Bezuinigen op ambtenaren??

Door stefanp85
Er zijn nu 32 reacties | 31 maart 2010 11:03
Wat vindt u van deze bijdrage? 0 0

Veel deelnemers stellen dat er de er de aankomende tijd flink bezuinigd moet worden op het aantal ambtenaren. Dit zou kosten besparen en de overheid efficiënter maken. De overheid is al enkele jaren bezig met het verminderen van het aantal ambtenaren. Maar recent onderzoek wijst uit dat het verminderen van het aantal ambtenaren een lagere besparing oplevert dan verwacht. Een deel van de ambtenaren wordt namelijk vervangen door duur extern personeel.

Wat vindt u, moet er nog steeds bezuinigd worden op het ambtenaren apparaat of is het een maatregel die mooi klinkt, maar in de praktijk weinig oplevert?

Er zijn 32 reacties

reageer ook op deze bijdrage:

Reacties overzicht (32)

Sorteren
edwin n
Als je Ambtenaren uit het bedrijfs leven haald als ze daar al 30 jaar gewerkt hebben, bespaar je op wao kosten en heb je mensen met ervaring.die weten tenminste waar ze over praten.
Die zijn ook werklustiger en houden zich niet met onzinnige bezichheids therapie bezig waar ze het bedrijfs leven onwerkbaar en er mee kapot maken.
Gerben
Natuurlijk moet je ook op het aantal ambtenaren proberen te bezuinigen. De uitdaging is om de overheid doelmatiger te laten werken, zodat het met minder mensen toe kan. Daarbij moet je soms ook kiezen om de overheid minder taken te laten uitvoeren.
Als politieke organisatie hebben provincies geen bestaansrecht meer. Provinciale politiek leeft niet. Dan kun je alle beleidsambtenaren bij die provincies beter ontslaan, samen met de politici en er een uitvoeringsorganisatie van maken met een beperkt aantal taken (zoals beheer van provinciale wegen). In mindere mate kun je hetzelfde bij de waterschappen doen. Dat zijn al uitvoeringsorganisaties, maar ook hier zit een politiek sausje omheen. Dat sausje hebben we niet nodig.
Het departement Onderwijs is berucht om zijn ingrijpende beleidswijzigingen, die voor de scholen vaak niet realistisch zijn. Geef scholen meer ruimte en geef die beleidsambtenaren een ontslagbrief mee naar huis.
Het ministerie van bemoeizucht (officiele naam: Jeugd en Gezin) kan natuurlijk gewoon sluiten.
De economie stimuleer je het beste door je er niet te veel mee te bemoeien. Een ministerie van Economische zaken moet zich dus alleen op de hoofdlijnen richten (het ondernemersklimaat). Ook hier kunnen best wat ambtenaren weg.
Cultuur is ook weer zoiets wat vanuit de mensen moet komen en niet door de overheid moet worden opgelegd.
Defensie en Ontwikkelingshulp: tja, daar verschillen de mensen van mening over. Of je daar veel geld aan wilt spenderen is gewoon een politieke keus.
het
Joepf
Bezuinigen doe je niet door de WERKENDE ambtenaren weg te sturen, als het werk tenminste nog gedaan moet worden! Er moet dan wachtgeld en later WW worden betaald voor die ambtenaren, terwijl de niet-ambtelijke werknemer die het werk overneemt OOK moet worden betaald! Volgens een oud grapje vraagt de burgemeester aan een peroneelsfunctionaris in het stadhuis hoeveel ambtenaren er eigenlijk in het stadhuis werken. De personeelsunctionaris zegt : DE HELFT! Het is natuurlijk overdreven, maar als we nu degenen die toch niet werken, zouden ontslaan, dan besparen we misschien toch nog een aardig bedrag! Ambtenaren ontslaan als bezuiniging: Ja, maar dan wel die ambtenaren die toch geen nuttig werk doen! Stuur ze een ontslagbrief. Wie te lui is om die op tijd te lezen, is het niet waard te blijven werken! Voor de overige overbodige ambtenaren zal ontslag volgens de normale procedure de enige oplossing zijn!
Als dit gedaan wordt, dan zullen de ambtenaren merken dat ze ook moeten WERKEN voor hun geld, en dat hun baan niet zeker is als ze dat niet doen!
Uitdrukkelijk vermeld ik hier wel dat het lang niet alleen ambtenaren zijn die nutteloos zijn, en dat lang niet alle ambtenaren nutteloos zijn! In het bedrijfsleven is het normaal dat iemand die zich niet nuttig kan maken voor het bedrijf, moet vertrekken. Voor ambtenaren helaas nog niet.
Het zal zeker niet mogelijk zijn de helft van de ambtenaren te ontslaan zonder vervangend personeel in dienst te nemen, en zoals eerder aangetoond, is dat het paard achter de wagen spannen. Dus niet ontslaan wie voldoende nuttig werk levert. Misschien wel twee banen combineren voor één persoon. (de minst nuttige moet vertrekken) Maar wel nadenken over waar je de mensen wegstuurt!
thesmul
Het is zo eenvoudig. De externen verdienen tot euro 3.500,== per dag.
Ontsla op hun verjaardag alle beleidsbepalende ambtenaren en bied ze een nieuw contract met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zo voorkom je dat ze a) Niets doen
b) Nadenken voordat ze iets doen
c) de burger betaalt toch-regel vervalt
d) Ze hun taak doen binnen de ge-
stelde limiet
e) Bij ernstige fout op staande voet
ontslag zonder wachtgeld
Door dit toe te passen heb je geen dure externen of extra ambtenaren meer nodig.
Geschatte opbrengst euro 25 miljard.
Hoeven we nog maar 10 miljard te bezuinigen op het leger, ontwikkelingshulp aan dictators en allerlei zinloze overheidscommissies die alleen ex politici en ex top ambtenaren verrijken






