Stelling: De voetbalwet moet nog voor de bekerfinale doorgevoerd worden

Door stefanp85
Er zijn nu 24 reacties | 15 april 2010 10:45
Wat vindt u van deze bijdrage? 7 0

Op 25 april staat de KNVB bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax op het programma. Deze voetbalwedstrijd staan al weken in de publiciteit, helaas niet om sportieve redenen. Bij wedstrijden in de reguliere competitie tussen de rivaliserende clubs uit Rotterdam en Amsterdam zijn geen supporters van de bezoekende club welkom. Burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb heeft echter besloten dat beide supportersgroepen wel welkom zijn tijdens de bekerfinale in Rotterdam. Politie en ME moeten nu man en macht inzetten om rellen te voorkomen, dit kost de gemeenschap veel geld en nog steeds zijn rellen niet uitgesloten.

Een voetbalwet zorgt er onder andere voor dat supporters die zich eerder hebben misdragen zich elke voetbalwedstrijd op het politiebureau moeten melden. In Engeland heeft deze wet voor een sterke vermindering van supportersgeweld gezorgd. In Nederland ligt deze wet bij de Eerste Kamer, om verder geweld en verspilling van gemeenschapsgeld te voorkomen moet deze wet nog voor de bekerfinale doorgevoerd worden.

Er zijn 24 reacties

reageer ook op deze bijdrage:

Reacties overzicht (24)

Sorteren
Hoi Stefan,

Was erg geprikkeld door je stelling! Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het jammer dat het nodig is, maar gezien het feit dat wij zo'n zielig volk zijn lijkt het mij de beste oplossing.
De FA CUP finale op Wembley zit altijd stampvol, echt een voetbalfeest, waar supporters door elkaar zitten! Of dit te maken heeft met de mentaliteit of de voetbalwet weet ik niet, maar laat die voetbalwet maar komen. Kan geen kwaad.

Gr Derick
Joepf
Voorkomen is beter dan genezen. Door de slechte fans (die de rellen uitlokken) te verhinderen naar het stadion te komen om rotzooi te trappen, wordt het voor de overige fans aantrekkelijker om te gaan. Zelf ben ik geen liefhebber van voetbal, maar ik zou wel willen dat deze wet wordt ingevoerd, en niet alleen voor voetbal, maar ook voor bijvoorbeeld popconcerten, waar ook vaak sprake is van geweld (Hoek van Holland!) en andere evenementen waar dit van toepassing is. Waarom alleen voetbal? Het geweld bij evenementen kost de samenleving handenvol geld! Ik betaal er aan mee, terwijl ik zelden een evenement bezoek, tenzij als EHB O medewerker.
Bij de inzetten van het Rode Kruis heeft de toename van het geweld al geleid tot speciale trainingen voor de vrijwilligers! Hoe ver moeten we gaan met het gedogen van deze wantoestanden?
Laat de aanstichters van het geweld ervoor betalen! Als iedere gepakte hooligan een rekening van enkele honderden euro's als bijdrage aan het politieoptreden moet opbrengen, dan is de lol er gauw van af. Kunnen we eindelijk weer normaal een evenement bezoeken!
spock
voetbal en vele andere sporten zijn geen sport meer. het draait alleen nog maar om het grote geld. fair play? ver te zoeken. spelers? zogenaamde godenzonen? over het paard getilde zwaar overbetaalde arrogante ventjes die zich niet aan een contract houden als ze elders meer kunnen verdienen. supporters? die zijn er ongetwijfeld, maar dat stelletje hooligans hoort daar zeker niet bij. die zijn er alleen op uit rotzooi te trappen--veel schade toebrengen aan andermans spullen. pak dat stelletje op--sluit ze op in een paar zeecontainers gedurende de wedstrijd--laat de clubs opdraaien voor het wangedrag van dat tuig. geef ze een levenslang stadion verbod. geef de ME zwepen om dat tuig uit elkaar te ranselen. als er eens eentje opgepakt wordt, gestraft wordt hij bijna nooit. laat de club de schade maar verhalen op hun "supporters". groet, spock.
joop
Zo'n wet is helemaal niet nodig! Gewoon iedereen, mits zwaar gewapend, toelaten en niet in aparte vakken maar Feyenoord- en Ajax-supporters door elkaar heen. Niet ingrijpen, gewoon laten gaan en dan zijn we in een keer van het zooitje af. Wel een film ervan maken en die duur verkopen aan het buitenland. Horror is immers in.
Bijkomend voordeel: Bij ADO-Feyenoord en ADO-Ajax en andere risicowedstrijden heb je straks ook minder last.
O en van die filminkomsten kun je een groot aantal keren de politieinzet betalen.

