Basisinkomen met verplicht 20 uur sociaal werk per week.

Door PVG
Er zijn nu 16 reacties | 13 oktober 2009 14:16
Wat vindt u van deze bijdrage? 4 2

BASISINKOMEN MET VERPLICHT 20 UUR SOCIAAL MAATSCHAPPELIJK WERK.

Het fenomeen basisinkomen is niet nieuw, echter alleen basisinkomen is niet betaalbaar.
Wij vinden dat als iemand het recht van een uitkering heeft, er een plicht tegenover dient te staan 20 uur per week dienstbaar zijn aan de samenleving.
Anderen mensen werken hiervoor.
Echter de mensen maken zelf hun keuze wat zij gaan doen, echter het wordt wel gecontroleerd
Te denken valt b.v. aan: Wandelen met Bejaarden, Eigen clubhuis verbouwen, Gras maaien voor de voetbal club, Het bezoeken van mensen die ziek zijn, werkzaamheden voor goede doelen, Besturen van kerken, moskeen en andere clubs, zodat er geen subsidie meer nodig zal zijn en zo kan ik nog wel even door gaan
Adria De Wilde
Partij voor Gerechtigheid-

(edit door Arthur: kapitalen in titel veranderd in kleine letters, zie ook de spelregels: www.denationaledialoog.nl/content/spelregels.aspx)

Er zijn 16 reacties

Reacties overzicht (16)

Sorteren
Adria, ik ben al decennia voorstander van sociale dienstplicht, ook al toen we militaire dienstplicht hadden. Het zou normaal moeten zijn dat eenieder van jong tot oud zijn gehele gezonde leven minimaal 10 dagen per jaar besteedt aan anderen helpen en verzorgen. Velen doen dit overigens. Er is zelfs een website voor. Het zou alleen abnormaal moeten zijn als je het niet doet.

Dan is het ook logisch dat je iets meer (terug)doet voor de uitkering die je van ons allen krijgt. Haalt iemand ook uit zijn/haar isolement met nieuwe kansen voor een baan. En minder frustratie. Allemaal winst.
Dit 'idee' duikt om de zoveel tijd op in al dan niet lichtelijk gewijzigde vorm. Ik ben er geen voorstander van. Ik denk dat vrijwilligerswerk een 'roeping' is en dat men zonder die roeping meer kwaad dan goed doet.
Daarbij kan het betekenen dat men daarmee reguliere arbeidsplaatsen op de tocht zet en daarmee het paard achter de wagen spant.
Op basis van vrijwilligheid (evt. kleine stimulans via de uitkering) vind ik het overweging waard zolang het geen reguliere arbeid betreft. Maar het moet niet zo zijn dat we de handen aan het bed gaan vervangen door ongediplomeerde krachten of gediplomeerde tuinlieden gaan vervangen door vrijwilligers...
beste adria
waarom reageer ik op jouw stelling
dat is omdat jij hiermee buiten de realiteit staat
veel mensen willen graag zelfs werkverrichten maar mogen het niet ook zijn er mensen die een handicap hebben
ik zit in een rolstoel als ik vrijwilligerswerk wil doen zegt de instanties foei dat mag niet
u neemt werk voor een beroepskracht uit handen
en sociale dienstplicht is ook niet haalbaar omdat het veelal niet toegankelijk bereikbaar en bruikbaar is
dus kijk uit met wat je zegt en schrijft
groet pietje bell
Sinon69
Het idee is al zo vaak naar voren gekomen. En ik vind het een onzalig idee.
Je moet van het UWV regelmatig solliciteren op gevaar van je uitkering te verliezen. En denkt u dat de hoofden van de werkloze mensen hiernaar staan? Zij zullen zich suf solliciteren om maar uit de sociale en economische ellende te komen. De maximale uitkering die je krijgt is ongeveer € 140,00 per dag ( 70% van het maximale dagloon). Hier gaat nog eens 7% van af voor reservering van je vakantiegeld. Dit houdt in dat je inclusief de reservering van je vakantiegeld ongeveer € 3.000,= bruto per maand ontvangt.Trek je de reservering ervan af dan ontvang je ongeveer € 2800,00 bruto per maand. Wanneer je nu bijv. € 5.000,= per maand hebt verdiend, dan ga je er zo al € 2.200,= bruto per maand op achteruit. En dan heb je hypotheek, wellicht studerende kinderen etc. Ik zie mij al thuis zeggen: "Dag ik ga vandaag vrijwilligerswerk doen!" Denkt u dat dit mogelijk is? Ik niet!!
Het idee is goed om mensen uit een sociaal isolement te halen. Wellicht dat bepaalde categorien erg zijn gebaat met een begeleid vrijwilligerswerk. Maar geef dan ook uitzicht.
Sinon
Tjerk
Ik vind dit idee lang niet slecht. Op die manier kan de werkloze toch meedraaien in de
samenleving en contact houden met 'de werkvloer'. De werkloze is dan onder de mensen,
heeft nog regelmaat (struktuur) in zijn/haar leven, en krijgt voldoening van zijn werk.
Vele malen beter dan niks doen, gelooft u mij maar.