ik
zinniger
Lambert
Minder ambtenaren is mogelijk door de overheid minder te laten DOEN, niet door weer te verschuiven van werk naar externen.
Voorbeelden:
1. in de laatste decennia zijn er steeds nieuwe experimenten gedaan met schooltypen, onderwijsmethoden, samenvoegen van scholen, etc. En gelijktijdig is de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan.
Voorstel: haal enkele duidenden ambtenaren weg op ministerie van onderwijs, en verbied tegelijkertijd dat er de komende tijd grote veranderingen doorgevoerd mogen worden in het onderwijs.
2. op veel plekken speelt de overheid met ons geld voor project ontwikkelaar. Dit is principieel fout en verbieden kan leiden tot vermindering van ambtenaren op alle niveau's. En verbetering van de resultaten. Immers, als het bedrijfsleven bepaalde zaken niet wil, dan zijn daar goede redenen voor.
dirkse
"Minder ambtenaren" is een ruwe formulering.
Het onderwijs is bv gebaat met kleinere klassen. Dat betekent meer ambtenaren.
Maar het wegsnijden van overbodige bestuurslagen en overhead is dringend gewenst.

Vermindering van managementlagen is te bereiken door organisaties kleiner te maken.
Weg dus met megalomane onderwijsinstellingen.

Zie er op toe dat iedereen zinvol werk doet.
martin
Bezuinigen op ambtenaren levert niks op als er in hun plaats externe adviseurs worden aangenomen.
Eerst moeten de onnodige extra rechten van ambtenaren bij ontslag worden afgeschaft.
Weg met wachtgeld en andere ontslagvergoedingen.

Artikel 1 van de grondwet, die discriminatie verboedt moet eerst geldig worden.
Alle mensen zonder werk precies dezelfde sociale rechten. Dat eerst.

Dan de zaken waar ambtenaren zich mee mogen bemoeien.
Afgeschaft moeten worden het recht van ambtenaren om zich te bemoeien met prive-zaken van burgers.
Weg met de hele bemoeibureacratie.

Verder moeten de ambtenaren zich niet meer bezig mogen houden met ondernemertje en bedrijfje spelen.
Dus alle overheidsbedrijven moeten of worden omgezet in overheidsdiensten, of in gewone particuliere bedrijven.
De ambtenaren die zich daar mee bezig hielden zijn overbodig en kunnen vertrekken.

Tenslotte dienen ambtenaren en politici de bevoegdheid te verliezen om voor werk waar ze zelf te lui of te onbekwaam voor zijn allerlei externen in te huren.
Als ambtenaren in dienst worden genomen moeten ze in de proeftijd van 2 maanden bewijzen dat ze zelf geschikt zijn voor de taak .
Kunnen ze dat niet bewijzen, dan dienen ze in de proeftijd nog te worden ontslagen.