Joop (vroeger Ajaxfan)
Ik ben absoluut voor een voetbalwet! Al zou de wet ook moeten gelden voor mensen die zich misdragen tijdens 'strandfeesten' en andere manifestaties.
Ik begrijp nog steeds niet dat men het telkens over 'kleine groepjes' heeft terwijl men deze kleine groepjes blijkbaar totaal niet onder controle heeft. Wat mij ook verbijstert is het feit dat er na rellen en toestanden slechts een handjevol raddraaiers wordt opgepakt waarvan 95% eerder thuis is dan de agent die het verbaal moet uittikken. Blijkbaar pakt justitie mensen die een kilometertje te snel weer naar moeder de vrouw willen na een dag hard werken, strenger aan dan dit soort raddraaiers.
Pik die gasten eruit met de camera, peleton ME dat vak in, gast in zijn kladden grijpen en weer terug. Gast voor een week 'vooronderzoek' vast.
Weer een idioot over de rooie? Peleton ME het vak weer in, gast in zijn kladden en ook een weekje 'vooronderzoek'. En dat net zo lang herhalen tot je 'dat kleine groepje' beet hebt. Opgefokte gasten die al voor het stadion lopen te etteren en te provoceren? Hup bij die andere twee! het zero-tolerance-beleid waarmee Roofridder Spee het totale respect voor de politie heeft doen verdampen, kan dan mooi worden aangewend om dat respect weer een beetje te herwinnen. Geen zinnig mens die er bezwaar tegne heeft dat dit soort gasten eventjes achter gaas mogen 'herbezinnen' - nou ja: behalve die toverkol Heski(?) die altijd bij Pauw en Witteman mag opdraven om haar abjecte meningen te ventileren dan...
Verspilling gemeenschapsgeld? Keihard aanpakken als er ongeregeldheden zijn. Ongenadig afstraffen dat stelletje opgeschoten hangjongeren. We laten hen toch niet de wet voorschrijven of de manier waarop een voetbalcompetitie gespeeld moet worden? En als de inzet van de politie of ME te hoge kosten met zich meebrengt kan een peloton mariniers of infanterie deze gasten wel de baas.

Op donderdag, 15 april 2010 17:06 schreef spock het volgende:voetbal en vele andere sporten zijn geen sport meer. het draait alleen nog maar om het grote geld. fair play? ver te zoeken. spelers? zogenaamde godenzonen? over het paard getilde zwaar overbetaalde arrogante ventjes die zich niet aan een contract houden als ze elders meer kunnen verdienen. supporters? die zijn er ongetwijfeld, maar dat stelletje hooligans hoort daar zeker niet bij. die zijn er alleen op uit rotzooi te trappen--veel schade toebrengen aan andermans spullen. pak dat stelletje op--sluit ze op in een paar zeecontainers gedurende de wedstrijd--laat de clubs opdraaien voor het wangedrag van dat tuig. geef ze een levenslang stadion verbod. geef de ME zwepen om dat tuig uit elkaar te ranselen. als er eens eentje opgepakt wordt, gestraft wordt hij bijna nooit. laat de club de schade maar verhalen op hun "supporters". groet, spock.


Planken mis en raak: de voetbalsport an sich heeft part nog deel aan deze misstanden, het grote geld heeft er geen ene moer mee te maken.
Overbetaald? Mwoah, dan ken ik er nog wel een paar die voor enkele uurtje pro-formawerk ook tonnen opstrijken met commissariaten en erebaantjes, commissariaten voor de koningin, raden van state etc. Deze jongens stellen maatschappelijke carrière en toekomst in de waagschaal voor een uiterst wankel en onzeker bestaan; velen voelen zich geroepen, maar slechts zeer weinigen zijn ook daadwerkelijk uitverkoren. Net als filmsterren en popidolen zijn het de smaakmakers van onze samenleving en dat mag rustig rijkelijk beloond worden. Iedere stap kan immers hun laatste zijn.
Ze leveren waar voor hun geld. Miljoenen beleven wekelijks plezier aan de voetbalsport. En dat kan ik van raden van bestuur van banken, de commisarissen van de koningin en de raad van state, de waterschappen etc. niet zeggen.
Ik zag liever Boelens-Staal (wie?) vertrekken dan Huntelaar...