Op vrijdag, 6 november 2009 16:17 schreef Tjerk het volgende:Ik vind dit idee lang niet slecht. Op die manier kan de werkloze toch meedraaien in de
samenleving en contact houden met 'de werkvloer'. De werkloze is dan onder de mensen,
heeft nog regelmaat (struktuur) in zijn/haar leven, en krijgt voldoening van zijn werk.
Vele malen beter dan niks doen, gelooft u mij maar.

Ik geloof je onmiddellijk, maar ik heb mijn twijfels. Als de werklozen zo graag zouden willen, dan zouden we ze niet via zo'n regeling moeten hoeven te dwingen.
Daarbij kan er ook een situatie ontstaan dat de werkloze het gevoel krijgt dat hij 'onmisbaar' is in de vrijwilligersfunctie die hij bekleedt en daardoor betaalde arbeid gaat weigeren.
Nee, ik geloof wel, dat in bepaalde gevallen mensen onder strikte voorwaarden wat mogen gaan doen met behoud van uitkering - of zelfs met een verhoogde uitkering. Maar dan moet het wel duidelijk zijn dat dit om moeilijk plaatsbaren gaat.

Op vrijdag, 6 november 2009 17:31 schreef Ron Huizen het volgende:

Op vrijdag, 6 november 2009 16:17 schreef Tjerk het volgende:Ik vind dit idee lang niet slecht. Op die manier kan de werkloze toch meedraaien in de samenleving en contact houden met 'de werkvloer'. De werkloze is dan onder de mensen, heeft nog regelmaat (struktuur) in zijn/haar leven, en krijgt voldoening van zijn werk. Vele malen beter dan niks doen, gelooft u mij maar.

Ik geloof je onmiddellijk, maar ik heb mijn twijfels. Als de werklozen zo graag zouden willen, dan zouden we ze niet via zo'n regeling moeten hoeven te dwingen. Daarbij kan er ook een situatie ontstaan dat de werkloze het gevoel krijgt dat hij 'onmisbaar' is in de vrijwilligersfunctie die hij bekleedt en daardoor betaalde arbeid gaat weigeren. Nee, ik geloof wel, dat in bepaalde gevallen mensen onder strikte voorwaarden wat mogen gaan doen met behoud van uitkering - of zelfs met een verhoogde uitkering. Maar dan moet het wel duidelijk zijn dat dit om moeilijk plaatsbaren gaat.


Moeilijk plaatsbaren: dat zijn er heel veel. 50+ en geen werk, vergeet het maar;
jongeren blijven langer om school,reden: geen werk
Dus de illussie dat werklozen niet willen is al lang achterhaald.
Sommigen willen niet, die moet je aanpakken.
De rest kan voor mij vrijwilligerswerk doen.
Hoewel de staat er weer makkelijk afkomt door al die vrijwilligers in zorg etc. Kunnen zij lekker defensie spekken en JSF, Afghanistan -oorlog en miljarden als snoepjes aan banken en miljoenen aan bankiers en Zalmen.
De banken is voor ons , het volk, zegt Bos. Tja paarse krokodillen bestaan.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende:
Moeilijk plaatsbaren: dat zijn er heel veel. 50+ en geen werk, vergeet het maar;


Die mogen van mij dan ook lekker wat vrijwilligerswerk doen. Geen punt.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende:Dus de illussie dat werklozen niet willen is al lang achterhaald.

