ontevreden nederlander en wantrouwen

Door claire
Er zijn nu 21 reacties | 19 november 2009 12:19
Wat vindt u van deze bijdrage? 2 3

Waarom zijn we zo ontevreden in dit land?

We hebben het heel erg goed. Zelfs de mensen die een minimum inkomen hebben en afhankelijk zijn van de voedselbank lijden geen honger. We hebben een sociaal vangnet. Iedereen kan onderwijs volgen. De gezondheidszorg is bijna nergens zo goed geregeld als hier. Toch loopt iedereen te klagen en krijgen extreem rechtse politici grote aanhang. Wat is er mis met ons? Waar komt het wantrouwen vandaan?

Er zijn 21 reacties

Reacties overzicht (21)

Sorteren
Claire ,
Je noemt een paar punten op grond waarvan we tevreden of zelfs misschien (niet jouw woorden) gelukkig moeten zijn.
Nu uit onderzoek is gebleken dat de Nederlanders een hoog punt scoren op tevredenheid en geluk.
Dus de klagers, waaronder ik, zijn in de minderheid.
Een geruststelling?
Waarom klagen.
Ik zie wel wat aannamens bij jou: de gezondheidszorg is bijna nergens zo goed geregeld als in Nederland. Tja de gewone gezondheidszorg misschien en de medische kunde , kennis en zorg.
Maar uit ervaring weet ik dat de hele grote groep psychische en psychiatrisch medemensen een plaats in de marge hebben, door te weinig geld voor adequate zorg , door het feit dat ze vaak met de nek worden aangekeken etc.
Een gebroken been en het ziekenhuis loopt vol met bezoekers voor je. Weggestopt in een psychiatrische kliniek, komt er meestal bijna niemand en klagen de bewoners over het feit dat de kliniek in hun o zo mooie wijk staat.
DE 20% korting op de AWBZ is al afgekondigd.
En daar wordt ik woedend om (geen klagen dat is zeuren) want de zwaksten worden langzaam maar zeker uitgekotst en verdwijnen meer en meer in de outcastcircuits.
Nee wel pronken met de nieuwste apparatuur op discipline x, maar de beschaving in een land laat zich meten aan hoe het met zijn beschadigde, gehandicapten mensen omgaat.
En dat is- mede door de overbureaucratisering en de falende marktwerking, bedroevend.

www.nationaledialoog.nl/brieven/471/3/ga-het-kapotmaken-van-gehandicapten-aan-de-kaak-stellen.aspx

Of de voedselbank - los van de vernedering , wel zo flitsend en afdoende is waag ik te betwijfelen.
Nee het is geen Afrika hier, da's waar, maar daar zijn we ook een Westers land voor.

Extreem rechts heeft een grote aanhang omdat de grote groep domme volgers (Talpakijkers;)) in deze samenleving een zondebok nodig hebben om hun eigen verminderde luxe, werkloosheid etc. kunnen rechtvaardigen.
Zelf ben ik ook niet blij met die 1% waanzinnig radicale moslims, maar ook niet met de Nederlands criminelen.
Waar komt het wantrouwen vandaan.
Het is van alle tijden alleen weggestopt onder een behaaglijke egocentrische materialistische deken.
De deken zijn we niu kwijt. De bankiers en banken belazeren. Andere graaien. De politie heeft de grootste afstand tot de kiezer bereikt.
Dus wantrouwen is gewoon op zijn plaats.
Jij vertrouwt je aanrander toch ook niet.
Dus een heel klein beetje naief is het wel die vraag naar dat wantrouwen.
Niet naief is het verlangen wat er wellicht achter zit.
Vertrouw elkaar, geef elkaar de kans, want dan kan het weer wat worden.

groetjes

Willem
claire
Beste Willem,

Heel veel dank voor je reactie!
Dat mensen gelukkig en tevreden zijn betekent niet dat ze niet klagen of achter nare verwilderde types aanlopen.
Ik ga jouw bijdrage over de zorg voor psychiatrische patienten maar eens lezen.