Het stelletje hooligans dat de zaak verziekt heeft NIETS met voetbal. Het zijn mensen bij wie er een sterke behoefte leeft aan oorlog. Ik denk dat dat in onze genen verankerd ligt en dat bij sommige wat minder erudite leden van onze samenleving nog steeds dat oorlogs-gen dominant aanwezig is waardoor ze de behoefte gevoelen achter een vlag aan te rennen en iedereen met een een andere kleur/vlaggetje om te brengen.
Ik denk dat dat ook een beetje surfival of the fittest is: alleen de ergste en rucksichtlose moordenaars overleefden de oorlogen. Alleen stammen met de krachtigste krijgers mochten hun genen verpsreiden en overleefdfen aanvallen van andere stammen. Ik vrees dan ook dat oorlogszucht genetisch bepaald is en dus niet uit te roeien.
In een beschaafde maatschappij zullen mensen moeten leren die oorlogzucht te onderdrukken, maar zolang we toestaan dat sommigen deze primitieve moordzucht mogen sublimeren door zcih zogenaamd 'voetbalsupporter' te noemen, zal dit fenomeen onuitroeibaar blijken.
Ik pleit dan ook voor zero-tolerance jegens dit soort gedrag en dat begint al bij het stellingnemen tegen dwazen die het hebben over 010, 020 of 030 omdat ze zogenaamd Amsterdam, Rotterdam of Utrecht niet over de lippen kunnen krijgen. Het is dat soort debiel gedrag dat ten grondslag ligt aan het vijanddenken dat weer ten grondslag ligt aan aan dat belachelijke hooliganisme.

Verder denk ik, dat als het voetbal deze waanzin weet uit te banne, dat het elders weer opduikt. Het zit immers in onze genen en we zullen ons er dus gewoon op moeten trainen deze gevoelens te onderdrukken.

Op donderdag, 15 april 2010 17:58 schreef joop het volgende:Zo'n wet is helemaal niet nodig! Gewoon iedereen, mits zwaar gewapend, toelaten en niet in aparte vakken maar Feyenoord- en Ajax-supporters door elkaar heen. Niet ingrijpen, gewoon laten gaan en dan zijn we in een keer van het zooitje af. Wel een film ervan maken en die duur verkopen aan het buitenland. Horror is immers in. Bijkomend voordeel: Bij ADO-Feyenoord en ADO-Ajax en andere risicowedstrijden heb je straks ook minder last. O en van die filminkomsten kun je een groot aantal keren de politieinzet betalen. Joop (vroeger Ajaxfan)



Sorry, maar aan die film heb ik persoonlijk geen behoefte... De rest van het idee vind ik eigenlijk zo slecht nog niet - al zou ik ze verzamelen in een apart daarvoor in te richten arena (en dan bedoel ik niet dat stadion in Amsterdam)...

Ron (Ajax-fan sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw...)
elrond
Nou zijn we al zo lang bezig om te praten over het voetbalvandalisme. Dat hele gebeuren kost handenvol geld aan manschappen, vernielingen, verzorging van gewonden en andere kosten die door de gemeenschap betaald mogen worden. En steeds weer worden rellen, zoals nu weer, getolereerd en gesust en worden er oplossingen gezocht die geen oplossingen zijn. Waarom doen ze nou niet eens één keer iets definitiefs aan die ellende? Als die mensen schade aanrichten dan moet je niet gaan uitzoeken op filmpjes wie de daders zijn. De daders zijn ALLe aanwezige raddraaiers en meelopers en dus mogen die, in eerste instantie betalen voor de geleden schade en als dat niet helpt dan één keer met scherp schieten en duidelijk maken dat dat het nieuwe beleid is en niet de politiemensen die daar hun leven wagen verwijten dat ze een kogel in zo'n bal gehakt sturen. Ik denk dat het plezier gauw over zou zijn, dat kost één keer iets meer aan minutie maar ik denk dat het dan een stuk hanteerbaarder en goedkoper wordt. de manier die nú gehanteerd wordt maakt het, bij iedere voetbalwedstrijd, alleen maar erger omdat de overheid zijn zwakheid ten toon stelt en daarmee die supporters een vrijbrief geeft om rotzooi te trappen. Of schaf gewoon het hele voetbal af, hoewel ik dan denk dat ze wel weer een andere reden zoeken om zich uit te sloven , zoals we hebben kunnen zien in hoek van holland. DIT HOUDT ALLEEN MAAR OP ALS DE OVERHEID DOET WAT HIJ MOET DOEN EN DAT IS MAKEN DAT HET OPHOUDT! en als dat met een aantal slachtoffers moet dan is dat maar zo!!!!
Willeke