En gemeenten dienen weer bestuursorganen te worden.
Gemeenten dient de bevoegdheid te worden afgepakt zich als een soort onderneming te gedragen.
Dus afgelopen met het promoten van gemeenten als standplaats voor peperdure sport-evenementen, idem als standplaats voor weer nieuwe bedrijfsterreinen, idem voor outlet-centers, idem voor weet ik wat voor politieke-hobby-evenementen op kosten van de belastingbetalers die niet om al die onzin hebben gevraagd.

En gemeenten dienen weer opdrachten te krijgen, bv het zorgen voor voldoende gratis parkeerplaatsen.
Afgelopen dus met het uitmelken van de autobezitters door gemeentelijke parkeerbedrijven.

De creativiteit moet weer gebruikt worden om de problemen op te lossen, niet om ze af te wentelen op de burgers.

Martin 64



Markus
Het kabinet Balkenende heeft bij aantreden beloofd 12000 ambtenaren te bezuinigen
Tijdens de kabinetsperiode zijn er 12000 bijgekomen!!
Bezuinigen is zinvol en het zgn inhuren van duur extern personeel is een onbewezen argument.
Dus algehele stop van werven van ambtenaren tot er 24000 zijn bezuinigd(1,2 miljard euro).
En minder externe adviseurs
Nenad
Bezuinigen op ambtenaren is een te algemene voosrstelling van zaken.
Iedereen krijgt daar het beeld voor ogen van een man achter zijn bureau die de krant leest.

Er zijn vele takken waarin ambtenaren heel goed werk doen en wel degelijk zeer actief bijdragen leveren aan de samenleving.

Wel is het zo dat er op beleids- en managementniveau te veel kopstukken zitten die er niet nodig zijn.

Het samenvoegen van verantwoordelijkheden, kan er toe bijdragen dat er inderdaad minder ambtenaren nodig. Daar valt op te bezuinigen.

Nu is het vaak dat een organisatie een klein lijf een een enorm hoofd heeft.
Weinig menskracht op d werkvloer en veel uitgedacht op kantoor.
Dit terwijl het juist andersom zou moeten zijn. Zowel in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld.

De versplintering van beleidsinstanties heeft tot een verdubbeling van managers en hun assistenten geleid,die leuke dingen bedenken. Terwijl er daar, waar er gewerkt wordt, gerekend moet worden in minuten als het om een taak gaat.

Bv; een cliënt helpen met douchen, haar wassen en aankleden, evt rug of voeten insmeren en steunkousen aantrekken, moet in 20 minuten gedaan zijn.

Dat is net is iets meer dan de koffiepauze van de leidinggevende.

Nenad
spock
op zeker 30--40% van de ambtenaren kan bezuinigd worden. o, moeten er dan dure externe medewerkers aangetrokken worden? onzin, zorg ervoor dat de ambtenaren WETEN waar ze mee bezig zijn. beter opgeleide mensen neerzetten. nu zitten er veel te veel die van toeten nog blazen weten. er wordt nu veel te veel langs elkaar heen gewerkt. efficienter werken is noodzaak. groet, spock
edwin n
Ambtenaren weten heus wel waar ze mee bezig zijn, namelijk werk houden.
Ik ken iemand die net van school kwam en voor ze in het bedrijfsleven ging werken ging ze eerst bij de overheid werken, ze had op haar afdeling al snel een werkmethode gevonden dat het hele kantoor 3x zo snel kon werken, maar dat ging natuurlijk niet door, stel je voor.......
spock

Op donderdag, 1 april 2010 08:16 schreef edwin n het volgende:Ambtenaren weten heus wel waar ze mee bezig zijn, namelijk werk houden. Ik ken iemand die net van school kwam en voor ze in het bedrijfsleven ging werken ging ze eerst bij de overheid werken, ze had op haar afdeling al snel een werkmethode gevonden dat het hele kantoor 3x zo snel kon werken, maar dat ging natuurlijk niet door, stel je voor.......



en daarom komen we om in de ambtenaren. ik DOE druk, maar ik doe niets, want werken dat is vermoeiend. spock.
sarinda

Op woensdag, 31 maart 2010 20:44 schreef Lambert het volgende:Minder ambtenaren is mogelijk door de overheid minder te laten DOEN, niet door weer te verschuiven van werk naar externen.
Voorbeelden:
1. in de laatste decennia zijn er steeds nieuwe experimenten gedaan met schooltypen, onderwijsmethoden, samenvoegen van scholen, etc. En gelijktijdig is de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan.
Voorstel: haal enkele duidenden ambtenaren weg op ministerie van onderwijs, en verbied tegelijkertijd dat er de komende tijd grote veranderingen doorgevoerd mogen worden in het onderwijs.
2. op veel plekken speelt de overheid met ons geld voor project ontwikkelaar. Dit is principieel fout en verbieden kan leiden tot vermindering van ambtenaren op alle niveau's. En verbetering van de resultaten. Immers, als het bedrijfsleven bepaalde zaken niet wil, dan zijn daar goede redenen voor.