Mag ik dat roerend met je ONeens zijn? Het is een illusie te veronderstellen dat alle werklozen handenwringend op de bank achter de geraniums zitten te wachten op werk. Er zijn nog steeds hele volksstammen die het wel best vinden zo. De enige conclusie die je zou KUNNEN trekken wanneer jouw veronderstelling waar zou zijn, is dat het volstrekt overbodig is om deze mensen te VERPLICHTEN aan een sociaal quotum aan dienstverlening te voldoen. Verplichtingen leg je op aan mensen die iets niet uit zichzelf willen.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende:Sommigen willen niet, die moet je aanpakken.


Waarom? Met alle respect: ik heb liever geen hulp dan onwillige hulp. Liever géén bewaking, dan bewaking die 's avonds zijn vriendjes aan laat rijden om zelf de boel leeg te roven. Vrijwilligerswerk is over het algemeen werk dat je met liefde en toewijding doet. Dat kan je onmogelijk verwachten van een lapzwans.
Usha
Ik schrik me wild als ik de berekening lees over het basisinkomen, 3000 euro! Dan kan een deeltijder beter in de WW gaan!! Het nodigt gewoon uit. Ik ben het dus eens om sociaal maatschappelijk werk in te voeren! Dit is een punt waar ik wel eens over denk.

Ik kan niet over alle mensen die in de uitkering zitten een mening hebben. Soms zie ik wel dat bepaalde mensen die in de uitkering zitten dit eigenlijk hartstikke best vinden en hun ´kwaaltjes´ zowel bij de huisarts als de Sociale dienst JARENLANG goed kunnen verkopen. Letterlijk liever ziek zijn dan maar te hoeven werken voor hun geld. Deze groep ´uitkeringsgerechtigden´ zou aangepakt moeten worden of liever nog tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden door verplicht vrijwilligerswerk te doen.

Op basis van strenge criteria kunnen uitkeringsgerechtigden (pff lang woord) toch ingedeeld worden in het soort werk, wel werken met mensen in bv de zorg of niet? Ik zou daarbij vooral voorzichtig zijn met de zgn. lapzwansen.

Maar, de mensen die echt onterecht in de uitkering zijn terecht gekomen, daar heb ik zoals ik eerder zei, geen mening over.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:17 schreef Ron Huizen het volgende:

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende: Moeilijk plaatsbaren: dat zijn er heel veel. 50+ en geen werk, vergeet het maar;

Die mogen van mij dan ook lekker wat vrijwilligerswerk doen. Geen punt.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende:Dus de illussie dat werklozen niet willen is al lang achterhaald.

Mag ik dat roerend met je ONeens zijn? Het is een illusie te veronderstellen dat alle werklozen handenwringend op de bank achter de geraniums zitten te wachten op werk. Er zijn nog steeds hele volksstammen die het wel best vinden zo. De enige conclusie die je zou KUNNEN trekken wanneer jouw veronderstelling waar zou zijn, is dat het volstrekt overbodig is om deze mensen te VERPLICHTEN aan een sociaal quotum aan dienstverlening te voldoen. Verplichtingen leg je op aan mensen die iets niet uit zichzelf willen.

Op vrijdag, 6 november 2009 19:06 schreef vladimir het volgende:Sommigen willen niet, die moet je aanpakken.

Waarom? Met alle respect: ik heb liever geen hulp dan onwillige hulp. Liever géén bewaking, dan bewaking die 's avonds zijn vriendjes aan laat rijden om zelf de boel leeg te roven. Vrijwilligerswerk is over het algemeen werk dat je met liefde en toewijding doet. Dat kan je onmogelijk verwachten van een lapzwans.


jij verschuilt je achter de waan van het klassieke arbeidsethos; de werkeljkheid is geen optelsom van vooroordelen; iedereen heeft tegenwoordig een buurman die'''' broodje aap
[het vertrouwen in de medemens druipt er weer af; er zijn altijd een kleine groep "kwaden. Pak die aan bikkelhard, maar lul niet over de echte mensen in nood