Op donderdag, 15 april 2010 16:55 schreef Derick Mekking het volgende:Hoi Stefan,

Was erg geprikkeld door je stelling! Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het jammer dat het nodig is, maar gezien het feit dat wij zo'n zielig volk zijn lijkt het mij de beste oplossing.
De FA CUP finale op Wembley zit altijd stampvol, echt een voetbalfeest, waar supporters door elkaar zitten! Of dit te maken heeft met de mentaliteit of de voetbalwet weet ik niet, maar laat die voetbalwet maar komen. Kan geen kwaad.

Gr Derick

Helemaal mee eens.
Inderdaad jammer dat hier ook al een wet voor gemaakt dient te worden.
Gr. Willeke.
Wieb

Op vrijdag, 16 april 2010 10:59 schreef elrond het volgende:Nou zijn we al zo lang bezig om te praten over het voetbalvandalisme. Dat hele gebeuren kost handenvol geld aan manschappen, vernielingen, verzorging van gewonden en andere kosten die door de gemeenschap betaald mogen worden. En steeds weer worden rellen, zoals nu weer, getolereerd en gesust en worden er oplossingen gezocht die geen oplossingen zijn. Waarom doen ze nou niet eens één keer iets definitiefs aan die ellende? Als die mensen schade aanrichten dan moet je niet gaan uitzoeken op filmpjes wie de daders zijn. De daders zijn ALLe aanwezige raddraaiers en meelopers en dus mogen die, in eerste instantie betalen voor de geleden schade en als dat niet helpt dan één keer met scherp schieten en duidelijk maken dat dat het nieuwe beleid is en niet de politiemensen die daar hun leven wagen verwijten dat ze een kogel in zo'n bal gehakt sturen. Ik denk dat het plezier gauw over zou zijn, dat kost één keer iets meer aan minutie maar ik denk dat het dan een stuk hanteerbaarder en goedkoper wordt. de manier die nú gehanteerd wordt maakt het, bij iedere voetbalwedstrijd, alleen maar erger omdat de overheid zijn zwakheid ten toon stelt en daarmee die supporters een vrijbrief geeft om rotzooi te trappen. Of schaf gewoon het hele voetbal af, hoewel ik dan denk dat ze wel weer een andere reden zoeken om zich uit te sloven , zoals we hebben kunnen zien in hoek van holland. DIT HOUDT ALLEEN MAAR OP ALS DE OVERHEID DOET WAT HIJ MOET DOEN EN DAT IS MAKEN DAT HET OPHOUDT! en als dat met een aantal slachtoffers moet dan is dat maar zo!!!!

Wieb

Op vrijdag, 16 april 2010 14:23 schreef Wieb het volgende:

Op vrijdag, 16 april 2010 10:59 schreef elrond het volgende:Nou zijn we al zo lang bezig om te praten over het voetbalvandalisme. Dat hele gebeuren kost handenvol geld aan manschappen, vernielingen, verzorging van gewonden en andere kosten die door de gemeenschap betaald mogen worden. En steeds weer worden rellen, zoals nu weer, getolereerd en gesust en worden er oplossingen gezocht die geen oplossingen zijn. Waarom doen ze nou niet eens één keer iets definitiefs aan die ellende? Als die mensen schade aanrichten dan moet je niet gaan uitzoeken op filmpjes wie de daders zijn. De daders zijn ALLe aanwezige raddraaiers en meelopers en dus mogen die, in eerste instantie betalen voor de geleden schade en als dat niet helpt dan één keer met scherp schieten en duidelijk maken dat dat het nieuwe beleid is en niet de politiemensen die daar hun leven wagen verwijten dat ze een kogel in zo'n bal gehakt sturen. Ik denk dat het plezier gauw over zou zijn, dat kost één keer iets meer aan minutie maar ik denk dat het dan een stuk hanteerbaarder en goedkoper wordt. de manier die nú gehanteerd wordt maakt het, bij iedere voetbalwedstrijd, alleen maar erger omdat de overheid zijn zwakheid ten toon stelt en daarmee die supporters een vrijbrief geeft om rotzooi te trappen. Of schaf gewoon het hele voetbal af, hoewel ik dan denk dat ze wel weer een andere reden zoeken om zich uit te sloven , zoals we hebben kunnen zien in hoek van holland. DIT HOUDT ALLEEN MAAR OP ALS DE OVERHEID DOET WAT HIJ MOET DOEN EN DAT IS MAKEN DAT HET OPHOUDT! en als dat met een aantal slachtoffers moet dan is dat maar zo!!!!