Wat betreft het onderwijs: niet iedere verandering is een verbetering geweest. Nu niets meer kunnen veranderen betekent dat er niets meer teruggedraaid kan worden. Het zou bijv. weleens heel zinnig kunnen zijn de scholen weer te verkleinen. Dat vermindert alweer de noodzaak voor een dure managementlaag. En het zou het onderwijs weer persoonlijker maken.
Wat ik op de school van mijn kinderen steeds hoor is dat leerkrachten zich op geen enkele manier kunnen richten op een individuele leerling, al is het maar om wat meer aandacht te besteden aan de agenda, want ze hebben "zo véél leerlingen". Vroeger hadden de leerkrachten net zoveel leerlingen, (er zitten nu eenmaal maar zoveel lesuren in een week en de klassen waren niet echt kleiner) en kon het wel. Maar de scholen waren kleiner, en men vergaderde minder.

Wat betreft het spelen voor "projectontwikkelaar": natuurlijk zijn er redenen voor als het bedrijfsleven iets niet wil. Namelijk. dat het niet op korte termijn geld oplevert. Dat wil niet altijd zeggen dat het niet op langere termijn iets (anders) op zou leveren. Het lijkt me gevaarlijk het bedrijfsleven op die manier alle macht in handen te geven. we hebben niet voor niets een overheid. Al zal het geen kwaad kunnen, die projecten kritisch te bekijken.
thesmul

Op woensdag, 31 maart 2010 19:15 schreef cybersissy het volgende:ik zou het prettig vinden als we de discussie tillen boven het peil alsof ze niet werken en lui zijn lijkt me een beetje een uitgehold cliche dat ik al honderd jaar hoor en de discussie geen ene reet verder helpt


Ik heb niet beweerd dat ambtenaren lui zijn!
Ik beweer dat het systeem ze aanzet, erger nog, dwingt om onder de maat te presteren.
Kijkt u maar eens naar sommige reacties op deze site.
Wie heeft er geen voorbeelden in zijn directe omgeving.
De schuld ligt niet bij de uitvoerende ambtenaren. De schuld ligt in het systeem dus bij de beleidsbepalende ambtenaren en uiteraard de politiek.
Het resultaat? euro 3.500 betalen voor een zg 'externe' PER DAG! Dat is veel geld heel veel geld!
Ik blijf bij mijn advies: ONTSLA ZE OP HUN VERJAARDAG EN BIED ZE EEN ECHT CONTRACT AAN MET VOORWAARDEN. Mogen ze van mij ook nog loonsverhoging krijgen. U zult zien dat 10-tallen miljarden per jaar besparen
sarinda

Op donderdag, 1 april 2010 05:33 schreef spock het volgende:op zeker 30--40% van de ambtenaren kan bezuinigd worden. o, moeten er dan dure externe medewerkers aangetrokken worden? onzin, zorg ervoor dat de ambtenaren WETEN waar ze mee bezig zijn. beter opgeleide mensen neerzetten. nu zitten er veel te veel die van toeten nog blazen weten. er wordt nu veel te veel langs elkaar heen gewerkt. efficienter werken is noodzaak. groet, spock

Investeren in die opleidingen lijkt me dan handig. Ze efficiënter en doelgerichter maken bijv. Ik heb zelf onlangs een opleiding gehad voor een overheidsinstelling. Hij leek vooral gericht er in heel korte tijd zoveel leerstof door te jagen, dat je de toetsen kon halen. Het echte werk moest je daarna leren.
Wat vooral belangrijk was, was geen toezeggingen doen. En nooit toegeven dat de overheid fouten maakte. Het kan allemaal een stuk efficiënter. Men kan mensen in de opleiding echt laten oefenen. Rust geven om het geleerde gericht te verwerken. En niet zoveel energie verspillen aan nietszeggendheid, om maar te voorkomen dat er toezeggingen gedaan worden.
thesmul