Ik hoop dat meer mensen hun visie willen geven op mijn vraag.

cheers,
Claire
Deze discussie staat in lijn met de uitkomsten van de laatste www.21minuten.nl
70% van de ondervraagden gaf aan gelukkig te zijn, terwijl een meerderheid ook vond dat de huidige samenleving niet overeen kwam met zijn of haar ideaalbeeld.

Mensen zijn gelukkig en niet blij met de huidige samenleving op hetzelfde moment. Kijk voor meer informatie op www.21minuten.nl

Op dinsdag, 24 november 2009 15:00 schreef stefanp85 het volgende:Deze discussie staat in lijn met de uitkomsten van de laatste www.21minuten.nl 70% van de ondervraagden gaf aan gelukkig te zijn, terwijl een meerderheid ook vond dat de huidige samenleving niet overeen kwam met zijn of haar ideaalbeeld. Mensen zijn gelukkig en niet blij met de huidige samenleving op hetzelfde moment. Kijk voor meer informatie op www.21minuten.nl


Zonder nu even te kijken op 21 minuten.
Zijn de mensen tevreden in hun omgeving en ontevreden over de macro-gemeenschap?
Het specifieke 21minuten.nl-gedeelte over de samenleving is hier te vinden:

www.denationaledialoog.nl/news/60/21minuten-nl-rapport-samenleving.aspx
Reagerend op Vladimir denk ik dat dit een positief antwoord vraagt. In hun omgeving is men wel gelukkig, maar ik zie veel nederlanders erg ontevreden zijn met bijvoorbeeld het 'optreden' van de overheid. termen als politiestaat, een protestactie over de overheid die veel te veel over je wil weten via de tatoeeer-actie, fietsende agenten met als bijnaam de ATB-gestapo, de 'overheid' (vooral de lokale) die nog altijd meent dat ze een vrijbrief hebben voor alles wat ze maar verzint, snelheidsboetes voor 3 km, formulieren, formulieren, formulieren, regeltjes, regeltjes, regeltjes en nog meer ambtenarigheden zoals een bizar vergunningenwoud. De democratie is volgens velen verworden tot een etat des fonctionnaires, Nederland tot een onvrij land. In de eigen omgeving kun je nog de illusie hebben van je eigen ruimte, daarbuiten benauwt dit land velen.
Motor
Het feit dat een aantal mensen gelukkig tevreden is neemt niet weg dat er veel mis is in onze samenleving. Teveel als je het mij vraagt. We hebben in Nederland drie televisieprogramma's; Opgelicht, Kassa en Radar, die vrijwel geheel gaan over het oplichten van mensen. Er komt geen einde aan de stroom husselaars, oplichters, dieven en ander gespuis, die vaak jarenlang, zonder enige tegenwerking door Justitie, hun trieste sporen in de samenleving kunnen achterlaten. Naar nu blijkt zijn de meeste verzekeraars en banken (zie alleen de zogenaamde woekerpolissen) oplichters.
De overheid. Deze heeft zich door de jaren bewezen als uiterst onbetrouwbaar. Er zijn zelfs hoogleraren, zoals Twan Tak die verklaren dat rechten tegen de overheid 'nooit tot een einde komt'.. Zo nu en dan lees je een berichtje in de krant of zie je een televisieprogramma waarin je op de feiten wordt gewezen. Verbijsterend voor de buitenstaander, dagelijkse kost voor anderen.
Heb je bijvoorbeeld weleens een zaak aan de rechter moeten voorleggen? Dan weet je snel, het Nederlands Rechtsysteem zou eigenlijk het 'Nederlands Kromsysteem' moeten heten. Gescheiden? Als je ex de kinderen niet aan je wil meegeven dan gaat dat nooit gebeuren. Ook al recht je je hele leven lang en stop je je gehele vermogen in je 'recht', je ziet je kind nooit meer. Ik weet het uit ervaring, helaas.
Er zijn talloze voorbeelden te noemen van mensen die tegen Vadertje Staat zijn opgelopen. Dat er Nederlanders zijn die daarom gefrustreerd zijn, ongelukkig, ontevreden en een groot wantrouwen tegen het systeem en de samenleving hebben opgebouwd, ik kan het mij goed voorstellen. Er zou nodig een en ander in Nederland moeten veranderen.
thesmul
Waarom is de Nederlander ontevreden?
Omdat het altijd beter kan en moet. En iedereen weet dat het veel beter kan.
Zeker in de politiek waar men bijna niemand meer vertrouwt.
Ik daag iedereen uit om een zg betrouwbare politicus te noemen. Misschien is dhr vd Vlis een terleurstellende uitzondering maar de rest is eigelijk alleen maar met een ding bezig: Hoe kan ik zoveel mogelijk stemmen krijgen en de rest......het land?......de mensen?.......ach we zien wel.
De mensen zien dat en worden ontevreden