Wieb
Helemaal mee eens.
Maar ik denk dat wij zo'n buitengewoon groot aantal voetbalfanaten hebben ( lees tuig ) te danken is aan de ongelooflijk zwakke leiders die Nederland kent. Te beginnen bij de Regering, en verder bij alle verantwoordelijke instanties die al jaren en jaren zeggen iets te zullen ondernemen en steeds weer te slap zijn om werkelijk in te grijpen. Tolerantie en gedogen zouden we moeten schrappen als het over ernstige orderverstoring gaat. En hard ingrijpen kan niet hard genoeg zijn !!!!!!!

Op donderdag, 15 april 2010 17:06 schreef spock het volgende:voetbal en vele andere sporten zijn geen sport meer. het draait alleen nog maar om het grote geld. fair play? ver te zoeken. spelers? zogenaamde godenzonen? over het paard getilde zwaar overbetaalde arrogante ventjes die zich niet aan een contract houden als ze elders meer kunnen verdienen. supporters? die zijn er ongetwijfeld, maar dat stelletje hooligans hoort daar zeker niet bij. die zijn er alleen op uit rotzooi te trappen--veel schade toebrengen aan andermans spullen. pak dat stelletje op--sluit ze op in een paar zeecontainers gedurende de wedstrijd--laat de clubs opdraaien voor het wangedrag van dat tuig. geef ze een levenslang stadion verbod. geef de ME zwepen om dat tuig uit elkaar te ranselen. als er eens eentje opgepakt wordt, gestraft wordt hij bijna nooit. laat de club de schade maar verhalen op hun "supporters". groet, spock.



Spock verwart kritisch met negatief. Hooligens zijn geen sport- (lees voetbal) probleem, maar een maatschappelijk probleem. Er is te lang getornd aan het gezag - deels veroorzaakt door het gezag zelf (wat zou U denken van "de politie is je beste vriend" een slogan die nergens op sloeg. De politie is om de burgers te beschermen en het -gekozen- gezag te handhaven). Een voorbeeld: Onlangs waagde ik het om zachtjes te toeteren, omdat een jongen van ca. 13 - 14 jaar met z'n vader midden op de weg liepen en niet van plan waren aan te kant te gaan. De jongen (kompleet met oorringen) begon op m'n auto te slaan onder het uiten van de vreselijkste verwensingen en de vader stond erbij en keek erna. Hele groepen jeugd worden ook thuis niet gecorrigeerd.
In iedere samenleving is respect en gezag nodig - er is geen land waar dit zo is verwaarloosd en het gebrek eraan is gedoogd als in Nederland. Te lang hebben onze bestuurders (met name die van de salon socialisten) dit laten gebeuren. Er is minimaal een generatie nodig om de geest weer in de fles te krijgen. Te beginnen met de voietbal-wet - die eigenlijk hooligan-wet zou moeten heten.
spock

Op zaterdag, 17 april 2010 14:35 schreef edwierenga het volgende:

Op donderdag, 15 april 2010 17:06 schreef spock het volgende:voetbal en vele andere sporten zijn geen sport meer. het draait alleen nog maar om het grote geld. fair play? ver te zoeken. spelers? zogenaamde godenzonen? over het paard getilde zwaar overbetaalde arrogante ventjes die zich niet aan een contract houden als ze elders meer kunnen verdienen. supporters? die zijn er ongetwijfeld, maar dat stelletje hooligans hoort daar zeker niet bij. die zijn er alleen op uit rotzooi te trappen--veel schade toebrengen aan andermans spullen. pak dat stelletje op--sluit ze op in een paar zeecontainers gedurende de wedstrijd--laat de clubs opdraaien voor het wangedrag van dat tuig. geef ze een levenslang stadion verbod. geef de ME zwepen om dat tuig uit elkaar te ranselen. als er eens eentje opgepakt wordt, gestraft wordt hij bijna nooit. laat de club de schade maar verhalen op hun "supporters". groet, spock.