Op woensdag, 31 maart 2010 19:15 schreef cybersissy het volgende:ik zou het prettig vinden als we de discussie tillen boven het peil alsof ze niet werken en lui zijn lijkt me een beetje een uitgehold cliche dat ik al honderd jaar hoor en de discussie geen ene reet verder helpt


Hier gewoon een voorbeeldje wat ik van deze site heb gekopieerd:
Investeren in die opleidingen lijkt me dan handig. Ze efficiënter en doelgerichter maken bijv. Ik heb zelf onlangs een opleiding gehad voor een overheidsinstelling. Hij leek vooral gericht er in heel korte tijd zoveel leerstof door te jagen, dat je de toetsen kon halen. Het echte werk moest je daarna leren.
Wat vooral belangrijk was, was geen toezeggingen doen. En nooit toegeven dat de overheid fouten maakte. Het kan allemaal een stuk efficiënter. Men kan mensen in de opleiding echt laten oefenen. Rust geven om het geleerde gericht te verwerken. En niet zoveel energie verspillen aan nietszeggendheid, om maar te voorkomen dat er toezeggingen gedaan worden.

Dat bedoel ik nu. Het systeem klopt niet! Dit is water naar de zee dragen.
Kom nu niet aandraven dat de discussie zich niet hierop moet concentreren!
Hier gaat het nu net om.
Budgetten moeten worden opgemaakt (maakt niet uit hoe) anders krijgen we volgend jaar niets etc etc etc

Op donderdag, 1 april 2010 09:03 schreef sarinda het volgende:

Op woensdag, 31 maart 2010 20:44 schreef Lambert het volgende:Minder ambtenaren is mogelijk door de overheid minder te laten DOEN, niet door weer te verschuiven van werk naar externen.
Voorbeelden:
1. in de laatste decennia zijn er steeds nieuwe experimenten gedaan met schooltypen, onderwijsmethoden, samenvoegen van scholen, etc. En gelijktijdig is de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan.
Voorstel: haal enkele duidenden ambtenaren weg op ministerie van onderwijs, en verbied tegelijkertijd dat er de komende tijd grote veranderingen doorgevoerd mogen worden in het onderwijs.
2. op veel plekken speelt de overheid met ons geld voor project ontwikkelaar. Dit is principieel fout en verbieden kan leiden tot vermindering van ambtenaren op alle niveau's. En verbetering van de resultaten. Immers, als het bedrijfsleven bepaalde zaken niet wil, dan zijn daar goede redenen voor.

Wat betreft het onderwijs: niet iedere verandering is een verbetering geweest. Nu niets meer kunnen veranderen betekent dat er niets meer teruggedraaid kan worden. Het zou bijv. weleens heel zinnig kunnen zijn de scholen weer te verkleinen. Dat vermindert alweer de noodzaak voor een dure managementlaag. En het zou het onderwijs weer persoonlijker maken.
Wat ik op de school van mijn kinderen steeds hoor is dat leerkrachten zich op geen enkele manier kunnen richten op een individuele leerling, al is het maar om wat meer aandacht te besteden aan de agenda, want ze hebben "zo véél leerlingen". Vroeger hadden de leerkrachten net zoveel leerlingen, (er zitten nu eenmaal maar zoveel lesuren in een week en de klassen waren niet echt kleiner) en kon het wel. Maar de scholen waren kleiner, en men vergaderde minder.

Wat betreft het spelen voor "projectontwikkelaar": natuurlijk zijn er redenen voor als het bedrijfsleven iets niet wil. Namelijk. dat het niet op korte termijn geld oplevert. Dat wil niet altijd zeggen dat het niet op langere termijn iets (anders) op zou leveren. Het lijkt me gevaarlijk het bedrijfsleven op die manier alle macht in handen te geven. we hebben niet voor niets een overheid. Al zal het geen kwaad kunnen, die projecten kritisch te bekijken.

Op donderdag, 1 april 2010 09:03 schreef sarinda het volgende:

Op woensdag, 31 maart 2010 20:44 schreef Lambert het volgende:Minder ambtenaren is mogelijk door de overheid minder te laten DOEN, niet door weer te verschuiven van werk naar externen.
Voorbeelden:
1. in de laatste decennia zijn er steeds nieuwe experimenten gedaan met schooltypen, onderwijsmethoden, samenvoegen van scholen, etc. En gelijktijdig is de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan.
Voorstel: haal enkele duidenden ambtenaren weg op ministerie van onderwijs, en verbied tegelijkertijd dat er de komende tijd grote veranderingen doorgevoerd mogen worden in het onderwijs.
2. op veel plekken speelt de overheid met ons geld voor project ontwikkelaar. Dit is principieel fout en verbieden kan leiden tot vermindering van ambtenaren op alle niveau's. En verbetering van de resultaten. Immers, als het bedrijfsleven bepaalde zaken niet wil, dan zijn daar goede redenen voor.