dirkse
Ontevredenheid is de motor van de vooruitgang.
Vergelijking met landen waar de omstandigheden beroerd zijn om ons geluk te duiden is niet zo zinvol.
En wel omdat veel dingen beter kunnen.
Zo raken veel mensen in hun werkende leven overspannen. In veel sectoren wordt te langdurig gewerkt.
Zo worden er honderden miljoenen belastinggeld over de balk gegooid. (reïntegratie-industrie, nutteloze subsidies)
Zo staan er veel mensen buiten het arbeidsproces, niet omdat ze incapabel zijn maar omdat ze toevallig niet passen (niet rendabel ingezet kunnen worden) in het huidige economisch bestel.
Zo blijven veel misdrijven onopgelost of komen de daders er met milde straffen vanaf ipv voor aangerichte schade aansprakelijk gesteld te worden.
Grote bevolkingsgroepen worden platgepamperd ipv op hun verantwoordelijkheid te worden aangesproken.
Westerse regeringen omarmen de klimaathype, stellen er beleid naar vast, terwijl nog geenszins vaststaat wat oorzaak en gevolg is. (dreiging van Kopenhagen: miljarden extra voor Afrika op dubieuze klimaat-gronden)
Het aantal islamitische Nederlanders neemt toe, terwijl veel landen (Algerije, Libanon,Irak) ons de ernstigste uitwassen van religieuze intolerantie tonen.
De bureaucratie dijdt ondertussen maar uit. Er moet steeds harder gewerkt worden om die in stand te houden. Stratenmakers zijn intussen schaars geworden.
Kortom, het mag de meesten wel goed gaan maar menigeen is er niet gerust op.
Dus ontevreden is geen motor, maar het kiezel in die motor.
Wel kunnen de meeste mensen niet naast naar anderen ook naar hun eigen gedrag kijken

Op woensdag, 25 november 2009 16:11 schreef beelenpe het volgende:Reagerend op Vladimir denk ik dat dit een positief antwoord vraagt. In hun omgeving is men wel gelukkig, maar ik zie veel nederlanders erg ontevreden zijn met bijvoorbeeld het 'optreden' van de overheid. termen als politiestaat, een protestactie over de overheid die veel te veel over je wil weten via de tatoeeer-actie, fietsende agenten met als bijnaam de ATB-gestapo, de 'overheid' (vooral de lokale) die nog altijd meent dat ze een vrijbrief hebben voor alles wat ze maar verzint, snelheidsboetes voor 3 km, formulieren, formulieren, formulieren, regeltjes, regeltjes, regeltjes en nog meer ambtenarigheden zoals een bizar vergunningenwoud. De democratie is volgens velen verworden tot een etat des fonctionnaires, Nederland tot een onvrij land. In de eigen omgeving kun je nog de illusie hebben van je eigen ruimte, daarbuiten benauwt dit land velen.