Spock verwart kritisch met negatief. Hooligens zijn geen sport- (lees voetbal) probleem, maar een maatschappelijk probleem. Er is te lang getornd aan het gezag - deels veroorzaakt door het gezag zelf (wat zou U denken van "de politie is je beste vriend" een slogan die nergens op sloeg. De politie is om de burgers te beschermen en het -gekozen- gezag te handhaven). Een voorbeeld: Onlangs waagde ik het om zachtjes te toeteren, omdat een jongen van ca. 13 - 14 jaar met z'n vader midden op de weg liepen en niet van plan waren aan te kant te gaan. De jongen (kompleet met oorringen) begon op m'n auto te slaan onder het uiten van de vreselijkste verwensingen en de vader stond erbij en keek erna. Hele groepen jeugd worden ook thuis niet gecorrigeerd. In iedere samenleving is respect en gezag nodig - er is geen land waar dit zo is verwaarloosd en het gebrek eraan is gedoogd als in Nederland. Te lang hebben onze bestuurders (met name die van de salon socialisten) dit laten gebeuren. Er is minimaal een generatie nodig om de geest weer in de fles te krijgen. Te beginnen met de voietbal-wet - die eigenlijk hooligan-wet zou moeten heten.

overheid EN ouders zijn samen schuldig. een corrigerende tik mag niet meer, tuig wordt gepamperd. ouders geven hun kids een beetje geld en sturen ze de straat op: pa en of ma zijn nmoe en willen geen gezeur ( aandacht vragen ) aanhoren. en dus zoeken ze hun "vermaak" op straat. soms zijn de ouders bang voor hun kids--durven ze niet te corrigeren. want de kids weten maar al te goed dat, als pa een verdiende tik uitdeeld, dat ze kunnen klagen bij de politie.
hooligans heeft de overheid zelf te lang hun gang laten gaan. vooral de pvda was en is hier goed in. we kunnen nog lachen als cohen aan de macht komt: een pamperkabinet.
In hoeverre zijn clubs zelf verantwoordelijk voor hun 'supporters'. Wat kunnen clubs zelf doen om misstanden tegen te gaan. De voorzitter van FC Barcelona, Joan Laporta, is de strijd aangegaan met zijn harde kern. Dit heeft lang geduurd en hij is vaak bedreigd, maar de harde kern is nu wel verdwenen.

Moeten clubs dus zelf niet meer doen om stadion fatsoenlijk te houden?
edwin n
Zwaarder straffen, neem ze het rijbewijs voor een paar jaar af als straf en een stadion verbod voor lange tijd.
Het probleem komt voort uit de gehele maatschappij en daar zal ook veel moeten veranderen, twee verdieners die hun kinderen niet zelf opvoeden daar begint het probleem.
Willeke

Op dinsdag, 20 april 2010 12:16 schreef edwin n het volgende:Zwaarder straffen, neem ze het rijbewijs voor een paar jaar af als straf en een stadion verbod voor lange tijd.
Het probleem komt voort uit de gehele maatschappij en daar zal ook veel moeten veranderen, twee verdieners die hun kinderen niet zelf opvoeden daar begint het probleem.

Ja, ik zie dat ook als een probleem als kinderen niet meer worden opgevoed, door tweeverdieners als ouders!

Straffen, helpt niet altijd, ik denk dat je ze inderdaad straft als je ze hun rijbewijs afneemt voor een lange tijd en een stadionverbod. Dit is al een goede straf.
Zodat ze misschien kunnen overdenken wat ze allemaal fout doen. Maar ik vind ook dat ze deze raddraaiers zelf voor de kosten moeten laten opdraaien.. Ook een goede straf.
edwin n
[quote=18965 Maar ik vind ook dat ze deze raddraaiers zelf voor de kosten moeten laten opdraaien.. Ook een goede straf.