Wat betreft het onderwijs: niet iedere verandering is een verbetering geweest. Nu niets meer kunnen veranderen betekent dat er niets meer teruggedraaid kan worden. Het zou bijv. weleens heel zinnig kunnen zijn de scholen weer te verkleinen. Dat vermindert alweer de noodzaak voor een dure managementlaag. En het zou het onderwijs weer persoonlijker maken.
Wat ik op de school van mijn kinderen steeds hoor is dat leerkrachten zich op geen enkele manier kunnen richten op een individuele leerling, al is het maar om wat meer aandacht te besteden aan de agenda, want ze hebben "zo véél leerlingen". Vroeger hadden de leerkrachten net zoveel leerlingen, (er zitten nu eenmaal maar zoveel lesuren in een week en de klassen waren niet echt kleiner) en kon het wel. Maar de scholen waren kleiner, en men vergaderde minder.

Wat betreft het spelen voor "projectontwikkelaar": natuurlijk zijn er redenen voor als het bedrijfsleven iets niet wil. Namelijk. dat het niet op korte termijn geld oplevert. Dat wil niet altijd zeggen dat het niet op langere termijn iets (anders) op zou leveren. Het lijkt me gevaarlijk het bedrijfsleven op die manier alle macht in handen te geven. we hebben niet voor niets een overheid. Al zal het geen kwaad kunnen, die projecten kritisch te bekijken.

Dit is de eerste reactie waar ik het in grote lijnen mee eens ben. Minder ambtenaren kan geen doel zijn. Dat wordt alleen al aangetoond door het verschijnsel dat politici vóór verkiezingen aankondigen het aantal ambtenaren te willen verminderen terwijl zij ná de verkiezingen maatregelen nemen die de aanstelling van méér ambtenaren onvermijdelijk maken.
De enige remedie: Kiezen welke taken wèl en welke nièt taken van de overheid zijn. En dan niet "outsourcen" (waarbij de overheid dan toch de rekening betaalt) maar aan de individuele of collectieve burger overlaten. Misschien zelfs "teruggeven". Mits een vangnet in stand blijft voor wie het vermogen tot "zelfredzaamheid" mist.
edwin n

Op donderdag, 1 april 2010 09:47 schreef thesmul het volgende: En nooit toegeven dat de overheid fouten maakte.



Heb ik ook meegemaakt toen ik in millitaire dienst zat toen ik m'n rijbewijs daar haalde´´´maak je een ongeluk nooit schuld bekennen´´´ zeiden ze.
Deze mentaliteit mag ook wel eens aangekaart worden.
Ook belasting inspekteurs halen streken uit die niet volgens de wet zijn en de overheid moet het voorbeeld geven.
Dus: minder ambtenaren die hetzelfde werk moeten doen of minder overheidstaken waardoor minder ambtenaren nodig zijn?
Vicepresident van de Raad van State Herman Tjeenk Willink mist visie in de bezuinigingsvoorstellen van politieke partijen. Hij bekritiseert willekeurige bezuinigingen op ambtenaren en het samenvoegen van ministeries. Tjeenk Willink ziet niet in welk probleem het samenvoegen van ministeries Justitie en Binnenlandse Zaken oplost. In zijn woorden: 'Bezuinigen zonder visie werkt op de lange duur kostenverhogend in plaats van besparend. Dat hebben we gezien met het afschaffen van de conducteur op de tram.'

Lees hier meer.