Op zaterdag, 14 november 2009 18:23 schreef Ernest het volgende:Voor een uitkering betaal je premie het is een verzekering voor het inkomen dat is een plicht dat is al erg genoeg ww wao je betaald er voor gaat in een potje en er moet uitgekeert worden als het nodig is. Dus hoe haal je het in je hoofd dat je er voor zouw moeten werken. Hoe sociaal bent u? Waarom zouw je daar voor moeten werken? Je weet zelf best wel dat het onzin is en totaal geen recht doet aan het sociaal stelsel en mensen ziek worden van dit soort gedoe Hier mijn bijdragen hoe ik er over denk mvg Ernest Maas



je hebt natuurlijk de volksverzekeringen via premies WW en AOW en wAo; de sociale uitkeringen via de belastingen de bijstand.
DE premies zijnvoor de mensen die het nodig zijn en idem voor de bijstand.
Dus wat bedoel je nu te zeggen.
Als er klootzakken zijn die misbruik maken; DE KLIKLIJN en die het nodig hebben maken er terecht gebruik van in dit zorgzame land; prima.
Daarin verschillen wij van een bananenrepubliek

Op zaterdag, 14 november 2009 22:57 schreef Ernest het volgende:Werk als manager in de zorg; kleinschalig double-trouble huis dit profiel omschrijving is mij te vaag om nog verder te reageren op uw berichten ik ben Ernest Maas zit in de wao ben 54 jaar en ben belazerd door het criminele UVW voor heen sfb door ziek makende artsen en ben woest op dat onrechtvaardige zooitje ik zie niet hoe oud u bent waar u woond en kan niet beordelen of u verstand van zaken heeft iedereen kan zich wel zo noemen ik heb geen vertouwen meer in mensen die zich niet beter voorstellen mvg Ernest Maas Park Vossendijk 3192 XD Hoogvliet website http://ernest55.multiply.com/ http://ernest55.hyves.nl/



Beste Ernest,
ik begrijp je woede en verdriet in wat je hent meegemaakt; jammer dat je me niet vertrouwt op wat ik schrij, wnt dat is mijn werk.
Ik ben 57 jaar woon in Steenbergen en het huis waar ik werk is in Rotterdam Zuid op het Kreekpad 3 en maakt uiteindelijk onderdeel uit van het leger des heils (RIBW de LICHTBOEI).Eigenlijk redelijk dicht bij jouw huis
ik zit dus niet aan de kant van uwv maar aan de kant van de primaire zorg aan verslaafden, daklozen en psychatrische probleembewoners.professioneel heb ik last van het UWV; persoonlijk heb ik een chronisch zieke dochter in den haag die voor een aantal operaties door Ehler Danlos in Leiden geopereerd moet worden en waar ik uiteraard regelmatig met mijn vrouw voor zorg.
Ik hoop dat je niet alle vertrouwen verliest, want dat isoleert je.

Willem mesman
A.v.Lieropstraat 7 4651 ZX te Steenbergen (geen website en helaas geen hyves meer ivm stalken.

groetjes Ernets en GO FOR IT!!!

Op zaterdag, 14 november 2009 22:57 schreef Ernest het volgende:Werk als manager in de zorg; kleinschalig double-trouble huis dit profiel omschrijving is mij te vaag om nog verder te reageren op uw berichten ik ben Ernest Maas zit in de wao ben 54 jaar en ben belazerd door het criminele UVW voor heen sfb door ziek makende artsen en ben woest op dat onrechtvaardige zooitje ik zie niet hoe oud u bent waar u woond en kan niet beordelen of u verstand van zaken heeft iedereen kan zich wel zo noemen ik heb geen vertouwen meer in mensen die zich niet beter voorstellen mvg Ernest Maas Park Vossendijk 3192 XD Hoogvliet website http://ernest55.multiply.com/ http://ernest55.hyves.nl/



Beste Ernest,
ik begrijp je woede en verdriet in wat je hent meegemaakt; jammer dat je me niet vertrouwt op wat ik schrij, wnt dat is mijn werk.
Ik ben 57 jaar woon in Steenbergen en het huis waar ik werk is in Rotterdam Zuid op het Kreekpad 3 en maakt uiteindelijk onderdeel uit van het leger des heils (RIBW de LICHTBOEI).Eigenlijk redelijk dicht bij jouw huis
ik zit dus niet aan de kant van uwv maar aan de kant van de primaire zorg aan verslaafden, daklozen en psychatrische probleembewoners.professioneel heb ik last van het UWV; persoonlijk heb ik een chronisch zieke dochter in den haag die voor een aantal operaties door Ehler Danlos in Leiden geopereerd moet worden en waar ik uiteraard regelmatig met mijn vrouw voor zorg.
Ik hoop dat je niet alle vertrouwen verliest, want dat isoleert je.