Inderdaad, maar ik neem aan dat dat al zo is.
frans
helemaal mee eens.

wat ik zelf graag er nog bij zou zien is.
a) schade en kosten volledig verhalen op de daders
b) stadion verbod voor het leven.
c) meld plicht voor het leven bij wedstrijden
d) verbod op het zich ophouden in of nabij het stadscentrum en verbod op het zich ophouden bij een
stadion

Op dinsdag, 20 april 2010 12:16 schreef edwin n het volgende:Zwaarder straffen, neem ze het rijbewijs voor een paar jaar af als straf en een stadion verbod voor lange tijd.
Het probleem komt voort uit de gehele maatschappij en daar zal ook veel moeten veranderen, twee verdieners die hun kinderen niet zelf opvoeden daar begint het probleem.

Ben het met je eens en volstrekt oneens. Je stelling om het rijbewijs af te nemen is te zot voor woorden. Er is geen enkele relatie tussen straf en daad. En wat als ze nou geen rijbewijs (meer) hebben? Onuitvoerbaar, vrees ik. Al denk (vermoed) ik wel dat de verkeersveiligheid zonder meer gebaat is met het verdwijnen van die heethoofden.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat het probleem uit de gehele maatschappij voortkomt. Er worden verkeerde keuzes gemaakt door de overheid, verkeerde accenten gelegd.

Op vrijdag, 16 april 2010 14:33 schreef Wieb het volgende:Helemaal mee eens.
Maar ik denk dat wij zo'n buitengewoon groot aantal voetbalfanaten hebben ( lees tuig ) te danken is aan de ongelooflijk zwakke leiders die Nederland kent. Te beginnen bij de Regering, en verder bij alle verantwoordelijke instanties die al jaren en jaren zeggen iets te zullen ondernemen en steeds weer te slap zijn om werkelijk in te grijpen. Tolerantie en gedogen zouden we moeten schrappen als het over ernstige orderverstoring gaat. En hard ingrijpen kan niet hard genoeg zijn !!!!!!!

Voetbalfanaten zijn geen tuig. Het zijn juist de mensen die het voetbal misbruiken voor hun stammenoorlog die het tuig vormen. Het maakt ze niet uit of ze nou achter de Feyenoordvlag aanlopen of zich op een strandfeest tegen de politie keren: het gaat ze slechts om het behoren tot een groep die zich dan weer kan afzetten tegen een andere groep. Ik heb het al eens de 'oorlogs-behoefte' genoemd die de mensheid door de evolutie heeft geloodst. Dat is wellicht wat 'dubbel', want het zou betekenen dat hooligans hoger op de evolutionaire ladder zouden staan. Maar ik denk dat ook de evolutie zo zijn nare kantjes heeft...
Willeke

Op donderdag, 15 april 2010 19:11 schreef Joeri van Dun het volgende:Verspilling gemeenschapsgeld? Keihard aanpakken als er ongeregeldheden zijn. Ongenadig afstraffen dat stelletje opgeschoten hangjongeren. We laten hen toch niet de wet voorschrijven of de manier waarop een voetbalcompetitie gespeeld moet worden? En als de inzet van de politie of ME te hoge kosten met zich meebrengt kan een peloton mariniers of infanterie deze gasten wel de baas.

Joeri, helemaal mee eens. De kosten van zo'n actie van de Me e.a. mogen, dat soort scurry, murry ook zelf gaan betalen wat mij betreft.
Het is toch te gek voor woorden, dat het tuig de dienst uit maakt.
Ze zullen het wel afleren als ze de kosten zelf moeten gaan betalen. Dit is een goede straf,. m.i.

Op vrijdag, 3 september 2010 12:19 schreef Willeke het volgende:
Ze zullen het wel afleren als ze de kosten zelf moeten gaan betalen. Dit is een goede straf,. m.i.

Pluk maar eens veren van een kikker...
Hoewel er ook een enkele dwaas bij zit die wél iets voor de maatschappij betekent, is het toch voornamelijk laagbetaald of uitkeringsgerechtigd uitschot waar weinig bij te halen valt. Daarbij zal een rechter al heel vlot tot de conclusie komen, dat een straf waarbij iemand levenslang meer dan de helft van zijn salaris af zal moeten staan omdat hij in minder toerekeningsvatbare toestand (drugs/alcohol) zich te buiten is gegaan aan agressief gedrag, dat deze straf excessief en buitensporig is ten opzichte van de 'daad'.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Gerelateerde ideeën

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.