Wat vindt u van marktlogica in het openbaar bestuur?
joop

Op woensdag, 31 maart 2010 18:28 schreef cybersissy het volgende:het lijkt me zinnig ten eerste het georganiseerde wantrouwen aan te pakken
alle maatregels die er zijn administratief en verder, die ons georganiseerde wantrouwen jegens elkaar. fraude enzo bestrijding eens bediscussiëren, en eens uit te zoeken wat ons wantrouwen jegens elkaar ons kost. we bezitten een dubbele moraal als het aangaat met dat georganiseerde wantrouwen, wijzelf doen het nooit en wel altijd een ander. het lijkt me goed de rekenkamer eens er op los te laten, en uit te rekenen wat dat georganiseerde wantrouwen kost, zo weet ik dat de verantwoordings drang in de gezondheidszorg momenteel zo drastisch toeneemt dat we kunnen spreken van een plaag,
enne de gezondheidszorg, dat zijn zeg maar afgestoten en geprivatiseerde ambtenaren, das precies hetzelfde dus, dat wordt ook van je eigen centen betaald

wat zou dat toch kosten??

enne jongens hier van de site, dank voor de spellingscontrole op de site, luisterd er toch nog iemand na me, lol

Begrijpt cybersissie zijn/haar eigen teksten zelf wel?

Joop
joop
Ik kan mij goed vinden in de visie van Tjeenk Willink. Zijn voorbeelden van die conducteur op de tram en die ambtenaren die door dure uitzendkrachten werden vervangen zijn heel duidelijk.
Fusie van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en dergelijke hebben tot grote ellende geleid. Het aantal managers is daardoor enorm toegenomen. Schaalvergroting is überhaupt een probleem. Je verwacht er schaalvoordelen van, maar die vallen meestal tegen en de bijkomende nadelen zijn groter dan verwacht. Nogmaals lees Schumacher: "Small is beautiful" maar weer eens. Oh en ik bedoel W.F. Schumacher niet die Schumacher die dames een decolleté geeft dat beter siliconvalley kan heten.

Door ministeries samen te voegen bereik je inderdaad alleen maar dat ambtenaren meer macht krijgen, maar het komt ook doordat de kwaliteit van het ministerschap ongekende laagten heeft bereikt. Eén voorbeeld van een man die zwaar aan zelfoverschatting leed en als Limburger een snelle treinverbinding randstad-Groningen niet zag zitten en ons daarna met een griezelig Big Brother kijkkastje wilde opzadelen. Een tweede voorbeeld van een vrouw die eerst het onderwijs mocht verpesten en later mocht laten zien dat ze echt helemaal niets van economie afwist en afweet.
Toeval dat het CDA-ers zijn? Nou niet echt dat is een middenpartij met echt middelmatige figuren.
Maar ook de VVD en de PvdA hebben hun mindere goden. red: aanpassing taalgebruik

Dat kan overigens allemaal omdat elk kabinet zich vastlegt op een regeringsprogramma met 120 bladzijden tekst. Daardoor valt er in de kamer niets meer te beslissen. De coalitie heeft de meerderheid en afwijkingen van het programma worden daar niet geduld. De oppositie zit er voor spek en bonen bij. Beperk dat regeringsprogramma tot 1 of hoogstens 2 A-viertjes en de 2e Kamer kan weer doen, wat ze moet doen: het regeringsbeleid controleren en zo mogelijk hinderlijk volgen.

Joop
martin
Wat vindt u van marktlogica in het openbaar bestuur ? was aan het begin een van de vragen.

Tsja, wat is dat dan, marktlogica ? En de vraag die er dan meteen achteraan komt is dan: waarom houdt het bestuur zich bezig met ondernemen, bedrijfje spelen, projectontwikkelaar spelen en met het talloze hobbies uitvoeren op kosten van de belastingbetaler ?
Is dat marktlogica. ??
En allerlei vormen van overheid zijn een monopolie.
Die zijn in strijd met de logica en de principes van de vrije markt.
Door de talloze combinaties van overheidsmonopolies en grote ondernemingen is de vrije markt feitelijk verdwenen.
Welke logica schiet er dan nog over ?
Die van de massas gewone burgers die geen kant opkunnen, maar wel moeten betalen voor van alles waar ze niet om gevraagd hebben.
Is dat de marktlogica van Tjeenk Willink ?

Me dunkt dat we daar dan zo snel mogelijk vanaf moeten.

Martin 64.



edwin n

Op donderdag, 15 april 2010 20:44 schreef martin het volgende: Die van de massas gewone burgers die geen kant opkunnen, maar wel moeten betalen voor van alles waar ze niet om gevraagd hebben. Is dat de marktlogica van Tjeenk Willink ? Me dunkt dat we daar dan zo snel mogelijk vanaf moeten. Martin 64.