Ik was er al bang voor; ik zie dat ook in de eigen omgeving is geluk, maar de samenleving is niet meer gelukgevend.
Eeen ernstig teken aan de wand
claire

Op woensdag, 25 november 2009 16:19 schreef Motor het volgende:Het feit dat een aantal mensen gelukkig tevreden is neemt niet weg dat er veel mis is in onze samenleving. Teveel als je het mij vraagt. We hebben in Nederland drie televisieprogramma's; Opgelicht, Kassa en Radar, die vrijwel geheel gaan over het oplichten van mensen. Er komt geen einde aan de stroom husselaars, oplichters, dieven en ander gespuis, die vaak jarenlang, zonder enige tegenwerking door Justitie, hun trieste sporen in de samenleving kunnen achterlaten. Naar nu blijkt zijn de meeste verzekeraars en banken (zie alleen de zogenaamde woekerpolissen) oplichters.
De overheid. Deze heeft zich door de jaren bewezen als uiterst onbetrouwbaar. Er zijn zelfs hoogleraren, zoals Twan Tak die verklaren dat rechten tegen de overheid 'nooit tot een einde komt'.. Zo nu en dan lees je een berichtje in de krant of zie je een televisieprogramma waarin je op de feiten wordt gewezen. Verbijsterend voor de buitenstaander, dagelijkse kost voor anderen.
Heb je bijvoorbeeld weleens een zaak aan de rechter moeten voorleggen? Dan weet je snel, het Nederlands Rechtsysteem zou eigenlijk het 'Nederlands Kromsysteem' moeten heten. Gescheiden? Als je ex de kinderen niet aan je wil meegeven dan gaat dat nooit gebeuren. Ook al recht je je hele leven lang en stop je je gehele vermogen in je 'recht', je ziet je kind nooit meer. Ik weet het uit ervaring, helaas.
Er zijn talloze voorbeelden te noemen van mensen die tegen Vadertje Staat zijn opgelopen. Dat er Nederlanders zijn die daarom gefrustreerd zijn, ongelukkig, ontevreden en een groot wantrouwen tegen het systeem en de samenleving hebben opgebouwd, ik kan het mij goed voorstellen. Er zou nodig een en ander in Nederland moeten veranderen.

Denk je dat justitie de grootste rol speelt bij het verminderen van het vertrouwen in de publieke ruimte? Ik krijg als ik de reacties lees steeds vaker dat idee.

Motor
Bij het bastion Justitie is veel mis. Zaken die niet meer van deze tijd zijn zoals de monopoliepositie van advocaten en rechters die voor het leven benoemd worden, de talloze (vorm)fouten die ongestraft gemaakt kunnen worden door aanklagers/officieren en rechters. Deze elementen verstoren een eerlijke en snelle rechtsgang. Heb je, vaak na vele jaren procederen een uitspraak, dan komt die niet tot uitvoering of wordt er niet vervolgd. In de meeste gevallen ontbreken sancties als je uitspraak niet wordt uitgevoerd. Wat heb je dan aan je uitspraak? De veel te laag opgelegde straffen, als het al tot vervolging en tot straf komt. De procesgang wordt door curatoren, rechters en advocaten - er valt voor die partijen immers veel te winnen - jaren voortgesleept. Veel slachtoffers en benadeelden zijn er dan al afgehaakt, of zelfs overleden. Er is de laatste jaren op enkele punten enige verbetering maar het slachtoffer en zijn omgeving trekt in Nederland nog steeds aan het kortste eind. Door onze achterhaalde wet- en regelgeving in combinatie met de niet meer op te brengen advocaat en proceskosten, zijn er steeds minder mensen die hun recht kunnen halen, zoals kleine ondernemers, middenstanders en particulieren. Los van de mensen die gratis, lees op kosten van de gemeenschap rechten. Deze groep gaat meestal - met de advocaat in zijn of haar kielzog - tot het gaatje. Het recht is er in Nederland niet meer voor diegenen die het het hardst nodig hebben. Ik haalde eerder de voogdijkwestie bij echtscheidingszaken aan. Zo zijn er 'dwaze vaders', een fenomeen uit Nederland en een enkele andere westerse landen, zoals Engeland. Je kind nooit meer zien omdat je ex erin slaagt deze bij je weg te houden, omdat er, vaak na meerdere veroordelingen, geen gerechtelijke sancties zijn. De Raad van Kinderbescherming laat tienduizenden vaders in de kou staan, geholpen door een pervers rechtssysteem. Als we alleen kijken naar dit onderdeel in onze Nederlandse rechtsstaat dan zou dat direct op de schop zou moeten. Als wij - met al onze ervaringen - nog geloof willen houden in ons rechtssysteem, dan zou een grondige vernieuwing van ons rechtssysteem spoedig in gang gezet moeten worden.

