat in een land waar bijna niks meer gemaakt wordt een van de allerbeste methoden om de oude dag te verzekeren.
Maar!!! Spaar dan ook daarvoor en besteed geen tophypotheken aan luxe flauwe kul om indruk op de buren te maken. Mensen die het christelijke geloof en mogelijk ook andere- omgeruild hebben voor het nieuwe geloof , namelijk het "Hedonisme" die komen uiteindelijk tot niks en weer niks omdat ze dan met lege handen staan en zich afhankelijk gemaakt hebben van verzekeringssjacheraars, waarvan we inmiddels de betrouwbaarheid wel kennen.
Nog afgezien van het feit dat de bezetting van die verzekeringen ook nog moet leven van jouw inleg, waarvan je denkt dat die voor het pensioen gebruikt wordt. Terwijl je huis en vooral de grond eronder een redelijke onaantastbaarheid bezitten als er niet teveel aardbevingen komen.
Onroerende zaken gaan bovendien met de inflatie mee.
edwin n

Op dinsdag, 26 april 2011 00:32 schreef Poldertramp het volgende:. Maar in de krant las ik een paar weken geleden dat in de regeringsbanken het plan klaar ligt om even 60.000 vaklieden op te geen leiden in een periode van 5 jaar.



Nu nog zorgen voor een werkplaats waar ze na school dan ook aan de slag kunnen, anders worden het alsnog vrachtwagenchaufeurs.
edwin n

Op maandag, 25 april 2011 21:05 schreef wimwilwel het volgende: Blijft alleen ook nog het feit dat als je je kind een vak laat leren. Dan staat dat ongeveer gelijk aan een stempel op het voorhoofd. MINIMUMLONER. Kun je ze beter maar meteen ook beunhazen bijbrengen anders hebben ze niet eens te eten. Als ze later tussen het wal en 't schip of tussen koop of huur zitten.



Met het loon van de vakman is niets mis, maar als de rest van de lonen uit de handlopen is zijn loon ineens niet meer waard wat het waard hoort te zijn.
De uit de handgelopen huizenmarkt daar zijn geen lonen tegenover te zetten, doen we dat alsnog dan zijn we binnen korte tijd een tweede Griekenland.
Als het er echt op aan komt is het gewoon zo dat een vakmen en dan bedoel ik een echte, feitelijk zijn eigen beloning bepaalt (Binnen de markt uiteraard).
Voor duurzaam slim en uitermate economisch verantwoord produceren op de werklvloer zijn die mensen onmisbaar. Zij zijn het die de produktverbeteringen op tafel komen leggen, omdat zij precies weten hoe een bepaald produkt met de minste bewerkingstijd- en problemen toch functioneel van de machine komt..
Het is tekenend voor het nederlandse onderwijs dat er leraren zijn die menen dat machine dat zelf zou kunnen.
Als buitenstaand vakman heb ik in menig bedrijf laten zien hoe je een produktieprobleem in een half uur oplost, waar zij al drie weken mee tobben. Maar ik moet wel zeggen dat ik de Duitse vakliteratuur altijd heb bijgehouden. Aan de Nederlandse vakliteratuur heb je niks in de meer kennisintensieve metaal- en kunststofindustrie. Te commercieel ingesteld.
Een vakman wordt ook nooit ontslagen. Komt alleen los van het bedrijf als het berdijf ten onder gaat, maar heeft dan meestal alweer een andere baan voordat hij thuis aan het avondeten zit. Zo was het ook bij mij. Hij kan ook zelf vertrekken, maar dan moet je met de baas medelijden hebben.

Een enorm gebrek aan kennis en bekwaamheid in het Nederlandse bedrijfsleven heeft een enorme achterstand opgeleverd waardoor dat bedrijfsleven niet meer in staat is dat loonniveau te kunnen bieden dat nodig is om de enorme prijzen te betalen die door onze onbenulligheid en gebrek aan kennis uit de hand gelopen zijn.
Of zijn er nog mensen die denken dat het toevallig is dat wij niet net als vroeger onze eigen spoortreinen meer kunnen maken. Of dat wij ooit de betere vliegtuigbouwers in de wereld, nu nog maar wat aan toelevering doen op dat gebied. Of dat wij een van de, zo niet de beste staalfabriek in de wereld aan een schrootboer Chorus hebben cadeau gedaan (regering voorop als grootste aandeelhouder). Of als we een wereldpatent dat in alle betere automatische wisselbakken voor autos wordt ingebouwd aan de Duitsers cadeau doen. Terwijl we compensatieorders voor F16 en Leopards moeten teruggeven of naar andere landen doorsturen omdat we het zelf niet kunnen in de kenniseconomie van Rutte.
Zou dat allemaal toeval zijn?

Hoe wil men met een misvormd en verarmd bedrijfsleven de scheefgroei opheffen tegenover de wereldvreemde exorbitante huizen- en grondprijzen?
Wat kun je van een stelletje tweedekamer-ambtenaren verwachten?
Voor hen is het een ver-van-het-bed-show. Zitten zelf goed.

Het op deze wijze ook nog extra door de overheid via woningcorporaties gestuurde opjagen van de huizenprijzen proberen op te lossen is hetzelfde als huizen bouwen op veengrond zonder te heien.
Het kinderlijke zoeken naar zondebokken zal niks helpen.
Alleen met daden kun je dat oplossen.
Maar wij praten graag.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.