Tot de jaren 90 kon iedereen nog vanuit het niets een eigen bedrijf op starten, tot 2000 kon iedereen nog vanuit het niets een behoorlijke eigen woning kopen, wat kan anno 2010 nog van uit het niets opgebouwd worden?
En wie heeft dat veroorzaakt?

Op donderdag, 15 april 2010 21:48 schreef edwin n het volgende:

Op donderdag, 15 april 2010 20:44 schreef martin het volgende: Die van de massas gewone burgers die geen kant opkunnen, maar wel moeten betalen voor van alles waar ze niet om gevraagd hebben. Is dat de marktlogica van Tjeenk Willink ? Me dunkt dat we daar dan zo snel mogelijk vanaf moeten. Martin 64.

Tot de jaren 90 kon iedereen nog vanuit het niets een eigen bedrijf op starten, tot 2000 kon iedereen nog vanuit het niets een behoorlijke eigen woning kopen, wat kan anno 2010 nog van uit het niets opgebouwd worden? En wie heeft dat veroorzaakt?

NATUURLIJK KANdat nog maar dan maak je wel vijanden, want dan moet je het personeel bedonderen.
edwin n

Op vrijdag, 16 april 2010 00:27 schreef LugtigSoft het volgende:

Op donderdag, 15 april 2010 21:48 schreef edwin n het volgende:

Op donderdag, 15 april 2010 20:44 schreef martin het volgende: Die van de massas gewone burgers die geen kant opkunnen, maar wel moeten betalen voor van alles waar ze niet om gevraagd hebben. Is dat de marktlogica van Tjeenk Willink ? Me dunkt dat we daar dan zo snel mogelijk vanaf moeten. Martin 64.

Tot de jaren 90 kon iedereen nog vanuit het niets een eigen bedrijf op starten, tot 2000 kon iedereen nog vanuit het niets een behoorlijke eigen woning kopen, wat kan anno 2010 nog van uit het niets opgebouwd worden? En wie heeft dat veroorzaakt?

NATUURLIJK KANdat nog maar dan maak je wel vijanden, want dan moet je het personeel bedonderen.



Dan moet je eerst de jackpot winnen of een bank kraken om aan al die miljoenen te komen die het onroerend goed te duur zijn geworden, waar de gemeente met z´n grond beleid voor gezorgt heeft.
En dat komt inderdaad later ook op de rug van het personeel terecht, want die moeten al die miljoenen weer terug verdienen terwijl ze zelf in kippehokken wonen, terwijl de ambtenaren in paleizen zitten te werken met een salaris wat totaal niet past bij hun prestaties.

Op woensdag, 31 maart 2010 19:21 schreef cybersissy het volgende:zinniger lijkt het me om een wetenschappelijke studie te starten naar managements modellen en hun effectiviteit
de amerikaanse modellen lijken meer op producten als jojo dieeten en ab-roller apparaten, een beetje afgegleden in de richting van schreeuwer en sales hysterie. een wat nuchterdere aanpak lijkt me op zijn plek en dan kan je meteen modellen van effectiviteit ontwikkelen
gewoon grondig onderzoek en dan graag goede vragen stellen, wat is de zin en onzin van een regeling, wat is effectief, wat is gebakken lucht

Alstublieft geen wetenschappelijke studie. De uitkomst daarvan staat toch van tevoren al vast.
Na pakweg 2 jaar is dan de conclusie dat er meer onderzoek en dus meer geld nodig is.

In de diverse ministeries kan heel eenvoudig bezuinigd worden met een simpele nieuwe wet:
Het middenkader moet het verboden worden om meer dan twee uur per week te vergaderen.
De rest van hun tijd moeten zij verplicht op de werkvloer aanwezig zijn. Nu vergaderen ze 60% van hun tijd. En na de vergadering gaan ze verder per mail achter hun beeldscherm DE LAFAARDS. Dit is de reden dat de medewerkers die niet functioneren, daar dag in dag uit....week in week uit....... en al jaren mee weg komen.

Zal je zien dat de pleuris uitbreekt.
Ik ben voor de kaasschaafmethode; van alles een beetje af.

Zoals gebruikelijk bij noodzakelijke bezuinigingen wordt ook nu weer naar ambtenaren gewezen. Zelden wordt daar bij gezegd, dat dan ook de beleidsterreinen moeten worden gekozen, waarop bespaard zou kunnen worden. In het verleden heeft de roep op vermindering van het aantal ambtenaren dan ook nooit resultaat gehad.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.