Op maandag, 30 november 2009 10:35 schreef Motor het volgende:Bij het bastion Justitie is veel mis. Als wij - met al onze ervaringen - nog geloof willen houden in ons rechtssysteem, dan zou een grondige vernieuwing van ons rechtssysteem spoedig in gang gezet moeten worden.


Ja het is een ingewikkeld ondoorzichtig systeem, wat niemand meer begrijpt vrees ik.
En naast al de genoemde mistoestanden hebben de grootste boeven de "beste "advocaten. De Sprongs enzo geilen op de grootste schoften en die krijgen de beste verdediging.
Goh Justitie maakt wantrouwend, hebben we het nog niet over de politiek, wooncorporaties, banken en bankiers gehad. Zie elders.
Nee het wantrouwen is groot.
Dave
Met alle nieuwe mogelijkheden worden wij steeds ongelukkiger. Hierbij is de communicatie, onderling en via de media een belangrijke factor. De informatie komt dagelijks naar ons toegestroomd in een diaree van beelden en woorden. Onvoldoende beschouwend maar van incident naar incident. Nadenken hoeft niet meer en dat doen heel veel mensen ook niet meer. De mening die gevormd wordt is dan ook de mening die men vanuit de media doorkrijgt. Meer en meer is de berichtgeving onzorgvuldiger. Er is geen tijd om de berichten te checken op waarheid. Sensatie verkoopt. De media regeert. Dan zijn de bankiers de boosdoeners en dan weer de verzekeraars en dan ook allemaal. Altijd op zoek naar slachtoffers die de schuld krijgen van alle misstanden. Lekker makkelijk. Mensen moeten weer zelf na gaan denken. Zelf een mening vormen. Zelf de controle in hun eigen leven weer oppakken.
dirkse

Op vrijdag, 4 december 2009 15:53 schreef Dave het volgende:Met alle nieuwe mogelijkheden worden wij steeds ongelukkiger.



Dacht ut niet. Computers, internet, I-pods, mobiele telefonie: grote verrijkingen.
Wel is wantrouwen tav de media op zijn plaats. Waar ik ooit als deskundige kon oordelen over berichtgeving in zg kwaliteitskranten ontwaarde ik veel onzin en regelrechte fouten.
Dankzij het internet kunnen echter tegenwoordig ook andere dan de reguliere geluiden worden waargenomen. Mn bij de klimaat- en CO2 hype is dat van groot belang.
Bankiers en verzekeraars verdienen de schandpaal. Ze hebben het er zelf naar gemaakt.
En je noemt dat mensen zelf moeten nadenken.
Een oude waarheid. Wie niet kan rekenen wordt vroeg of laat getild.

Op vrijdag, 4 december 2009 15:53 schreef Dave het volgende:Met alle nieuwe mogelijkheden worden wij steeds ongelukkiger. Hierbij is de communicatie, onderling en via de media een belangrijke factor. De informatie komt dagelijks naar ons toegestroomd in een diaree van beelden en woorden. Onvoldoende beschouwend maar van incident naar incident. Nadenken hoeft niet meer en dat doen heel veel mensen ook niet meer. De mening die gevormd wordt is dan ook de mening die men vanuit de media doorkrijgt. Meer en meer is de berichtgeving onzorgvuldiger. Er is geen tijd om de berichten te checken op waarheid. Sensatie verkoopt. De media regeert. Dan zijn de bankiers de boosdoeners en dan weer de verzekeraars en dan ook allemaal. Altijd op zoek naar slachtoffers die de schuld krijgen van alle misstanden. Lekker makkelijk. Mensen moeten weer zelf na gaan denken. Zelf een mening vormen. Zelf de controle in hun eigen leven weer oppakken.