Willem mesman
A.v.Lieropstraat 7 4651 ZX te Steenbergen (geen website en helaas geen hyves meer ivm stalken.

groetjes Ernets en GO FOR IT!!!

Op zondag, 15 november 2009 15:41 schreef Ernest het volgende:

Op zondag, 15 november 2009 01:07 schreef vladimir het volgende:

Op zaterdag, 14 november 2009 22:57 schreef Ernest het volgende:Werk als manager in de zorg; kleinschalig double-trouble huis dit profiel omschrijving is mij te vaag om nog verder te reageren op uw berichten ik ben Ernest Maas zit in de wao ben 54 jaar en ben belazerd door het criminele UVW voor heen sfb door ziek makende artsen en ben woest op dat onrechtvaardige zooitje ik zie niet hoe oud u bent waar u woond en kan niet beordelen of u verstand van zaken heeft iedereen kan zich wel zo noemen ik heb geen vertouwen meer in mensen die zich niet beter voorstellen mvg Ernest Maas Park Vossendijk 3192 XD Hoogvliet website http://ernest55.multiply.com/ http://ernest55.hyves.nl/

Beste Ernest, ik begrijp je woede en verdriet in wat je hent meegemaakt; jammer dat je me niet vertrouwt op wat ik schrij, wnt dat is mijn werk. Ik ben 57 jaar woon in Steenbergen en het huis waar ik werk is in Rotterdam Zuid op het Kreekpad 3 en maakt uiteindelijk onderdeel uit van het leger des heils (RIBW de LICHTBOEI).Eigenlijk redelijk dicht bij jouw huis ik zit dus niet aan de kant van uwv maar aan de kant van de primaire zorg aan verslaafden, daklozen en psychatrische probleembewoners.professioneel heb ik last van het UWV; persoonlijk heb ik een chronisch zieke dochter in den haag die voor een aantal operaties door Ehler Danlos in Leiden geopereerd moet worden en waar ik uiteraard regelmatig met mijn vrouw voor zorg. Ik hoop dat je niet alle vertrouwen verliest, want dat isoleert je. Willem mesman A.v.Lieropstraat 7 4651 ZX te Steenbergen (geen website en helaas geen hyves meer ivm stalken. groetjes Ernets en GO FOR IT!!!

Sorry mijn welgemeende excuses Willem het is niet de bedoeling om je te kwetsen maar dat is wat het met je doet je word een wantrouwend onbeleefd mens wat je eigenlijk niet wilt! nog maals sorry ik ben blij dat je toch reageerd en mij het uitlegt heel erg bedankt daar voor Willem weer iemand ontmoet die je begrijpt heel veel sterkte met je jullie dochter en het mooie werk wat je doet Ik kan niet anders zeggen eerlijk en rechtvaardigheid blijft toch de beste genezing voor mensen en natuurlijk wil ik graag verder met u praten heel veel succes met uw werk en met jullie dochter nog een hele fijne en gezellige zondag En heel heel erg bedankt Groetjes Ernest



Ernest ik begrijp je.je bent welkom op het kreekpad; kunne we wat praten.
Nee ik neem je niets kwalijk.
De woede ken ik.
Maar ja uiteindelijk moet je weer verder en toch mensen wat vertrouwen.
dat weet jij ook
Sterkte en uiteindelijk zijn er altijd (een paar) mensen die je begrijpen
Die vind je meestal niet bij de bekende instanties

Je komt bij mij over als een eerlijke rechtvaardigheidsgevoelige man die een klote ervaring heeft gehad.
Dank voor jouw vertrouwen!

Vriendelijke groet,

Willem
@iedereen, posts van Ernest zijn op eigen verzoek verwijderd.
U bent nu niet ingelogd. Om te kunnen bijdragen moet u inloggen. Geen account? Registreer uzelf dan nu.

Kijk ook eens bij

› 21 minuten  het grootste online opinie- onderzoek van Nederland. Doe de enquete.

› Mentality  Als u wilt weten welke leefstijl u heeft, kunt u meedoen aan de Mentality-leefstijltest van onderzoeksbureau Motivaction.