Mee eens. En dan nog vrijheid van meningsuiting en er komt weer een hoop potenteel bij.

Op vrijdag, 4 december 2009 16:07 schreef dirkse het volgende:

Op vrijdag, 4 december 2009 15:53 schreef Dave het volgende:Met alle nieuwe mogelijkheden worden wij steeds ongelukkiger.

Dacht ut niet. Computers, internet, I-pods, mobiele telefonie: grote verrijkingen. Wel is wantrouwen tav de media op zijn plaats. Waar ik ooit als deskundige kon oordelen over berichtgeving in zg kwaliteitskranten ontwaarde ik veel onzin en regelrechte fouten. Dankzij het internet kunnen echter tegenwoordig ook andere dan de reguliere geluiden worden waargenomen. Mn bij de klimaat- en CO2 hype is dat van groot belang. Bankiers en verzekeraars verdienen de schandpaal. Ze hebben het er zelf naar gemaakt. En je noemt dat mensen zelf moeten nadenken. Een oude waarheid. Wie niet kan rekenen wordt vroeg of laat getild.



Ook dit is waar, met een maar.
Mensen zoals u kunnen onderscheid maken, vergelijken, het kaf van het koren scheiden.
Hoeveel mensen kunnen dit? en kunnen dus waarheid en onwaarheid enigzins onderscheiden
Radboud

Op woensdag, 25 november 2009 18:58 schreef vladimir het volgende:

Op woensdag, 25 november 2009 16:11 schreef beelenpe het volgende:Reagerend op Vladimir denk ik dat dit een positief antwoord vraagt. In hun omgeving is men wel gelukkig, maar ik zie veel nederlanders erg ontevreden zijn met bijvoorbeeld het 'optreden' van de overheid. termen als politiestaat, een protestactie over de overheid die veel te veel over je wil weten via de tatoeeer-actie, fietsende agenten met als bijnaam de ATB-gestapo, de 'overheid' (vooral de lokale) die nog altijd meent dat ze een vrijbrief hebben voor alles wat ze maar verzint, snelheidsboetes voor 3 km, formulieren, formulieren, formulieren, regeltjes, regeltjes, regeltjes en nog meer ambtenarigheden zoals een bizar vergunningenwoud. De democratie is volgens velen verworden tot een etat des fonctionnaires, Nederland tot een onvrij land. In de eigen omgeving kun je nog de illusie hebben van je eigen ruimte, daarbuiten benauwt dit land velen.

Ik was er al bang voor; ik zie dat ook in de eigen omgeving is geluk, maar de samenleving is niet meer gelukgevend. Eeen ernstig teken aan de wand



Wie willen die regels? Dezelfde mensen die klagen en mogelijk belazerd zijn. Als er weer een misstand door tv of krant aan de orde wordt gesteld komen er kamervragen en moeten er weer (meer) regels gemaakt worden! We doen het zelf!
Radboud
edwin n

Op vrijdag, 4 december 2009 16:07 schreef dirkse het volgende: Wie niet kan rekenen wordt vroeg of laat getild.


Dankzij het ingewikkelde belasting systeem kan geen enkele ondernemer nog uitrekenen of hij wel op de goede mannier investeerd want ze snappen hun eigen boekhoudraport niet eens als ze dat thuis krijgen. En daarom zitten er nu ook zoveel in de problemen ze hebben zich allemaal verkeerd voor laten lichten door de banken en boekhouders met alle trucjes zijn ze allemaal wel getild nu.
edwin n

Op dinsdag, 22 december 2009 11:16 schreef Radboud het volgende: We doen het zelf! Radboud


Daar heb je helemaal gelijk in en als we zo doorgaan hebben we over een paar jaar nog net zoveel vrijheden als iemand die van boven tot onder in het gips zit.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.